fot. Daniel Siwak
inwestycje komunikacja miejska organizacja ruchu

Remont trasy W-Z w Łodzi. Organizacja ruchu i komunikacja miejska od 1 października

Już tylko dni dzielą nas od rozpoczęcia przebudowy trasy W-Z. 1 października ruszą przygotowania do inwestycji wartej ponad 600 milionów złotych. Plac budowy obejmie rejon alei Mickiewicza oraz alei Piłsudskiego – od alei Włókniarzy i Jana Pawła II do Kilińskiego.

Oczywiście nie obejdzie się bez zmian w organizacji ruchu oraz funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Przede wszystkim trudniej będzie poruszać się pasażerom MPK, bo część linii zostanie zawieszona a pozostałe pojadą objazdem. Z kolei kierowcy aut muszą szczegółowo zapoznać się z mapami i skończyć z jazdą na pamięć.

We wtorek pasażerowie łódzkiej komunikacji napotkają pierwsze utrudnienia na trasie W-Z. Wyłączona z ruchu tramwajowego będzie cała aleja Mickiewicza oraz fragment alei Piłsudskiego od Piotrkowskiej do Kilińskiego.

fot. Urząd Miasta Łodzi

Trzonem komunikacji na tym odcinku będą trzy zastępcze linie tramwajowe oraz jednia zastępcza linia autobusowa. Wzmocnieniem mają być dodatkowe kursy linii normalnych. I tak tramwajowa linia Z1 (Dworzec Łódź Chojny – Tuwima) ma kursować co 15 minut i będzie obsługiwana tramwajami dwukierunkowymi M8C. Tymczasowa krańcówka w formie zjazdu międzytorowego będzie zlokalizowana na wysokości przystanku tramwajowego Kilińskiego – Tuwima.

Te same wagony M8C wyjadą na tramwajową linię Z3 (Piłsudskiego/Śmigłego Rydza – Piłsudskiego/Kilińskiego). Po południowym torze będą kursować non stop co 12 minut, co oznacza, że motorniczy zmieni kabinę będzie jechał w drugim kierunku. Tramwajowa linia Z2 (Augustów – Radiostacja) według założeń ma kursować co 7,5 minuty, a wyjadą na nią składy 805N.

Autobusowa linia Z10 (CH Tulipan P&R – Dworzec Łódź Kaliska) ma być swoistym “promem” przez plac budowy. Co 5 minut na przystanki ma podjechać przegubowy pojazd, który zastąpi komunikację miejską na zamkniętym fragmencie trasy W-Z. Dodatkowo, aby ułatwić przesiadki pomiędzy tramwajem Z1 a autobusem Z10 zmieni się przystanek końcowy dla autobusowej linii Z5 (Dworzec PKS Północny – Piłsudskiego – Kilińskiego).

Od wtorku będą one odjeżdżać z przystanku autobusowego Piłsudskiego – Kilińskiego. Niestety częstotliwość nie ulegnie zwiększeniu i wyniesie 12 minut. Na autobusowej linii Z15 (Plac Wolności – Karpacka) pojawi się więcej pojazdów, będą one podjeżdżać na przystanki co 5/6 minut.

Dodatkowo zmianie ulegnie trasa tramwajowej linii 8 (Chochoła – Wyszyńskiego) oraz uruchomione zostaną kursy linii 8A (Dworzec Łódź Żabieniec – Wyszyńskiego). Składy 805N mają zabierać pasażerów co 5 minut i dowozić m.in. do dworca Łódź Kaliska. Poza tym będzie to jedyna linia tramwajowa na Retkini. Na swoje trasy w Śródmieściu przez Narutowicza i Zieloną, wrócą linie 9, 9A, 13.

Częściowo zmienionymi trasami pojadą tramwaje: linii 12 (Stoki – Legionów), linii 14 (Dąbrowa – Legionów) oraz linii 15 (Telefoniczna – Koziny). Linie 1, 7, 10 i 15A będą zawieszone do odwołania. Pozostałe linie, czyli 2, 3, 4, 5, 6, 11, 16, 16A, Z, 41, 43 i 46 pozostają bez zmian. Linie 1, 7, 10 i 15A będą zawieszone do odwołania. Tramwaje po alei Kościuszki będą na razie jeździć bez zmian. Wyłączenie torów planowane jest dopiero w przyszłym roku w wakacje.

Autobusowa linia 98 (Janów – Nowy Józefów) oraz linia 98A (Janów – Maratońska) na wspólnym odcinku będą kursować co 7,5 minuty. Dodatkowym wzmocnieniem na trasie z Janowa do skrzyżowania “marszałków” będzie linia 85 (DELL – Dworzec PKS Północny) oraz linia 85A (Janów – Dworzec PKS Północny). Niskopodłogowce będą pojawiać się przystankach co 10 minut.

Niestety, pomimo wcześniejszych zapewnień Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi linia 57 (Marysińska Stadion – Karpacka), linia 69 (Dworzec Łódź Widzew – Nowy Józefów), linie 69A i 69B (Dworzec Łódź Widzew – Kusocińskiego), nie będą kursować w godzinach szczytu co 10 minut. Natomiast linia 70A (Aleja Matek Polskich – Plac Dąbrowskiego) oraz linia 96 (Wersalska – Janów) nie będą podjeżdżać po pasażerów co 7,5 minuty w szczycie.

Przypominam, że aż do końca października 2015 roku obowiązują wydłużone czasy biletów LTZ.Dzięki temu na biletach za 1,30 zł (ulgowy) i 2,60 zł (normalny) pojedziemy aż 40 minut. Z kolei na biletach za 1,70 zł (ulgowy) i 3,40 zł (normalny) będzie można udać się aż w godzinną podróż.

fot. Urząd Miasta Łodzi

Miejscy urzędnicy postanowili nie paraliżować ruchu w Centrum oraz w Śródmieściu przed Świętem Zmarłych. Dlatego pomiędzy 1 października a 4 listopada pojawią się tylko czasowe zwężenia od strony torowiska tramwajowego. Jednym z nich będzie zawężenie północnej jezdni alei Mickiewicza w okolicach alei Kościuszki i Wólczańskiej.

Będą trwały tam prace związane z przełożeniem sieci wodociągowej. Skrzyżowanie z aleją Kościuszki będzie przejezdne tylko dwoma pasami Za skrzyżowaniem z Wólczańską jezdnia znów się rozszerzy do normalnych wymiarów. Kolejny etap rozpocznie się od 4 listopada. Wówczas zamknięta dla aut będzie aleja Mickiewicza oraz fragment alei Piłsudskiego od Żeromskiego do Kilińskiego. Taka sytuacja potrwa praktycznie do końca przebudowy trasy W-Z.

Objazd z Retkini wytyczono następująco. Aleją Mickiewicza do skrzyżowania Żeromskiego i dalej Żeromskiego, Zamenhofa, Nawrot, Kopcińskiego (alternatywnie Przędzalnianą) do alei Piłsudskiego lub aleją Mickiewicza do skrzyżowania Żeromskiego i dalej Żeromskiego, Radwańską, Brzeźną, Sienkiewicza, Wigury, Kilińskiego do alei Piłsudskiego.

Objazd z Widzewa poprowadzono następująco. Aleją Piłsudskiego do ulicy Wydawniczej i dalej Wydawniczą, Tuwima, Struga, Łąkową do alei Mickiewicza lub aleją Piłsudskiego do ulicy Kilińskiego i dalej Kilińskiego, Wigury, Żwirki, Żeromskiego do alei Mickiewicza. Ciągłość przejazdu po zamkniętym odcinku zostanie zachowana dla autobusów komunikacji miejskiej, służb ratunkowych oraz docelowych wjazdów gospodarczych.

Z północny na południe nie będzie można przejechać przez Wólczańską oraz aleję Kościuszki. Na tej drugiej w kierunku południowym będzie można jedynie zawrócić. Przejezdne dla ruchu nadal pozostaną skrzyżowania Żeromskiego z aleją Mickiewicza, Sienkiewicza z aleją Piłsudskiego oraz Kilińskiego z aleją Piłsudskiego.

fot. Zarząd Dróg i Transportu

Policjanci będą kierować ruchem samochodów na skrzyżowaniach Sienkiewicza z Nawrot, alei Piłsudskiego z Przędzalnianą oraz Kilińskiego z Wigury. Przedstawiciele Mostów Łódź, czyli wykonawcy centralnego odcinka trasy W-Z zapewniają, że dla pieszych zostaną zachowane istniejące przejścia przez ulice.

Patrząc na mapę, jaką przygotował Zarząd Dróg i Transportu wychodzi na to, że tych utrudnień nie będzie aż tak dużo. Piesi będą mogli bez problemu poruszać się po północnej i południowej stronie alei Mickiewicza i alei Piłsudskiego.

Swobodnie będzie można przejść wzdłuż przez ulicę Kilińskiego, Sienkiewicza, Piotrkowską, aleję Kościuszki, Wólczańską, Gdańską czy przez Żeromskiego. W poprzek teren budowy będzie można pokonać po wschodniej i zachodniej stronie Kilińskiego, po wschodniej stronie Sienkiewicza, po zachodniej stronie Piotrkowskiej, po wschodniej stronie alei Kościuszki oraz po zachodniej stronie Żeromskiego. Wykonawca zapewnia, że nie będzie sytuacji, gdzie wszystkie przejścia dla pieszych zostaną zamknięte.

Rowerzyści też na początku nie powinni mieć problemów z przejazdem. Od ulicy Kilińskiego będzie można przejechać drogą rowerową po północnej stronie alei Piłsudskiego oraz po południowej stronie alei Mickiewicza. Do dyspozycji będą przejazdy przy Kilińskiego, Sienkiewicza, alei Kościuszki, Wólczańskiej i Żeromskiego. Przy Piotrkowskiej ma pozostać przejazd w kierunku południowym, ważą się losy przejazdu w kierunku północnym.

fot. Urząd Miasta Łodzi

Władze Łodzi deklarują, że jeśli jakiś fragment DDR-ki będzie zajęty, musi zostać wyznaczony objazd. Władze Łodzi zachęcają do “porzucenia” własnego samochodu na specjalnych parkingach P&R i wybranie się w dalszą podróż komunikacją miejską. W Śródmieściu i Centrum miasta wyznaczono bezpłatne parkingi.

PARKING – CH TULIPAN
Parking ten zlokalizowany jest bezpośrednio przy trasie W-Z, jednak w jej wschodniej części. Auto zaparkować można na terenie centrum handlowego i przesiąść się na komunikację miejską. Kursować będzie stąd zastępczy autobus linii Z10 oraz w niedalekim sąsiedztwie pozostałe linie Z2, 9, 9A, 54, 54A, 82, 85, 85A, 98 i 98A.

PARKING – DWORZEC ŁÓDŹ KALISKA
Parking ten zlokalizowany jest pod kolejowym wiaduktem zachodnim na dworcu Łódź Kaliska. Wjazd możliwy jest tylko od strony alei Unii. Kursować będzie stąd zastępczy autobus linii Z10 oraz w niedalekim sąsiedztwie pozostałe linie 8, 8A, 50, 52, 65, 65A, 80, 86, 98, 98A, 99, 99A i 6MUK

PARKING – WRÓBLEWSKIEGO
Parking ten zlokalizowany jest po północnej stronie ulicy Wróblewskiego – pomiędzy Wólczańską a aleją Politechniki. Można na niego wjechać bezpośrednio z ulicy. Kursować będzie stąd autobus linii 50 oraz w niedalekim sąsiedztwie pozostałe linie 57, 72 i Z15.

PARKING – GÓRNIAK
Parking ten zlokalizowany jest na terenie targowiska miejskiego Górniak i od trasy W-Z dzieli go mniej więcej kwadrans. Kursować będzie stąd autobus linii 50, 57 i 72 oraz w niedalekim sąsiedztwie pozostałe linie 2, 3, 6, 11, 16, 16A, 41, 95 i 95A.

PARKING – ALEJA UNII/ZDROWIE
Parking ten zlokalizowany jest po zachodniej stronie alei Unii przed i za ulicą Konstantynowską. W niedalekim sąsiedztwie kursują linie 9, 9A, 43, 46, 74, 74A, 74B, 83 i 6MUK.

PARKING – PORT ŁÓDŹ
Parking ten zlokalizowany jest w znacznym oddaleniu od trasy W-Z i Śródmieścia, ale łatwo dostać się do centrum komunikacją zbiorową. Auto zaparkować można na terenie centrum handlowego i przesiąść się na komunikację miejską. Kursować będą stąd linie Z, 11 oraz 41. W niedalekim sąsiedztwie kursuje linia 68.

komentarzy

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • Mapki, które mają obrazować zmiany w organizacji ruchu podczas remontu trasy WZ, są nieczytelne. Nie mają legendy (co oznaczają kolory ulic: czarny? żółty?). Ulice nie są nazwane poza jedynie kilkoma. Prawdę mówiąc analizując te mapki jestem tak samo niepoinformowana, jak przedtem. Gdzie jest ruch jednokierunkowy? Gdzie dwukierunkowy? Gdzie zwężenia z kilku pasów do jednego? Na Państwa miejscu zwróciłabym ten bubel grafikom do poprawek.

  • Ale to jest w tej chwili niemożliwe. Już teraz plan żyłuje wszystkie autobusy do granic możliwości (na retkińskim odcinku tramwaj zastępuje 98, które przecież jedzie z Widzewa i też ma rewelacyjną częstotliwość), nie da się przedłużyć niczego. To wszystko dzięki wykonawcom Kopernika, którzy nie spieszą się ze swoją robotą (jeśli są takie problemy z torami, to dlaczego wykonawcy pozostałych remontów je dostali?), zapewne w dużej części dzięki śmiesznym karom umownym. A miasto płaci za KZ…

    Może dałoby się odzyskać ze 3 krótkie autobusy gdyby skrócić Z5 (żeby przynajmniej nie jechało przez Sienkiewicza), może lepiej byłoby skierować autobusy na trasę Chojny-Piłsudskiego i w zamian puścić wahadło w relacji Kilińskiego/Tuwima – Stary Widzew.

  • a ja powiem tylko tyle że to co robicie to jest głupota, osoby które z Widzewa chcą dojechać na retkinie np. do szkoły muszą robić 2 przesiadki i jechać trzema środkami komunikacji . sądzę, że nikt nie przeanalizował tego, że ludzie pracują a szkoły nie zawsze mają pod nosem ; – ) powinny być wprowadzone autobusy z10 z8 które będą jeździły trasą taką jak tramwaj tak jak było w przypadku tramwaju nr 3 gdy był autobus z3 . przy kolejnym planowaniu proponuje pomyśleć o tym, że ludzie jeżdżą do pracy ; – )

  • A tymczasem na Kopernika sabotaż trwa. Mimo że powinno być już gotowe, dzieje się bardzo niewiele. Wciąż nie jest położony asfalt (pod płyty) na całej długości ulicy, na skrzyżowaniu (de facto najważniejszej części inwestycji – blokującej ponowne uruchomienie 15, przez co MPK musi puszczać kilkanaście przegubowców na Z15) nie leżą tory, jedyny postęp to wstawienie torów we wszystkie płyty, które tam są i postawienie kilku słupów (bo oczywiście sieć musi być na słupach, budynki się zawalą)

    Może nie tyle powinno się wywalić tego, który nadzorował Kopernika, raczej tego, który przyklepał śmiesznie małe kary umowne (zaledwie 0,01% za dzień, 0,3% + koszty KZ byłoby zasadniejszą kwotą)

  • "Parking ten zlokalizowany jest w znacznym oddaleniu od trasy W-Z i Śródmieścia, ale łatwo dostać się do centrum komunikacją zbiorową. Auto zaparkować można na terenie centrum handlowego i przesiąść się na komunikację miejską. Kursować będą stąd linie Z oraz 11. W niedalekim sąsiedztwie kursuje linia 41 i 68."
    Nie do końca rozumiem – przecież 41 zatrzymuje się na tych samych przystankach przy parkingu, co Z i 11.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY