Prędzej czy później było to do przewidzenia. Po ponad miesiącu od zdegradowania linii 16A do miana tylko linii szczytowej, pojawia się dość konkretny głos od mieszkańców osiedla Radogoszcz. W tym tygodniu rozpoczęli oni zbieranie podpisów pod petycją do Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi – w sprawie przywrócenia kursowania linii 16A w soboty, niedziele i święta.
Tak dla przypomnienia, bo może nie każdy pamięta. Do połowy listopada ów tramwaj kursował na trasie z krańcówki przy zajezdni Helenówek do placu Niepodległości, gdzie co kilkadziesiąt minut spotykał się z wagonami aglomeracyjnej linii 41 do Pabianic. Jakiegoś spiętrzenia odjazdów czy wagonowego tłoku nie było.
Nagle okazało się, że z “szesnastki” w wersji A znikają wszystkie Cityrunnery, które teraz można spotkać na “piętnastce”. Poza tym dziwnym zbiegiem okoliczności, dwutorowa krańcówka na placu Niepodległości zaczęła mieć niską przepustowość. To z kolei spowodowało likwidacją kursów “16A” poza godzinami szczytu oraz w soboty, niedziele i święta.
“Zarząd Dróg i Transportu zachował się skandalicznie, wprowadzając okrojony rozkład linii 16/16A bez przeprowadzenia badań frekwencji, konsultacji społecznych. Nie zadbano także o wprowadzenie jakiejkolwiek komunikacji zastępczej dla mieszkańców Radogoszcza. Tak po prostu, tłumacząc się remontem w innej części miasta, pozbawiono 50 proc. kursów tramwajów mieszkańców północnej części miasta. Warto dodać, że rok wcześniej przeprowadzono badania frekwencji we wszystkich liniach w mieście, i linia 16/16A okazała się jedną z najczęściej użytkowanych przez pasażerów”
Petycja mieszkańców osiedla Radogoszcz.
No więc jak plac Niepodległości ma małą przepustowość to można dać tymczasowo – na ponad pół roku – kursującą co 10/12/15/20 minut “trójkę” na skróconej remontem ul. Przybyszewskiego, trasie. I taka konfiguracja w niczym nie przeszkadza, choć niekiedy mamy trzy odjazdy (linie 3, 16A i 41) a nie dwa (linie 16A i 41), jak było to wcześniej.
Mieszkańcy w petycji wskazują między innymi na długi czas oczekiwania na tramwaj w weekendy oraz zbyt długie interwały czasowe pomiędzy odjazdami z przystanków, co powoduje wydłużony czas oczekiwania na pojazd. Generalnie z argumentem pogorszenia dostępności komunikacji tramwajowej, w tym rejonie miasta w dni poza robocze, nie sposób się nie zgodzić.
Podpisz petycję w sprawie przywrócenia kursowania linii 16A w soboty, niedziele i święta
Oczywiście trudno wyrokować czy petycja do Zarządu Dróg i Transportu coś pomoże. Tak sobie teraz myślę, że stwierdzenie (nie pamiętam już kogo) brzmiące: “Wbrew temu co się mówi, rozwijamy komunikację miejską, a nie ją tniemy”, nabiera powoli nowego znaczenia. Za niedługo być może będzie ono brzmiało tak: “Wbrew temu co się mówi, tniemy komunikację miejską, a nie ją rozwijamy”.
Dodaj komentarz