fot. Daniel Siwak
inwestycje komunikacja miejska turystyka

Zalążek Muzeum Komunikacji już jest. Teraz trzeba działać!

Pomysł utworzenia placówki muzealnej, która przybliżałaby historię transportu w Łodzi, na nowo odżył równo rok temu. Jednak po spotkaniach grupy roboczej ostatecznie wynikło mało konkretów. Teraz trwają prace nad rozszerzoną koncepcją Muzeum Nauki i Techniki w Łodzi i ewentualne połączenie z tworzonymi muzeami lotnictwa oraz komunikacji miejskiej.

Zarząd Nowego Centrum Łodzi za 250 tys. złotych zlecił opracowanie koncepcji całego przedsięwzięcia. Szczegóły znane będą dopiero pod koniec tego roku. Tymczasem stworzył się zalążek Muzeum Komunikacji na Brusie. W nocy z 27 na 28 i z 29 na 30 kwietnia odbyła się wielka operacja (ze względu na ilość pojazdów) przetransportowania wagonów historycznych z zajezdni tramwajowej na Helenówku do zajezdni tramwajowej na Brusie.

Trasa wytyczona została następująco: ZAJEZDNIA HELENÓWEK – Zgierska, Zachodnia, Legionów, Konstantynowska – ZAJEZDNIA BRUS. Być może ktoś będąc wtedy na mieście widział kilka błyskających na żółto aut, a obok nich kawalkadę różnych wagonów? Tak, to właśnie była ekipa przeprowadzkowa.

fot. Daniel Siwak

Całonocna operacja była oczywiście wcześniej przygotowana. Trzeba było odpowiednio wymanewrować poszczególnymi pojazdami w taki sposób, aby mogły pojechać same lub zostać podczepione pod inne wagony.

W czasie pierwszej nocy najbardziej doskwierała chyba pogoda. Tak naprawdę od początku działań na Helenówku aż do zakończenia transportu na Brus, po prostu lało. Nie obyło się niestety bez pewnych problemów, ale dzięki pomocy pogotowia technicznego MPK Łódź udało się je rozwiązać. Druga przeprowadzka była już spokojniejsza, choć nie obyło się bez pisków, które wydawał wagon towarowy.

W nocy z 27 na 28 kwietnia na Brus trafiły między innymi – wagon 803N (#2), szkoleniowy wagon 2N (#1234) czy pług wirnikowy na bazie wagonu 2N (#101). Swoje miejsce znalazły tu także wagony z prywatnej kolekcji Tomasza Adamkiewicza – Sanok (#17) oraz wagon 5N (#154).

Natomiast w nocy z 29 na 30 kwietnia przetransportowano dwa wózki od wagonów typu N oraz prawdziwą perełkę, czyli drewniany wagon towarowy ŁWEKD. Historyczny skład 5N+5ND (#337+644) będzie nadal garażował w zajezdni MPK na Chocianowicach. Na Brus mają znaleźć swoje miejsce także zabytkowe autobusy.

Cała akcja prowadzona była przy zaangażowaniu kilkunastu członków Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi oraz z pomocą Nadzoru Ruchu i ekip technicznych MPK Łódź. Generalnie wszystko przebiegło w miarę sprawnie. Przede wszystkim część wagonów została uchroniona przed dalszym niszczeniem. Pod dachem zawsze jest lepiej niż na zewnątrz.

fot. Daniel Siwak

Jednak zanim wstawione wagony będą mogli podziwiać pierwsi łodzianie oraz turyści, upłynąć musi jeszcze trochę czasu. Na pewno będzie kłopot z pozyskaniem takiej sumy pieniędzy, która pozwoli od razu wyremontować wszystkie obiekty i dostosować cały teren. Bez etapowania się nie obędzie.

Chyba nie trzeba zbytnio przypominać, że modernizacji i rozbudowy wymaga hala techniczno-postojowa, która odgrywa dość kluczową rolę. Stała się bowiem “domem” dla większości zabytkowych pojazdów. Poza tym widoczny w tle budynek biurowy oraz stojący obok (niewidoczny) budynek administracyjny należy dostosować do nowych funkcji użytkowo-edukacyjnych.

Jedno jest pewne. Władze Łodzi muszą z czegoś zdawać sobie sprawę. Komunikacja w Łodzi ze swoją 115-letnią tradycją, jest tak samo ważnym elementem historii naszego miasta, jak cztery kultury czy wielcy fabrykanci. Jej też należy się odpowiednie miejsce, gdzie będzie o niej się dużo i często mówić. Tak, czy inaczej tegoroczna Noc Muzeów, która odbędzie się w nocy z 18 na 19 maja na pewno nie będzie okazją do zobaczenia komunikacyjnych eksponatów. Oczywiście tych z zajezdni tramwajowej na Brusie, bo Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Łódź będzie otwarte na odwiedzających. Wstęp oczywiście bezpłatny.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY