Dzisiaj mija prawie tydzień od zamknięcia centralnego odcinka trasy W-Z. Z ruchu tramwajów wyłączono aleję Mickiewicza oraz aleję Piłsudskiego od alei Włókniarzy i Jana Pawła II do Kilińskiego. Aktualnie zdjęto już całą sieć trakcyjną, trwa demontaż torowiska.
Tak naprawdę największe utrudnienia dotknęły mieszkańców korzystających na co dzień z komunikacji miejskiej. Niektóre linie zmieniły trasy, inne uległy zawieszeniu, a jeszcze inne pozostały na dotychczasowych trasach. Sporo tego. Zmiany, które wprowadził Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi dotknęły po części mieszkańców Teofilowa oraz praktycznie w całości mieszkańców Retkini. Tramwaje linii 8 pojechały z krańcówki przy Chochoła, Aleksandrowską, Limanowskiego, aleją Włókniarzy, aleją Bandurskiego w kierunku krańcówki na Wyszyńskiego.
Uruchomiono linię 8A, która z kolei w kierunku krańcówki Wyszyńskiego jedzie z dworca Łódź Żabieniec ulicą Limanowskiego, aleją Włókniarzy i aleją Bandurskiego. Jednak pasażerowie jadący obydwoma liniami mają do czynienia z podwójnym zjawiskiem komunikacyjnym – przystankiem widmo oraz teleportacją autobusów zastępczych.
Sprawa dotyczy tzw. choinek czyli trasowo-przystankowych tablic bocznych. Chodzi o przesiadkowy przystanek Bandurskiego – dworzec Łódź Kaliska, którego próżno szukać na “choinkach” linii “8” pomiędzy wcześniejszym przystankiem Włókniarzy – dworzec Łódź Kaliska estakada, a późniejszym Bratysławska – Wileńska.
Co więcej, według informacji z tablicy, na linię Z10 przesiądziemy się wysiadając na przystanku Włókniarzy – Legionów. To aż półtora kilometra wcześniej niż miejsce faktycznej przesiadki z linii 8 i 8A na autobusy 98, 98A i Z10! Na niektórych dyktach znajdziemy także zaklejoną linię 5 na przystankach pomiędzy dworcem Łódź Żabieniec a Szczecińską.
Podobną sytuację z przystankiem widmo spotkamy na “choinkach” linii “8A”. Dodatkowo przy opisie przystanku Włókniarzy – Legionów nie znajdziemy już wskazania przesiadki na tramwaje linii 12 i 14 z pobliskiej krańcówki oraz na tramwaj linii 46. Z kolei bliżej przemieściła się przesiadka na linię zastępczą Z10. Na trasowo-przystankowej tablicy zamieszczono numer linii przy przystanku Włókniarzy – dworzec Łódź Kaliska estakada. To już nieco bliżej niż na tablicy linii 8, ale nadal to dezorientuje pasażera.
Aby nie było wątpliwości przypomnę raz jeszcze. Z Teofilowa tramwajem linii 8 (Chochoła – Wyszyńskiego) lub z Żabieńca linią 8A (dworzec Łódź Żabieniec – Wyszyńskiego) na przesiadkę dojeżdżamy do przystanku tramwajowego Bandurskiego – dworzec Łódź Kaliska. Następnie przechodzimy przejściem podziemnym lub naziemnym w lewo i do końca. Tam znajduje się przystanek autobusowy o tej samej nazwie.
Możemy przesiąść się na autobusy linii 98 (Nowy Józefów – Janów), 98A (Maratońska – Janów) oraz Z10 (dworzec Łódź Kaliska – CH Tulipan), które przewiozą nas przez plac budowy. Z tego samego miejsca odjeżdżają także linie 80, 86, 99 i 99A.
Dojeżdżając tramwajami linii 8 i 8A z Retkini wysiadamy na przystanku tramwajowym Bandurskiego – dworzec Łódź Kaliska i cofamy się do przejścia podziemnego lub naziemnego. Schodzimy w dół i potem w lewo i do końca. Tam znajduje się przystanek autobusowy, gdzie podjeżdżają autobusy linii 98, 98A, oraz Z10.
Miejmy nadzieję, że przez złe oznaczenia dużo pasażerów błądzić nie musiało. Trzeba przyznać, że dziwi tak duże przeoczenie na tablicach bocznych. Zważywszy, że pominięty przystanek Bandurskiego – dworzec Łódź Kaliska jest przystankiem stałym, a nie nowo utworzonym. Z kolei wszelkie przejawy teleportacji autobusów zastępczych na tablicach bocznych, już trudniej tłumaczyć. Może znów jakiś falstart albo zmiany wprowadzane “za pięć dwunasta”?
A co w ogóle czeka nas od listopada? Linie 12 i 14 mają wrócić na Retkinię przez ulicę Kopernika, a linia 15 na Kurczaki przez Żeromskiego i aleję Politechniki. Dodatkowo zostanie zlikwidowana tramwajowa linia zastępcza Z3, a linia Z2 będzie kursować z Augustów do Kilińskiego.
Pewnie wówczas zniknie także tramwajowa linia zastępcza Z oraz autobusowa linia zastępcza Z15. ZDIT zapowiedział uruchomienie dodatkowej linii z Wyszyńskiego do ronda Lotników Lwowskich. Dla kierowców zostanie zamknięty odcinek alei Mickiewicza od alei Kościuszki do alei Włókniarzy. Będzie nim poruszać się tylko autobusowa komunikacja zastępcza jeśli nie stanie po drodze w korku. Na pozostałych przecznicach będzie obowiązek skręcania w prawo, a wjazdu będą na początku pilnować odpowiednie służby miejskie.
No właśnie widziałem, że jeżdżą po trasie "8", ale jakoś nie udało mi się ucelować. Zastanawiałem się też co wyświetlają elektroniczne tablice i jakie komunikaty słychać. Teraz już wiem wszystko. Czyli to nie jest tylko sugerowana "pomyłka edytorska", ale większe zaniedbanie. Swoją drogą zastanawiam się dlaczego akurat ten przystanek?
Nie tyko to widać, ale także "słychać tą pustkę"… w tramwajach typu Woltan i Enika (tylko w nich słyszałem zapowiedzi przystankowe dla linii 8/8A) w zapowiedziach przystankowych zaraz po przyjeździe na przystanek Dw. Łódź Kaliska (estakada) możemy zostać poinformowani od razu o następnym przystanku na Wileńskiej – Bratysławskiej. Dziwne, że pominęli przystanek Dw. Łódź Kaliska – Bandurskiego, zresztą już na starcie tych zmian były problemy i kiepskie wykonanie informacji w postaci tablic kierunkowych dla tramwajów tychże linii. Przy takim nakładzie produkcyjnym tablic kierunkowych z przebiegiem trasy na odwrocie na linię 8/8A, a sporo ich trzeba przy takiej częstotliwości kursowania, nie wiem czy będzie im szło na rękę robienie nowych czy ręczne ich dolkejanie przystanku na każdej dykcie… komu się będzie chciało? W każdym razie przynajmniej na rozkładzie jazdy przystanku Dw. Łódź Kaliska – Bandurskiego nie wykluczono 😉