fot. Daniel Siwak
organizacja ruchu parkowanie piesi

W ten “szczególny dzień” bądźmy wyrozumiali i dajmy się przy policjantach rozjechać na chodniku

Taki dzień jest tylko raz w roku. 1 listopada to czas, w którym musimy – a przynajmniej powinniśmy – szczególnie wspominać najbliższych, których nie ma już wśród nas. Jedziemy wówczas na groby, aby pomodlić się za nich, zapalić im znicz czy złożyć kwiaty.

Oczywiście wiadomo, że w drodze na cmentarz łatwo nie będzie. Każdego roku Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi wraz z łódzką policją, reorganizują na ten czas ruch wokół cmentarzy. Ulice są zamykane, puszczany jest ruch jednokierunkowy, a autobusy zmieniają trasę. Jazda na pamięć się akurat nie opłaca.

Cieszę się, że żyjemy w takich czasach, gdzie każdy z nas może świadomie wybrać czym dojedzie na poszczególną nekropolię w mieście. Wszystko zależy oczywiście od posiadanych sił i środków transportu. Wiadomo, że tak naprawdę cel jest jeden.

fot. Daniel Siwak

Na cmentarze można dotrzeć o własnych siłach czyli pieszo. Można pojechać rowerem, choć przeciskanie się pomiędzy samochodami nie należy do przyjemnych. Można wsiąść także w komunikację miejską, która czasami jedzie dłużej jednak dojeżdża bliżej cmentarza. W końcu można dojechać własnym samochodem. Tylko wtedy chcąc dojechać jak najbliżej wejścia, kierowcy zatracają jakikolwiek instynkty i są w stanie wjechać wszędzie, gdzie się tylko da.

W dzień Wszystkich Świętych postanowiłem wyruszyć w okolice łódzkich cmentarzy. Nie chodziło mi o przygotowywanie raportu, choć na przyszły rok chyba go już zrobię. Potrzebowałem po prostu wykonać kilka zdjęć do swojego archiwum. Szczególnie, że jedna z linii dodatkowych – linia D3 wykorzystuje nowy skręt na ulicy Przybyszewskiego. Warto byłoby to uwiecznić, bo prędko normalny liniowy tramwaj tędy nie pojedzie.

Jednak sytuacja, z którą miałem do czynienia w okolicy cmentarza na Lodowej, zaskoczyła mnie kompletnie. W sumie nadal zastanawiam się czy bardziej kosmiczne było zachowanie łódzkich kierowców czy policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Łodzi. A wyglądało to tak.

fot. Daniel Siwak

Przystanek Lodowa – Przybyszewskiego został niedawno wyremontowany w ramach przebudowy ulicy Przybyszewskiego. Został on nieco wyniesiony, a także zyskał nową nawierzchnię z kostki i specjalne płyty pomagające osobom niewidomym. Kiedy stałem sobie grzecznie z grupą miłośników komunikacji, z pobliskiego trawnika nagle wyjechała najpierw terenowa Honda, a potem osobowa Skoda.

Obydwa pojazdy przejechały majestatycznie po peronie przystankowym i próbowały wyjechać fragmentem torowiska tramwajowego na ulicę. Problem w tym, że mnie na tym przystanku było dobrze, bo w końcu to miejsce do poruszania się pasażerów, a nie aut. Kierowca osobówki, któremu mocno to sugerowałem nie bardzo chciał wycofać, choć miał tam naprawdę dużo miejsca. W końcu niecierpliwa pasażerka pobiegła po policjanta, który kilka metrów dalej z ogromną stanowczością, nie wpuszczał aut na zamknięty dla aut odcinek ulicy Lodowej.

Z ust policjanta łódzkiej drogówki usłyszałem, że dzisiaj jest taki “szczególny dzień”, więc czy w związku z tym nie mógłbym być wyrozumiały i przesunąć się, aby kierowca mógł wyjechać? Przypominam, że miałbym ustąpić kierowcy, który chciał wyjechać z peronu przystankowego, na którym w ogóle być go nie powinno. Sytuacja skończyła się na tym, że ów policjant poprosił, aby kierowca wycofał. Kierowca terenówki był bardziej bezczelny i prawie przejechał po nogach chłopakom. No po prostu świetnie!

fot. Daniel Siwak

Aby było śmieszniej, kilka minut później inny policjant z patrolu motocyklowego kompletnie zignorował osobową Toyotę, która przejechała najpierw pomiędzy dwoma sygnalizatorami (dla pieszych i rowerzystów), a później zebrą i torowiskiem tramwajowym.

Za to wolał pouczać mnie, że robiłem zdjęcia na torowisku. Owszem robiłem zdjęcia w obrębie torowiska, ale nie zagrażało to ani mojemu bezpieczeństwu ani ruchowi tramwajów. W końcu zdjęcia transportowe nie robię od wczoraj. Uważam, że postawa obydwu funkcjonariuszy była mało profesjonalna, aby nie powiedzieć, że wręcz naganna. Pieszych zalicza się do tzw. niechronionych uczestników ruchu. Dlatego pozwalanie na łamanie przepisów przez kierowców i narażanie pieszych tylko dlatego, że w kalendarzu mamy 1 listopada jest kosmiczną sytuacją.

Zastanawia mnie jedno. Co by było, gdyby na przejściu dla pieszych czy peronie przystankowym jakieś auto wyjeżdżające niezgodnie z przepisami, potrąciło kogoś? Czy taki potrącony nieszczęśnik usłyszałby, że powinien być wyrozumiały, bo jest to ten “szczególny dzień”. A może dostałby jakiś mandat?

fot. Daniel Siwak

Na koniec od razu ostrzegam! Nie piszcie mi, że jestem uprzedzony do kierowców, bo nie jestem. Tu nie o uprzedzenie chodzi. W końcu każdy z nas wybrał taki sposób poruszania się po mieście, jaki uważa za najlepszy dla siebie. Tym samym chce korzystać z dedykowanej mu infrastruktury. Chodzi mi o to, że mieliśmy w ten “szczególny dzień” sytuację, gdzie wszyscy dbali tylko o dobre samopoczucie kierowców.

Kierowców, którzy wjeżdżając przez drogę rowerową, chodnik, przystanek komunikacji miejskiej czy przejście dla pieszych chcieli zaparkować auto, łamiąc tym samym przepisy ruchu drogowego. Z resztą nie czuje potrzeby być wyrozumiały dla kierowców przez ten jeden dzień, kiedy przez pozostałe 364 dni oni nie są wyrozumiali dla mnie.

Kiedy stoję naście minut licząc, że któryś się wreszcie zatrzyma i czekam kolejne naście minut, bo żaden nie raczył tego zrobić to mnie za przeproszeniem kurwica bierze. W końcu i tak trochę wymuszam przejście, ale wiem, że w starciu z rozpędzonym samochodem nie miałbym większych szans.

Nie odkryję tym Ameryki, ale przypomnieć muszę. Większość kierowców nie zwalnia lub nie zatrzymuje się widząc pieszego zbliżającego się do przejścia czy zstępującego z chodnika na zebrę. W końcu jest to jeden z powodów wypadków drogowych z udziałem aut i przechodniów. Tylko na autostradach nie ma pieszych. Auto nie upoważnia nikogo do wyłączania myślenia. Pamiętajcie o tym za rok.

komentarzy

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • "Masa jedzie jako kolumna pojazdów uprzywilejowanych, więc jest to w pełni zgodne z prawem". BARDZO CIEKAWE. Która ustawa o tym mówi? I nawet karetki na sygnale przepuszczają masę. NO PADŁEM. I jak można Was – Masę popierać?

  • Jak pamiętam z dzieciństwa, taki obrazek, gdzie policjant poucza pieszego, który ledwo co zdążył przejść przez zebrę. Jakby każdy wybrał w tym czasie sposób dojazdu – auto, rower, komunikację miejską. Jadąc każdym z nich można napotkać na trudności i trzeba się z tym liczyć. Ten "szczególny dzień" czy tamten "Szczególny dzień" nie mogą usprawiedliwiać łamania codziennych przepisów. Niestety tak się dzieje, jak pokazuje życie…

  • Każdy może mieć swoje zdanie, na szczęście. Samochody nie są – jak to napisałeś – "be", dopóki nie zajmują przestrzeni przeznaczonej dla pieszego. Poza tym nie poruszam się tylko na piechotę. Cały czas będę powtarzał, że nie ma wyjątków dla łamania przepisów, nawet w ten "szczególny dzień".

  • Wszystko może i jest prawdzie, ale z perspektywy pieszego. Chamski kierowca nie zatrzymał się, bo stałeś PRZY pasach. Ale za to Ty nie miałeś powodu, żeby pozwolić przejechać kierowcy…

    Samochód zaparkowany na skraju chodnika oczywiście tamował ruch pieszych, co widać na zdjęciu… Nie parkowałby tam, gdyby miał inne miejsce.

    I nie mów, że nie jesteś uprzedzony, bo jesteś. Samochody są BE, bo ja chodzę na pieszo. Piesi są OK, im wolno wpieprzać się na drogę, bo CHCĄ tutaj przejść. I to kierowcc MUSI im ustąpić…

    PARANOJA!

  • W "ten szczególny dzień"… jak to ładnie brzmi. Niestety te "szczególny dzień"oddaje dość dobrze inne nieszczególne dni. W pozostałe nasi "panowie władza" ignorują źle zaparkowane auta, łamanie przepisów przez kierujących, czy stwarzanie przez nich zagrożenia. Lubia za to czepiać się gdy źle przejdziesz przez drogę lub nie masz zamontowanego w rowerze dzwonka. W "ten szczególny dzień" jeszcze bardziej faworyzują kierowców i są gotowi upomnieć pieszych że nie ustąpili pierwszeństwa samochodom na chodniku, lub wręcz wlepić mandat za to, że tak nachalnie nie życzysz sobie, aby auta spychały cię z Twojego własnego terenu. Ah jakie to u nas normalne. Radujmy się tym "szczególnym dniem"… szczególnie jak jesteśmy kierowcami samochodów. Później już może nie być tak wesoło.

  • Akurat Masę Krytyczną przepuszczają nie tylko kierowcy, ale i piesi czy pasażerowie MPK, a czasem podobno nawet karetki na sygnale (Masa jedzie jako kolumna pojazdów uprzywilejowanych, więc jest to w pełni zgodne z prawem).

  • Daniel, wystarczy jedno piątkowe popołudnie w miesiącu, kiedy kierowcy muszą stanąć i przepuścić Masę Krytyczną – i popatrz, jaki wrzask i wściekłość to wywołuje…
    Natomiast, co do zachowania kierowców na przejściach dla pieszych: z moich podróży po Polsce przekazuję pewną smutną prawdę: niemal wszędzie jest już inaczej. Chamstwo za kółkiem nie zatrzymuje się przed pasami w Łodzi i Warszawie. W pozostałych miastach jest o niebo lepiej – pomimo, że do ideału daleko. A jednak – jakoś nie cieszy mnie, że Łódź jednak w czymś przoduje…

  • Może i trzeba było. Myślę, że tak czy inaczej cała sytuacja nie wpływa na PR łódzkiej policji. Ale to też pokazuje, że najwyższy czas coś zmienić w organizowaniu przestrzeni 1 listopada.

  • Czy w sytuacji opisanej powyzej nienalezaloby poprosic o nr sluzbowy policjanta I zglosic na niego skarge?

  • Wyobrażam sobie sytuację, kiedy z powodu jakiegoś dnia to piesi chodziliby np. po takiej alei Palki czy ulicy Zachodniej, a policja by przymknęła na to oko. Oj jaki byłby lament, ile klaksonów by się odezwało, jakie wiązanki przekleństw by się słyszało. To jest ta smutna prawda…

  • Na sam koniec autor tak się zbulwersował, że i "większa połowa" się dostała do tekstu 😉 . Faktem jest natomiast, że coraz częściej na drogach policja i straż miejska patrzy na kierowców pobłażliwie. Dla przykładu, od paru miesięcy na ulicy Kościuszki w bramie parkuje wielki biały bus, w taki sposób, że jego przód wystaje na prawy pas drogi, a tył zastawia większość przejścia dla ludzi,.Żaden patrol straży nic z tym nie robi. Samochód zagraża kierowcom próbującym włączyć się do ruchu z parkingu oraz przeszkadza ludziom na chodniku. Nie wspominając już o wjazdach do bramy. Takich przykładów przymykania oczu na wybryki kierowców jest dużo. Łatwiej natomiast karać przechodniów, wymuszających pierwszeństwo na pasach – po prostu łatwiej złapać, nie trzeba się szarpać z blokadami na koła itp.

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY