Sezon remontowy w Łodzi to nie tylko inwestycje drogowe, inwestycje tramwajowe czy inwestycje infrastrukturalne. Przecież sporo dzieje się także na kolei. Trwa modernizacja fragmentu linii kolejowej nr 16 z Łodzi Widzewa w kierunku Kutna czy dobiega końca budowa przystanków kolejowych Łódź Dąbrowa i Łódź Pabianicka.
Oczywiście nie są to jedyne inwestycje kolejowe, które są aktualnie realizowane. Na dwóch z trzech głównych stacji kolejowych w Łodzi, też coś się dzieje. Na budowie podziemnego dworca Łódź Fabryczna już powstała połowa stropu, a na dworcu Łódź Widzew budują pierwsze, blisko półkilometrowe perony.
Akurat tak się szczęśliwie złożyło, że można było odwiedzić dwa ostatnie palce budowy. Pomyślałem sobie, że to będzie dobra okazja, aby zrobić małe podsumowanie obydwu etapów inwestycji. A trzeba przyznać, że prace idą pełną parą.
Jak już powszechnie wiadomo, prezes Torpolu Tomasz Sweklej wreszcie dojrzał do przedstawienia zamawiającym harmonogramu szczegółowego. Przedstawiciele wykonawcy stale zapewniają, że wszystkie prace na terenie dworca Łódź Fabryczna odbywają się zgodnie z planem
Tak naprawdę aktualnie większość prac kumuluje się w obrębie wielkiej dziury, jaka powstała przy dawnym placu Sałacińskiego. To w niej budowana jest najdroższa stacja kolejowa w Polsce. Wiadomo, że zbudowano ponad 60 procent stropu nad częścią kolejową dworca oraz ponad 50 procent stropu nad częścią, gdzie w przyszłości będą parkingi, terminal dla autobusów PKS oraz przystanki autobusowo-tramwajowe. Cały strop będzie miał wielkość aż 13 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Do wykonania tego elementu wykorzystano do tej pory 15 tys. metrów stali i 100 tys. metrów sześciennych betonu.
Jednak tak naprawdę najbliższe miesiące będą bardzo ważne. Kiedy zakończy się wylewanie całej płyty stropowej ekipy budowlane zejdą do podziemia. I to dosłownie. Przez tak zwane otwory technologiczne ciężkie maszyny wjadą do środka i będą wybierać ziemię. Do wywiezienia będzie kolejna część z 1,5 milionów metrów sześciennych ziemi. Na poziomie -16 należy wykonać posadzkę, na której zbudowane zostaną perony oraz część trzy-poziomowego parkingu dla aut.
Na dworcu Łódź Widzew także sporo się dzieje. Pracownicy firmy Trakcja, która jest wykonawcą tej inwestycji rozebrali już 36 z 48 kilometrów torów oraz 53 z 153 rozjazdów, znajdujących się w obrębie przebudowy. Rozpoczęła się także budowa całkowicie nowego peronu nr 3.
Być może nie każdy wie, że ten dworzec po przebudowie zyska właśnie dodatkowy peron, a także aż trzy dodatkowe tory do ruchu pasażerskiego. Wszystkie perony będą miały długość 400 metrów, dzięki temu – według przedstawicieli Polskich Linii Kolejowych – będą mogły przyjąć najdłuższe składy pociągów.
Prawdopodobnie jeden z nich będzie dedykowany pociągom aglomeracyjnym a pozostałe pociągom dalekobieżnym. Pasażerowie dojdą do nich przejściem podziemnym, natomiast osoby niepełnosprawne dostaną się z pomocą specjalnych wind.
Cała inwestycja to także uporządkowanie układu torowego na całej stacji. Dlatego zdecydowano wybudować dodatkowe – dwa dla ruchu stricte towarowego oraz dwa dla ruchu towarowego z wykorzystaniem materiałów niebezpiecznych.
Jednak obecny kontrakt obejmuje szerszy zakres robót. Przede wszystkim zbudowany zostanie tzw. LCS, czyli Lokalne Centrum Sterowania Łódź Widzew. To takie miejsce, gdzie dyżurny steruje ruchem kolejowym na określonym odcinku linii kolejowej. To z tego miejsca będzie kierowany ruch w podziemnym dworcu Łódź Fabryczna.
Dzięki inwestycji powstanie nowy przystanek PKP Łódź Niciarniana, który znajdzie się w wykopie. Będzie miał on jeden peron z dwoma torami i będzie całkowicie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza tym w miejscu obecnego przejazdu kolejowego powstanie nowy, bezkolizyjny przejazd co usprawni poruszanie się w tym rejonie miasta.
Przebudowa peronów na dworcu Łódź Widzew wraz z częścią szlaku w kierunku dworca Łódź Fabryczna będzie kosztować 204 mln złotych. Inwestycja ma zakończyć się pod koniec 2014 roku. Nowy podziemny dworzec Łódź Fabryczna wraz z podziemnymi parkingami, terminalem PKS oraz przystankami komunikacji miejskiej będzie kosztować 1,75 miliarda złotych. Kolej stara się uzyskać unijne dofinansowanie dla tej inwestycji, a termin ukończenia inwestycji to 28 luty 2015 roku.
Dodaj komentarz