fot. Piotr Sawicki
komunikacja miejska tabor tramwaje

40 tramwajów dwukierunkowych trafi do Łodzi

Sprawa, o której mówiło się w ciągu ostatnich miesięcy wreszcie nabiera konkretnego kształtu. Chodzi o możliwość pojawienia się na łódzkich torach większej ilości tramwajowych wagonów dwukierunkowych. Te jak na razie obsługują jedynie linie tramwajowe 43 i 46, które kursują z Łodzi do Lutomierska i z Łodzi do Ozorkowa. Otóż dzisiaj na stronie internetowej Urzędu Publikacji Unii Europejskiej pojawiła się informacja o rozpoczęciu przez MPK Łódź przetargu.

Dotyczy on zakupu 40 używanych, dwukierunkowych, ośmioosiowych, przegubowych 40 tonowych wagonów tramwajowych. Zainteresowane podmioty mogą przesyłać swoje oferty do 9 grudnia. Wagony mają mieć od 26 do 28 metrów, trzy człony, cztery wózki jezdne oraz dwa silniki o mocy 150kW. Zamawiający czyli MPK Łódź podzielił zamówienie na cztery części. Pierwsza partia zakłada zakup 2 wagonów, druga 20 wagonów, trzecia 10 wagonów, a ostatnia część to zakup 8 wagonów.

Wszystkie 40 tramwajów w Łodzi ma pojawić się do końca przyszłego roku. Zapewne najpewniejszymi kandydatami do kupna są niemieckie wagony Düwag z serii “M8S”, które z resztą po Łodzi już kiedyś kursowały. Można było je spotkać właśnie na liniach podmiejskich (TP#1012 czy MKT#61). Niestety po likwidacji obydwu spółek ostatnie wagony będące w Łodzi poszły na żyletki.

Wszystko na to wskazuje, że “dwukierunki” zostaną wykorzystane w czasie przebudowy trasy W-Z z Retkini na Widzew i Olechów. Dzięki temu na czas robót drogowych, będzie można zachować częściową obsługę niektórych odcinków tramwajami. Mimo stosowania podobnych rozwiązań w różnych miastach w kraju, w Łodzi odcinało się zawsze definitywnie tramwaje oferując autobusową komunikację zastępczą. Czasem, jak pokazywało życie, “Zetki” bywały nawet lepiej pomyślane niż tramwaj.

Poza tym cały czas przy sprawie wagonów niemieckich, pojawia się temat ich modernizacji z niskopodłogową wstawką po środku. Z resztą swego czasu nawet na testy miał przyjechać tramwaj z Gdańska – Moderus Beta MF 01 czyli dawny Düwag M8C. Jednak najprawdopodobniej to się nie stanie już, bo jak mówiło się nieoficjalnie, ZTM Gdańsk nie wyraził na testy zgody. Mimo tego, myśl o modernizacji “dwukierunków” w MPK  nie została porzucona.

A dlaczego w ogóle używane? Bo koszt ich zakupu i ewentualnej modernizacji jest o wiele mniejszy niż modernizacja dwóch wagonów typu “805”, a już zdecydowanie niższy od kupna nowego tramwaju przegubowego.

komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY