Mija właśnie kilkanaście pierwszych godzin nowego 2014 roku, warto więc jeszcze na chwilę wrócić do starego i go nieco podsumować. Gdyby ktoś się pytał, to w tym łódzkim transporcie wcale się tak mało nie dzieje. Wręcz powiedziałbym, że dosyć sporo.
Dla tych wszystkich, którzy w najbliższych godzinach czy dniach będą odwiedzać „ZbiorKoma”, przygotowałem coś do poczytania. Starałem się dość obszernie wynotować najważniejsze, najciekawsze czy najdziwniejsze wydarzenia komunikacyjnej Łodzi. Mam nadzieję, że to się udało.
Pierwsza połowa ubiegłego roku rozpoczęła się od wielkiego powrotu komunikacji miejskiej na dworzec Łódź Kaliska. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi podjął decyzję, aby dojeżdżały tam autobusy linii 50, 50A, 52, 97 i 6 MUK. Pod koniec stycznia stopniała także praktycznie do zera suma na zimowe odśnieżanie miasta.
Końcówka półrocza zaowocowała najliczniejszą Masą Krytyczną w historii. Przez ulice Łodzi przejechało 2,2 tys. rowerzystów. W tym czasie swój start miała także Tramwajowa Linia Turystyczna, która obchodziła swoje 10-lecie. Zapraszam do przeczytania pierwszej części komunikacyjnego podsumowania 2013 roku.
STYCZEŃ 2013
AUTOBUSEM NA DWORZEC KALISKI. Po wielu latach komunikacja miejska znów powraca na dworzec Łódź Kaliska. Od początku roku autobusy MPK Łódź dowożą pasażerów w pobliże wejścia na dworzec. Na nowej krańcówce zatrzymywały się linie 50, 50A, 52, 97 i 6 MUK. Niestety później „50A” została skrócona do placu Niepodległości, a „97” definitywnie zlikwidowana.
PETYCJA W SPRAWIE LINII 16A. Mieszkańcy Radogoszcza nie wytrzymali. Urzędnicy zdegradowali linię16A do miana linii szczytowej, kursującej tylko w dni robocze. W związku z tym łodzianie rozpoczęli akcję zbierania podpisów pod petycją. Wraz z przejęciem linii podmiejskich przez MPK, zlikwidowano również kursy linii 46A z Helenówka na Chocianowice IKEA | czytaj więcej |
POKAZOWY FRAGMENT PIOTRKOWSKIEJ. Namiastka Piotrkowskiej na… Piotrkowskiej. W pasażu Schillera wykonawca, czyli firma Strabag zaprezentowała jak ma wyglądać nawierzchnia Pietryny po zakończeniu przebudowy. Mały fragment nowej ulicy przetestowali swoimi pojazdami rowerzyści. Remont reprezentacyjnej ulicy Łodzi kosztuje 49 mln zł i ma potrwać do końca czerwca 2014 roku
SKOŃCZYŁY SIĘ PIENIĄDZE NA ODŚNIEŻANIE. Pod koniec miesiąca praktycznie wyczerpała się już pula środków przeznaczonych na zimowe utrzymanie Łodzi. Miasto w tym przypadku rozważało skorzystanie ze środków zaplanowanych na całoroczne utrzymanie czystości dróg lub uruchomienie rezerwy ogólnej z budżetu miasta.
ZDIT GRA Z ORKIESTRĄ OWSIAKA. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi zaangażował się w kwestowanie na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Na internetową licytację wystawiono między innymi „Migawki” kwartalne, zwiedzanie budowy dworca Łódź Fabryczna czy tak zwane tablice kremówki. Do domu można było zabrać Puszkina, Brukową czy Helską.
WIADUKT WSCHODNI DO ODBUDOWY. Każdy pasażer, który podróżuje z dworca Łódź Kaliska może na pewno kojarzy nieużywany wiadukt kolejowy bliżej alei Włókniarzy. Dokończenie budowy wiaduktu wschodniego znalazło się na trzecim miejscu listy priorytetowych inwestycji w naszym regionie. Za 30 mln, do końca 2014 roku miałby pojechać znów po nim pociągi. | czytaj więcej |
TUNEL BEZ PRZYSTANKÓW KOLEJOWYCH. W tunelu średnicowym, który według planów miałby powstać do 2016 roku pod Łodzią, nie będzie żadnej stacji pasażerskiej. Taka decyzja zapadła na kolegium prezydenckim z udziałem przedstawicieli EC-1. Około jedenastokilometrowy tunel ma kosztować około 1,5 mld złotych i w przyszłości połączy podziemny dworzec Łódź Fabryczna z poleskim dworcem Łódź Kaliska.
LUTY 2013
KRAŃCÓWKA NA CHOCHOŁA URATOWANA. Wizja likwidacji krańcówki tramwajowej przy ulicy Chochoła chwilowo oddalona. Projekt, w którym zakładano rezygnację z pojazdów szynowych w tym miejscu, trafi najprawdopodobniej do przysłowiowego segregatora. Nowe wytyczne miałby zakładać pozostawienie odcinka jednotorowego oraz budowę parkingu P&R wraz ze wspólna krańcówką autobusowo-tramwajową. | czytaj więcej |
OFICER ROWEROWY REZYGNUJE. Łódź straciła pierwszego i jedynego do tej pory oficera rowerowego. Witold Kopeć pełnienie funkcji pełnomocnika prezydenta Łodzi ds. polityki rowerowej rozpoczął w kwietniu 2011 roku, a zakończył z końcem marca 2013 roku. Powodem rezygnacji była rozbieżności między wizją rozwoju infrastruktury rowerowej Kopcia, a wizją wiceprezydenta Stępnia.
ZNÓW MNIEJ NA KOMUNIKACJĘ. Władze miasta chwalą się skalą inwestycji, jakie mają zostać przeprowadzone w łódzkim transporcie. Jednak pojawiają się bardzo niepokojące sygnały. Przez najbliższe trzy lata komunikacja będzie miała od 4 do 16 mln mniej. Na przyszły rok zaplanowano jedynie 362 mln złotych. Znów będą cięcia, a tramwaje nie wrócą do przedwakacyjnej częstotliwości? | czytaj więcej |
HARMONOGRAM FABRYCZNEGO ODTAJNIONY. Telenowela pod tytułem „harmonogram przebudowy dworca Łódź Fabryczna” osiągnęła kulminację sezonu. Po ponad pół roku walki radnych, dokument trafił do Komisji ds. Nowego Centrum Łodzi. Miesiąc wcześniej okazało się, że nie jest on tak tajny, jak to było do tej pory przedstawiane. Szkoda, że była to wersja niezaakceptowana przez władze Łodzi. | czytaj więcej |
TRZY RONDA NA NOWEJ ROJNEJ. Wiadomo już, jak będzie wyglądała przebudowa ulicy Rojnej na łódzkim Teofilowie. Skrzyżowania z ulicami Traktorową, Kaczeńcową i Rydzową – zamiast sygnalizacji świetlnej – zyskają ronda.Ulica zostanie zwężona do siedmiu metrów, mają powstać drogi rowerowe po obu stronach jezdni. Całość prac ma zakończyć się w październiku 2014 roku. | czytaj więcej |
MARZEC 2013
SPOŁECZNICY NA URODZINY ZDIT. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi obchodzi swoje dziesiąte urodziny. Społecznicy pamiętali o rocznicy i wybrali dziesięć takich „sukcesów”, które sprawiają, że po Łodzi jeździ się jeszcze gorzej. Co więcej sugerowali, że powinien nastąpić podział na Zarząd Dróg Miejskich oraz na Zarząd Transportu Miejskiego, który działa w wielu miastach i zajmuje się zarządzaniem transportem publicznym.
ULICA PRZYBYSZEWSKIEGO W REMONCIE. Rozpoczął się kolejny etap remontu ulicy Przybyszewskiego. Tym razem zamknięto północną jezdnię na odcinku od al. Śmigłego-Rydza do drogi wjazdowej na parking hipermarketu. Kierowcy stali w korkach nawet pół godziny, autobusy MPK miały ponad kwadransowe opóźnienia. Po zakończeniu prac mają pojawić się wspólne pasy autobusowo-tramwajowe. | czytaj więcej |
WĘDRUJĄCY PRZYSTANEK AUTOBUSOWY. Po raz kolejny przystanek autobusowy dla linii 96 przy ulicy Zachodniej wywędrował. Zaraz po remoncie tej ulicy słupek został przeniesiony z ulicy Lutomierskiej na wspomnianą ulicę Zachodnią. Okolicznym mieszkańcom to się nie spodobało. Przystanek znów wrócił w swoje dawne miejsce. Minęło trochę czasu i rozkłady z wiaty przy Lutomierskiej zawisły w kasetach na Zachodniej. | czytaj więcej |
BADAJĄ PREFERENCJE TRANSPORTOWE. Ankieterzy GfK Polonia pojawią się w losowo wybranych mieszkaniach na Bałutach, Polesiu, Śródmieściu, Widzewie i na Górnej. Będą badać preferencje transportowe tysiąca mieszkańców Łodzi. Aktualizację Studium Systemu Transportowego Miasta Łodzi za 1 mln złotych przygotowuje Biuro Planowania Rozwoju Warszawy. Dokument ma ujrzeć światło dzienne do końca stycznia 2014 roku.
TAJNA MAPA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ. Wydawałoby się, że miasto takie, jak Łódź powinno mieć mapę sieci komunikacji miejskiej. Nic bardziej mylnego. Pasażer, aby taką mapę sobie stworzyć, musi nałożyć schemat linii tramwajowych na schemat linii autobusowych. Może jakimś cudem z tego połączenia coś przeczyta. Jednak mapa sieci w Łodzi jest, ale niedostępna chyba nawet dla samego przewoźnika. | czytaj więcej |
ZMODERNIZOWANY POCIĄG WOJEWÓDZTWA WYJECHAŁ. Na tory województwa łódzkiego wyjechał kolejny, dziewiąty zmodernizowany pociąg. Ma monitoring i klimatyzację. Pojazd został zmodernizowany w ramach umowy z Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego w Mińsku Mazowieckim oraz PESĄ Bydgoszcz. Koszt elektrycznego zespołu trakcyjnego po tuningu, to 8,5 mln złotych. Docelowo ma być takich pociągów 17 sztuk. | czytaj więcej |
KWIECIEŃ 2013
OBYWATELSKI PROTEST W SPRAWIE DZIUR. Dziury na jezdniach były, są i będą. Pojawiają się jednak tacy obywatele, którzy chcą zwrócić na to uwagę. Właściciel jednej z firm znajdującej się przy ulicy Zbąszyńskiej, zamontował na latarni przy skrzyżowaniu Limanowskiego i Swojskiej specjalną tabliczkę – „Uwaga! Dramatyczne dziuuury! Uszkodziłeś auto. Zgłoś do ZDiT. Ta po kilku dniach zniknęła. Szkoda. | czytaj więcej |
KOLEKCJONERZY BILETÓW W ŁODZI. Już po raz dwunasty do Łodzi zjechali kolekcjonerzy biletów z całej Polski. Sieciówki, trasówki, dobówki, jednorazówki, migawki i bilety specjalne – z Łodzi, Grudziądza, Warszawy, Poznania, Krakowa, Wrocławia, Torunia czy Bydgoszczy. Łącznie uczestnicy Ogólnopolskiego Zjazdu Kolekcjonerów Biletów mogli przywieźć ze sobą ponad 100 tys. okazów.
DYSKUTOWALI O PODZIEMNYM DWORCU. O naszym dworcu Łódź Fabryczna debatował w Sejmie Łódzki Zespół Parlamentarny. Mając jak na widelcu wszystkich „świętych” z PKP PLK oraz wiceministra transportu Andrzeja Massela, członkowie komisji ds. Nowego Centrum Łodzi chcieli pytać. Ostatecznie nie bardzo było kogo. Za to dowiedzieliśmy się, że prezes Torpolu dojrzewa do pokazania harmonogramu. | czytaj więcej |
DWA DROGOWE ŚWIATY. Ulica Lutomierska nadal czeka na zbawienie. Jadąc w stronę centrum trudno nie odczuć nierówności oraz licznych dziur. Jadąc na Teofilów nie można mieć obaw o urwanie sobie czegoś w zawieszeniu. Po pracach Łódzkiej Spółki Infrastrukturalnej odtworzono tylko jedną jezdnię, ZDiT nie spieszy się, aby wymienić nawierzchnię na tej drugiej. | czytaj więcej |
POLSKI BUS DO GDAŃSKA I KRAKOWA. PolskiBus.com zrobił prawdziwą niespodziankę dla pasażerów z Łodzi. Pod koniec miesiąca została uruchomiona nowa linia P12 – Gdańsk – Rzeszów przez Toruń, Łódź, Katowice i Kraków. Nie było kawy, herbaty, ciastek czy lodów, znanych z połączenia między stolicą Polski, a stolicą Pomorza. Jednak bilety po złotówce można było kupić naprawdę. | czytaj więcej |
MAJ 2013
ZABYTKOWE TRAMWAJE W NOWYM „DOMU”. Tramwajowe zabytki Łodzi trafiły na Brus. Na terenie historycznej zajezdni znajdują się między innymi wagon 803N (#2), szkoleniowy wagon 2N (#1234) czy pług wirnikowy na bazie wagonu 2N (#101). Swoje miejsce znalazły tu także wagony z prywatnej kolekcji Tomasza Adamkiewicza – Sanok (#17) oraz wagon 5N (#154) | czytaj więcej |
LOGO UJAWNIONE PRZYPADKOWO. Łódzka Kolej Aglomeracyjna budzi ogromne zainteresowane nie tylko ludzi z tzw. „branży”, ale także samych pasażerów. Jednak ważnych szczegółów dotyczących działalności nadal nie znamy. Tymczasem oficjalny znak graficzny ŁKA pojawił się… w czasie kolejowej wycieczki do Zduńskiej Woli w jednym ze zmodernizowanych składów EN-57. | czytaj więcej |
TRAMWAJ TUWIMA W ŁODZI. Obchody Roku Tuwima w Łodzi trwają. Przyłączyło się do nich także MPK Łódź. Po ulicach miasta będzie jeździł tramwaj imienia poety. Tym szczęśliwym wagonem okazał się dobrze znany łódzkim pasażerom Cityrunner o numerze bocznym #1201. To pierwszy wagon z tej serii, który trafił do Łodzi ponad 10 lat temu. | czytaj więcej |
ROWERZYŚCI NA BUSPASACH. Łódzka drogówka przygląda się rowerzystom na BUSpasach. Obserwacje nie są zbyt optymistyczne. Chodzi przede wszystkim o to, że pasy nie są na tyle szerokie, aby autobusy mogły bezpiecznie wyprzedzić jadącego cyklistę. Środowiska rowerowe się bronią i pokazują przykłady, gdzie takie rozwiązania się stosuje. | czytaj więcej |
SPÓŹNIONA DROGA ROWEROWA NA WIDZEW. Droga rowerowa na Widzew oficjalnie otwarta. Jest ona chyba największą inwestycją rowerową obok Trasy Górna, którą zrealizowano w tym roku. Prace wykonała firma Skanska, a jej budowa trwała od października. Według obietnic miała być gotowa przed Bożym Narodzeniem 2012, obietnicy nie udało się dotrzymać. Koszt wybudowania ponad pięciokilometrowego odcinka wynosi 5 mln złotych.
NIEMIECKIE TRAMWAJE WKRÓTCE NA ULICACH. MPK Łódź zaprezentowało jeden z zakupionych niemieckich wagonów tramwajowych. Düwagi M8C mają 26 metrów długości i ważą blisko 40 ton. Ich zaletą jest jest ciepłe wnętrze oraz dwukierunkowość. Miało ich być 40, jest na razie 18. Będą zmodernizowanie w ciągu najbliższych 2-3 lat, a partnerem w tym przedsięwzięciu ma być poznański Modertrans. | czytaj więcej |
CZERWIEC 2013
KAMPANIA INFORMACYJNA PRZED REMONTAMI. Wielkimi krokami zbliża się sezon remontowy w Łodzi, który nie zakończy się tym razem po wakacjach. Prezydent Zdanowska zapowiedziała, że w połowie miesiąca do łodzian ma trafić 325 tysięcy gazetek „Łódź Buduje”. Dzięki nim mają dowiedzieć się o objazdach oraz zmianach w komunikacji miejskiej. Akcja ma kosztować 40 tys. złotych. | czytaj więcej |
PRZESTÓJ NA AUTOSTRADZIE A1. Są problemy na budowanej autostradzie A1 Stryków – Tuszyn. Po chwilowym przestoju na placu budowy tam, gdzie istnieje konieczność budowy obiektów inżynieryjnych, wszystko wraca powoli do normy. Polimex-Mostostal ma już wybranego podwykonawcę blisko setki takich konstrukcji na trasie drogi. Jeśli nie będzie problemów, to pierwsi kierowcy mogliby pojechać nową drogą w czerwcu 2014 roku.
SYMBOLICZNY SPACER PO PIOTRKOWSKIEJ. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska symbolicznie otworzyła nowo wyremontowany odcinek ulicy Piotrkowskiej pomiędzy placem Wolności, a ulicami Próchnika i Rewolucji 1905 roku. Niechlubnym tłem wydarzenia były wielkie brudne plamy na szarym granicie oraz kupa wytworzona przez jakiegoś niezdyscyplinowanego czworonoga. Czy Pietryna będzie miała problem z czystością? | czytaj więcej |
REKORDOWA MASA KRYTYCZNA. Ostatni piątek miesiąca to czas dla Łódzkiej Masy Krytycznej. Tym razem 2,2 tys. rowerzystów pojechało na Radogoszcz. To jedno z tych osiedli, które nie ma dogodnego połączenia z centrum miasta. To był jubileuszowy przejazd bowiem Masa organizowana jest od 14 lat, a po raz 50. przez Fundację Fenomen. Przejazd zakończył się nietypowo – na płycie Atlas Areny.
RUSZA TRAMWAJOWA LINIA TURYSTYCZNA. Na tory Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego oraz Lutomierska wyjechała po raz drugi Tramwajowa Linia Turystyczna. 2013 to rok wyjątkowy ponieważ TLT obchodzi swoje 10-lecie funkcjonowania. Tradycyjnie na pomostach historycznego składu 5N+5ND spotkać było można konduktorów z Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi | czytaj więcej |
Aż tak źle nie będzie. Przystanki pośrednie an pewno będą, tylko pytanie ile – jeden, dwa czy trzy? Ale na to pytanie odpowie studium wykonalności budowy tunelu średnicowego. Ten dokument może też wykazać zasadność budowy przystanku Koziny czy Retkinia.
Z tym tunelem kolejowym na pewno będzie aż tak źle? O ile "konsultacje społeczne", które zakończyły się żenującym raportem ignorującym liczne głosy o konieczności wykonania przystanku w centrum, a wcześniej zostały utajnione rozważane warianty z przystankiem to ktoś mówił, że miało/ma powstać nowe studium na poprawny tunel.
Nie można zignorować tej sprawy bo tylko tunel z przystankiem w centrum (a najlepiej jeszcze z drugim przystankiem na Pl. Hallera, chociaż to może się okazać zbyt kosztowne) pozwoli na powstanie łódzkiego "metra", brak przystanku pogrzebie te marzenia na kilkadziesiąt lat (bo drugi tunel nie powstanie na 100%)