fot. Stadler Polska
fundusze unijne inwestycje kolej

Flirt na Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

I nie jest to sytuacja, gdzie jakaś pani z jakimś panem sobie ten teges w zaciszu pokojów gruchają. No ale koniec żartów, bo sprawa jest całkiem poważna i warta ogromnych pieniędzy – ponad 311 mln złotych. Sprawa warta odnotowania. Po długim okresie wyczekiwania i niepewności czy nie będzie trzeba powtarzać przetargu, jest już wszystko jasne. Dwadzieścia sztuk pociągów, które wozić będą pasażerów w 2015 roku, na trasach obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, dostarczy firma Stadler Polska z Siedlec. Będą to produkowane seryjnie Elektryczne Zespoły Trakcyjne “Flirt”. Podobne jednostki z oznaczeniem ER-75 kursują już dla Kolei Mazowieckich, natomiast z oznakowaniem EN-75 dla Kolei Śląskich.

Flirty dla ŁKA będą miały 52 metry długości i pomieszczą 200 pasażerów – 80 na miejscach siedzących i 120 na miejscach stojących. Prędkość maksymalna z jaką może poruszać się jednostka to 160 km/h. Na wyposażeniu znajdzie się klimatyzacja w przedziale pasażerskim i kabinie maszynisty, system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego oraz wyświetlacze LCD będące częścią systemu informacji pasażerskiej. Dodatkowo ETZ-y seryjnie wyposażone są  m.in. sygnalizację  kabinową, która jest elementem Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS.

fot. Stadler Polska

Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma za zadanie prowadzenie regularnych przewozów pasażerskich w województwie łódzkim. Pociągi będą kursować z Łodzi do Sieradza i Zduńskiej Woli, z Łodzi do Kutna, z Łodzi do Łowicza oraz z Łodzi do Koluszek. Początkowo na terenie Łodzi ma być siedem przystanków – Łódź Widzew, Łódź Dąbrowa, Łódź Chojny, Łódź Pabianicka. Łódź Kaliska, Łódź Żabieniec i Łódź Radogoszcz.

Z czasem mają dochodzić kolejne – Łódź Zarzew, Łódź Stoki, Łódź Radogoszcz i Łódź Arturówek. W 2015 po przebudowie dołączy Łódź Niciarniana i Łódź Fabryczna i ewentualne stacje w tunelu średnicowym pod miastem. Jednak przedstawiciele PKP PLK na razie sami chyba do końca nie widzą co tam ma być w tym tunelu poza egzotyczną stacją Łódź Manufaktura.

Stadler także przez 15 lat będzie odpowiedzialny za bieżące serwisowanie pojazdów na zapleczu na Widzewie, za co otrzyma ponad 104 miliony złotych. Wraz z Flirtami po regionie łódzkim będą kursowały także zmodernizowane jednostki województwa łódzkiego AKŁ i AKM oraz składy Przewozów Regionalnych. Pociągi w Łodzi pojawią się nie od razu. Pierwsze przyjadą w drugim i czwartym kwartale przyszłego roku. Ostatnie do końca lutego 2015 roku.

komentarzy

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • Akurat co do danych opierałem się, na informacjach z Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi. Jednak pełną specyfikację wagonów poznamy właśnie w momencie podpisywania umowy. Wówczas nie powinno już być niespójności.

  • Dane odnośnie długości oraz pojemności składów to wartości graniczne (mininalne/maksymalne) dopuszczone w przetargu. Stadler zaoferował Flirty posiadające 96 stałych miejsc siedzących, o wnętrzu długim na 34m. Długość zewnętrzna nie została podana do publicznej wiadomości. Prawdopodobnie więcej szczegółów poznamy podczas podpisywania umowy.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY