fot. Daniel Siwak
podsumowanie roku

Komunikacjazbiorowa.pl. Które teksty były najchętniej czytane w 2014 roku?

Za kilkanaście godzin pożegnamy stary, a powitamy nowy rok. Jakoś tak się już przyjęło, że w tym okresie pojawiają się wszelkiego rodzaju podsumowania. Postanowiłem powrócić do tradycji z 2012 i przygotować na koniec 2014 roku zestawienie najpopularniejszych tekstów. Kilka kliknięć i statystyki z całego roku gotowe.

Tematów, które poruszałem było wiele, dlatego zdaję sobie sprawę, że te wyselekcjonowane to tylko reprezentatywna grupa. Największym zainteresowaniem w tym roku cieszyły się informatory poświęcone aktualnym zmianom tras autobusów i tramwajów. W zestawieniu nie mogło zabraknąć też Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego czy Łódzkiego Roweru Publicznego.

Tyle w telegraficznym skrócie. Tymczasem zobaczcie 10 najczęściej czytanych tekstów na blogu transportowym ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI. Oddając Wam to dzisiejsze podsumowanie chciałbym przy okazji życzyć wszystkim miłej sylwestrowo-noworocznej lektury. Do następnego przeczytania, ale już w nowym 2015 roku!


Największe zmiany tras w Łodzi zaszły w komunikacji tramwajowej. Zapewne dlatego akurat ten informator stał się najchętniej czytanym w mijającym roku. Wspomniane zmiany związane były z wielkimi inwestycjami, jakie rozpoczęły się w naszym mieście. Mam tutaj na myśli przebudowę i remont Trasy W-Z, przebudowę okolic dworca Łódź Fabryczna, częściowe zamknięcie ulicy Kilińskiego czy prace wokół ronda Powstańców 1863 roku.

Przeczytaj: Remonty w Łodzi. Jak będą kursować tramwaje MPK?

W sumie mógłbym powtórzyć wszystko co napisałem w akapicie wyżej. Jeśli chodzi o zmiany tras w Łodzi w komunikacji autobusowej, to tak naprawdę obydwa informatory komunikacyjne skutecznie się uzupełniają treścią. Warto wymienić te stałe zmiany, związane z otwarciem Trasy Górna czy tworzeniem wariantów wariantów. Jednak w przypadku linii 58A czy 71A, kolejne wykręcenie trasy odbyło się już bez uroczystego nadania literki “B”.

Przeczytaj: Remonty w Łodzi. Jak będą kursować autobusy MPK?

Przejścia podziemne w rozumieniu planistów miały ułatwić poruszanie się pieszych i usprawnić ruchu. Miał to też być powiew nowoczesności, a także swego rodzaju prestiżu. Tylko czasy się zmieniły i drogowe trendy też. W ramach budowy nowego dworca Łódź Fabryczna oraz przebudowy i remontu trasy tramwajowej W-Z – kilka podziemnych przepraw dla pieszych, ostatecznie zniknęło z krajobrazu naszego miasta.

Przeczytaj: Przejścia podziemne w Łodzi. To przy Centralu już znika, przy ŁDK wkrótce też zniknie

Łódź ma mieć swój system wypożyczali rowerów miejskich. To co nie udało się urzędnikom, naprawili sami mieszkańcy. Recepta była dość prosta, bo wystarczyło zgłosić odpowiedni projekt w miejskim Budżecie Obywatelskim. Kiedy przystąpiono do działania okazało się, że stacji Łódzkiego Roweru Publicznego na obszarach miejskich osiedli nie będzie. Przyszłość pokazała, że to nie jedyny problem, z którym musieli się zmierzyć urzędnicy.

Przeczytaj: Łódzki Rower Publiczny. Bez największych osiedli, ale z “Migawką” MPK i wypożyczaniem przez smartfona

To ma być prawdziwa rewolucja w komunikacji miejskiej w Łodzi, w dodatku tak bardzo silnie konsultowana z mieszkańcami. Wiadomo, że Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji przygotowało kilka wariantów reformy. Ta miałaby wejść w życie na przełomie 2015 i 2016 roku. Zmienią się trasy, numeracja linii, a tramwaj ma zyskać bezwzględny priorytet i ma być ważnym środkiem transportu. Autobusom przypadnie już tylko rola dowozowa.

Przeczytaj: Plan transportowy dla Łodzi. Tramwaje trzonem komunikacji, autobusy z trzycyfrową numeracją

Łódzki Tramwaj Regionalny okazał się wielkim niewypałem. Zapowiadana “zielona fala” dla pojazdów szynowych nie istnieje. Do tej pory nowoczesne i niskopodłogowe tramwaje nie obsługują także tras do Zgierza, Ozorkowa czy Pabianic. Łódzki Tramwaj Metropolitalny ma być lekarstwem na ten stan rzeczy, dodatkowo w projekt włączono Konstantynów oraz Lutomiersk. Minimum pół miliarda ma kosztować przebudowa aglomeracyjnych torowisk i zakup taboru.

Przeczytaj: Łódzki Tramwaj Regionalny odjeżdża, Łódzki Tramwaj Metropolitalny przyjeżdża. Łódź “cichym” liderem

Wspólny Bilet Aglomeracyjny miał od początku jakiegoś pecha. Kolejowo-komunikacyjna oferta nie cieszyła się zbytnią popularnością ze względu na cenę oraz bardzo ubogą sieć jej dystrybucji. Pierwotna wersja WBA obejmowała w swojej strefie cały obszar naszego regionu. Jednak inne informacje mogliśmy znaleźć na stronie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a jeszcze inne na stronie MPK Łódź. Jak pokazało życie kilka miesięcy później kompletnie zmienioną tę ofertę.

Przeczytaj: Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Dlaczego w ŁKA kosztuje drożej, a w MPK Łódź taniej?

Ulica Warszawska to jedna z tych tak zwanych niekończących się opowieści. Wiadomo, że torowisko tramwajowe, które się na niej znajduje, trzeba szybko wyremontować. Nadzieją na zmianę sytuacji był remont odtworzeniowy tej ulicy przy okazji przebudowy ulicy Inflanckiej. I znów kolejny zawód, bo prócz wymiany nawierzchni ulicy oraz fragmentu torowiska wokół ronda Powstańców 1863 roku, nic więcej się nie zadziało.

Przeczytaj: Ulica Warszawska. Czeka nas “syndrom Limanowskiego”? Nie będzie remontu torowiska tramwajowego

Ta sytuacja wydarzyła się pod koniec stycznia tego roku na ulicy Dąbrowskiego. Tuż przed skrzyżowaniem z ulicą Podgórną tramwaj linii 7 miał śmiertelnie potrącić biegającego po torowisku psa. Po zdarzeniu tramwaj miał się nie zatrzymać i pojechać dalej w kierunku alei Śmigłego Rydza. Zdjęcie potrąconego czworonoga robi jakaś przypadkowa kobieta i zawiadamia Fundację “Viva”. Ta po otrzymaniu bulwersującego zdjęcia działa, wybitnie nieprofesjonalne grą na emocjach.

Przeczytaj: Wypadek na ulicy Dąbrowskiego. Kto był w szoku, kto mógł jeszcze ucierpieć, a kto “kopał” leżącego?

Co zrobić kiedy liczba dwukierunkowych wagonów jest niewystarczająca? Miejski przewoźnik, niczym Adam Słodowy, skontrował własny tramwaj tego typu. I może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby… “Dwukierunkowy” tramwaj to nic innego jak normalny skład zestawiony z wagonów typu 805Na. W tym konkretnym przypadku w roli głównej wystąpił #2900+2901 z zajezdni na Chocianowicach. Gdyby ktoś pytał to nie jest żadna nowość.

Przeczytaj: Tyłem do przodu lub przodem do tyłu. MPK Łódź testuje “dwukierunkowy” skład wagonów Konstal 805Na


Wypadało też napisać kilka słów o samych statystykach. ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI w 2014 roku to 61 tysięcy wizyt, które wygenerowało blisko 38 tysięcy unikalnych użytkowników. To z kolei dało 92 tysiące odsłon. Ktoś mógłby powiedzieć, że liczby są zbyt niskie, ktoś inny, że są zbyt wysokie. Ja na szczęście podchodzę do nich na większym luzie, bo nie muszę się z nikim ścigać. Na koniec warto przypomnieć, że “ZbiorKom” to nie tylko sam blog. Do Waszej dyspozycji jest także profil na Facebooku, profil na Twitterze oraz społeczność na Google+. Jeśli ma ktoś jeszcze GG to zapraszam także do kontaktu pod numerem: 17689209.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY