Przed końcem starego roku i zanim wejdziemy w ten nowy rok, pomyślałem sobie, że warto zrobić małe wewnętrzne podsumowanie. Chodzi przede wszystkim o to, co interesowało przez ostatnie pół roku odwiedzających tego bloga.
Nadal cieszy się zainteresowaniem temat czteroletniej przebudowy dworca Łódź Fabryczna czy kwestia wyklejania plakatami i gazetami drzwi kabinowych w tramwajach i autobusach MPK Łódź. Zwróciłem też uwagę na przemilczaną sprawę wykorzystania w filmie “twórcy “Ediego” nieczynnej już zajezdni tramwajowej MKT na Helenówku.
Jeśli chodzi o wyniki, po tych kilku miesiącach i niestety przy dość nieregularnych wpisach, liczba wejść utrzymuje się na dobrym poziomie kilkunastu odwiedzających dziennie. Choć widać, że w okresie świątecznym ruch jest mniejszy. Blog ma swój profil na Facebooku oraz społeczność na Google+. Tyle w skrócie. Tymczasem zobaczcie 10 najczęściej czytanych tekstów na blogu transportowym ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI. Miłej sylwestrowo-noworocznej lektury i do przeczytania już w nowym 2013 roku!
Dość duże zainteresowanie wśród czytelników wzbudził jeden z pierwszych tekstów. Chodziło o wyklejanie drzwi kabinowych w łódzkich tramwajach i autobusach. Niestety tramwajowe szyby to tak naprawdę podstawa przysłowiowej góry lodowej. Potem wirus wyklejankowo-wycinankowy rozprzestrzenił się na nowe autobusy, które zaczęły kursować. Niedługo po opublikowaniu tekstu, który najwidoczniej zwrócił uwagę w MPK Łódź, na jednej z zajezdni pojawił się jego wydruk.
Przeczytaj: Wyklejanko-wycinanki czyli tandeta w pojazdach łódzkiej komunikacji
Nikt zapewne nie przypuszczał, że zajezdnia na Helenówku znów zacznie obsługiwać tramwaje. To bardzo dobra wiadomość dla miłośników łódzkiej komunikacji miejskiej. Stety lub niestety zajezdnia na Helenówku znów działa, ale już tylko na srebrnym ekranie. Bowiem okazało się, że ożywił ją Piotr Trzaskalski w swoim najnowszym filmie “Mój rower”. Scena w zajezdni na Helenówku zaczyna się ujęciem wjazdu do hali techniczno-postojowej.
Przeczytaj: Zajezdnia na Helenówku znów działa!
Sprawa przebudowy dworca Łódź Fabryczna budzi ogromne zainteresowanie społeczne. Niby wszystko gra bo już wokoło budynki zburzone, dziura na podziemną stację coraz większa. Tylko nie wiadomo co dzieje się z harmonogramem? Marcin Zaręba, dyrektor kontraktu z Torpolu niedawno mówił, że takowy jest, ale z interwałem trzytygodniowym. Obecnie – poza tym co ma być na obszarze dawnego placu Sałacińskiego – wiemy niewiele.
Przeczytaj: Tajny harmonogram budowy dworca Łódź Fabryczna, którego nie ma
Zakładanie tablic kierunkowych, brygadówki (tabliczka z numerem brygady), sprawdzenie kasowników, porządku w wagonie. Do zrealizowania jest jak zwykle 6 kursów liniowych – 3 na Telefoniczną w Łodzi oraz 3 na plac Jana Pawła II w Lutomiersku. Tak w wielkim skrócie wygląda dzień konduktora na “eNce”, czyli tramwajowej linii turystycznej. Ten, kto chciałby przejechać się zabytkowym składem Konstral 5N+5ND musi poczekać do lata.
Przeczytaj: Dzień z życia konduktora na “eNce”, czyli łódzkiej tramwajowej linii turystycznej
Aktualnie Koleje Mazowieckie i Koleje Śląskie, a wkrótce Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie używała Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych “Flirt”. ŁKA ma za zadanie prowadzenie regularnych przewozów – pociągi będą kursować z Łodzi do Sieradza, Zduńskiej Woli, Kutna, Łowicza oraz do Koluszek. Stadler dostarczy 20 składów w drugim i czwartym kwartale 2014 roku, a kilka ostatnich do końca lutego 2015 roku. Producent także przez 15 lat będzie odpowiedzialny za bieżące serwisowanie.
Przeczytaj: Flirt na Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
MPK Łódź chciało kupić 40 używanych, dwukierunkowych, ośmioosiowych, przegubowych 40-tonowych wagonów tramwajowych. Wagony miały mieć od 26 do 28 metrów, trzy człony, cztery wózki jezdne. Najpewniejszymi kandydatami do kupna były niemieckie wagony Düwag z serii “M8S”, które z resztą po Łodzi już kiedyś kursowały. Niedawno rozstrzygnięty przetarg nie przebiegł tak jakby się spodziewano. Zamiast zakładanej ilości oferent zaproponował 18.
Przeczytaj: 40 tramwajów dwukierunkowych trafi do Łodzi
Jak powinien wyglądać strój motorniczego? Na pewno powinien być czysty, schludny i niebudzący kontrowersji. Jednak przysłowiowe adiki, ciemne spodnie dresowe z białymi paskami na bokach oraz czapka z daszkiem są niedopuszczalne. A tak wyglądał pewnego październikowego wieczoru młody prowadzący tramwaj linii 8. Okazuje się, że wina za taką sytuację leży po obu stronach – motorniczego MPK Łódź oraz wewnętrznych regulacji przewoźnika.
Przeczytaj: Motorniczym MPK Łódź w dresach mówię stanowcze nie!
Do końca 2015 roku na ulice nie wyjedzie aż 81 tramwajów, a do końca 2020 aż 152 wagonów. Taka perspektywa rysuje się przed łódzkim transportem zbiorowym. W przeciwieństwie do takich miast jak Wrocław czy Warszawa, Łódź inwestuje w nowy tabor autobusowy modernizując tylko ten tramwajowy. Pozostaje jedno pytanie. Jeśli funduszy na zakup taboru tramwajowego nie ma MPK Łódź i nie ma Urząd Miasta Łodzi, to kto te fundusze ma? Ktoś je musi znaleźć…
Przeczytaj: W 2015 roku zniknie z ulic Łodzi aż 80 tramwajów
25 listopada obchodzony jest dzień Św. Katarzyny, która jest patronką tramwajarzy i kolejarzy. Można by powiedzieć – praca motorniczego jaka jest, każdy widzi. Ale to co widać to tak naprawdę ułamek całokształtu. O swojej pracy opowiedzieli mi dwaj łódzcy motorniczowie reprezentujący dwa różne pokolenia tramwajarzy. Jeden jeździ nimi już blisko 3 lata, drugi wyjeździł 14 lat tramwajami. Kim motorniczy jest dla pasażera? Dla kogo jest to praca?
Przeczytaj: Dzień Tramwajarzy, czyli świat z perspektywy kabiny
Infrastruktura tramwajowa na skrzyżowaniu ulic Kilińskiego i Przybyszewskiego jest w fatalnym stanie od lat, już dawno powinna zostać wyremontowana. Niestety, ta decyzja jest peramentnie odkładana z roku na rok. Pojawiają się tylko kolejne ograniczenia. 15 sierpnia zabytkowy skład Konstal 5N+5ND wyskoczył z szyn przy zjeździe do zajezdni. Okazało się, że wagon silnikowy wyjechał całym wózkiem prawie na tor w przeciwnym kierunku.
Przeczytaj: Jak przez urzędniczą niefrasobliwość mogliśmy stracić tramwajowy zabytek Łodzi!
Dodaj komentarz