fot. Daniel Siwak
bilety i taryfy kolej pasażerowie

Pociągiem po Łodzi. Jak i za ile podróżować Łódzką Koleją Aglomeracyjną i Przewozami Regionalnymi?

TO JEST ARCHIWALNA WERSJA TEKSTU

W niedzielę, 14 grudnia nastąpiła coroczna aktualizacja kolejowego rozkładu jazdy. Zmieniły się godziny odjazdów i przyjazdów pociągów spółki PKP Intercity, ale przede wszystkim również pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Przewozów Regionalnych. Ten pierwszy przewoźnik wzmacnia siatkę połączeń, ten drugi przygotowuje się do nowej roli.

Kolejne inwestycje przystankowe oraz dostosowywanie do nich rozkładów jazdy powodują, że stopniowo definiujemy na nowo rolę kolei w systemie transportu publicznego Łodzi. Zaczyna ona pełnić funkcję środka transportu wewnątrz miasta oraz funkcję dowozową dla wielu mieszkańców miast aglomeracji łódzkiej i miast ościennych.

Tworząc “ZbiorKoma” chciałem, aby miał on także pewien walor edukacyjny. Stąd też postanowiłem napisać o tym, jak możemy poruszać się pociągami po Łodzi. Kolejowe bilety czasowe polecam szczególnie turystom i gościom, natomiast uniwersalne bilety okresowe (WBA) mieszkańcom miasta i regionu. W kolejnym tekście zamieszczę rozkład jazdy.

fot. Daniel Siwak

Do niedawna Łódzki Węzeł Kolejowy tkwił w wielkim marazmie. Był kompletnie nieprzygotowany do kolejowej obsługi pasażerskiej w obrębie miasta, bo przystanki kolejowe Łódź Niciarniana i Łódź Andrzejów oraz dworzec Łódź Żabieniec, nie były nawet tego namiastką. Inne, wykorzystywane w poprzednich dekadach, dawno zamknięto. Coś zaczęło się zmieniać dopiero w przeciągu ostatnich lat. Reaktywowano w ruchu pasażerskim fragment linii kolejowej z Łodzi Widzewa do Zgierza, gdzie oddano do użytku trzy przystanki kolejowe (Łódź Stoki, Łódź Marysin, Łódź Arturówek).

Zmodernizowano część obwodowej linii kolejowej z Łodzi Kaliskiej do Łodzi Widzewa, gdzie całkowicie od podstaw powstały dwa przystanki (Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa). Wybudowano także nowy przystanek (Łódź Radogoszcz Zachód) na linii z Łodzi Kaliskiej do Zgierza. Powstają nowe perony na Łodzi Widzewie, czyli trzecim (po Łodzi Fabrycznej i Łodzi Kaliskiej) co do ważności dworcu w mieście. Wreszcie Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego powołał do życia własną spółkę – Łódzką Kolej Aglomeracyjną, która sukcesywnie przejmuje trasy od Przewozów Regionalnych, ale potrzebuje także nowych przystanków.

Zapewne część z kilkuset tysięcy czytelników ZBIORowiej KOMunikacji W mieście ŁODZI, miała okazję być w Warszawie czy w Trójmieście. Tam dzięki systemowi opartemu na dworcach i przystankach kolejowych można przemieszczać się sprawnie po mieście. Kolej tak naprawdę dołącza do tramwajów, autobusów, czy trolejbusów, jako dodatkowy środek transportu publicznego. Akceptowalna częstotliwość kursowania w połączeniu z atrakcyjną lub zintegrowaną taryfą przynoszą efekty. Tak więc, dlaczego warto podróżować koleją po Łodzi? Przede wszystkim omijamy najbardziej zakorkowane ulice w mieście oraz dość często znajdujące się na ulicach sygnalizatory świetlne.

Komfort podróży tym środkiem transportu jest też zdecydowanie inny. Pociągi coraz częściej oferują wygodne siedzenia, wyciszone wnętrze, możliwość podłączenia się do gniazdka elektrycznego, Wi-Fi czy biletomaty. Poprowadzenie linii kolejowych w układzie peryferyjno-centralnym w stosunku do osiedli sprawia, że dojazd staje się zdecydowanie szybszy. Przykład? Proszę bardzo. Z dworca Łódź Żabieniec na dworzec Łódź Kaliska podróż pociągiem trwa 5 minut, tramwajem 15 minut. Z kolei z dworca Łódź Kaliska na dworzec Łódź Widzew dojedziemy w 20 minut, autobusem 35 minut.

W tym momencie do dyspozycji w ruchu miejsko-aglomeracyjnym mamy następujące dworce: Łódź Kaliska (dojazd: 12, 14, Z10, 6MUK, 50, 52, 65, 65A, 80, 86, 93, 98, 98A, 98B, 99, 99A, N2), Łódź Widzew (dojazd: Z10, 69, 69A, 69B, 77, 85, 85A, 98B, N1), Łódź Chojny (dojazd: Z1, 62, 62A, 63, 71, 71A, 93), Łódź Żabieniec (dojazd: 2, 5, 12, 13, 14, 78, 78A, 81, 84, 84A, 87, 89, 96, N1), Pabianice (dojazd: 41 MPK, 1 MZK, 3 MZK, 5 MZK, 260 MZK, 262 MZK, 265 MZK, D MZK, T MZK) i Zgierz (dojazd: 1 MUK). Do tego dochodzą przystanki kolejowe: Łódź Lublinek (dojazd: 68), Łódź Pabianicka (dojazd: 11, 15A, 41, 50, 50A, 52, 61, 93, N4), Łódź Dąbrowa (dojazd: 2, 4, 9, 9A, 14, 69, 69A, 69B, 71, 71A, 72, 77, 95, 95A, N6), Łódź Radogoszcz Zachód (brak bezpośredniego dojazdu komunikacją), Łódź Andrzejów (dojazd: 82A), Łódź Olechów Wschód (dojazd: 90), Łódź Stoki (dojazd: 58A), Łódź Marysin (brak bezpośredniego dojazdu komunikacją), Łódź Arturówek (dojazd: 65, 65A, 66, N2), Zgierz Jaracza (dojazd: 5 MUK), Zgierz Północ (dojazd: 51 MPK, 1 MUK, 5 MUK) i Zgierz Kontrewers (brak bezpośredniego dojazdu komunikacją). Nie wszystkie z tych istniejących udało się skomunikować z komunikacją miejską lub to skomunikowanie pozostawia wiele do życzenia. Niekiedy jednak w przejazdach międzydzielnicowych lub aglomeracyjnych kolej nie ma dla siebie konkurentów.

fot. Daniel Siwak

Było o dworcach to teraz coś o cenach. Prostym i tanim sposobem na podróżowanie pociągiem po Łodzi i aglomeracji jest czasowy bilet strefowy (PR), który w swojej ofercie mają Przewozy Regionalne. Kosztuje on 3,60 zł (normalny), 2,14 zł (szkolny) i 1,67 zł (studencki) i jest ważny przez dwie godziny od momentu zakupu, tylko w pociągach REGIO spółki. Dostępny jest przez internet (biletyregionalne.pl), w kasach dworcowych oraz u kierownika pociągu. Czasowy bilet strefowy uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w aglomeracji łódzkiej ograniczonej stacjami: Łódź Andrzejów, Pabianice, Zgierz Północny. Na tańsze bilety mogą liczyć również emeryci i renciści (37 proc.), kombatanci (51 proc.) i seniorzy z REGIOkartą Senior. Za bilet na przewóz roweru i pasa trzeba zapłacić 4,50 zł, a za bilet na przewóz większego bagażu zapłacimy 7,00 zł.

Drugą propozycją na podróżowanie pociągiem po Łodzi i aglomeracji jest bilet strefowy (ŁKA) , który oferowany jest przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Kosztuje on 3,00 zł (normalny), 1,89 zł (szkolny) i 1,47 zł (studencki) i jest ważny przez 30 minut od momentu zakupu, tylko w pociągach osobowych tego przewoźnika. Z kolei 7,00 zł (normalny), 4,41 zł (szkolny) i 3.43 zł (studencki) kosztuje bilet ważny przez 3 godzinny od momentu zakupu. Obydwa dostępne są przez internet (e-bilet.lka.lodzkie.pl), w kasach dworcowych, w biletomatach oraz u kierownika pociągu. Czasowy bilet strefowy uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w aglomeracji łódzkiej ograniczonej stacjami: Łódź Andrzejów, Pabianice, Zgierz Północny. Oczywiście i w tym przypadku na tańsze bilety mogą liczyć emeryci i renciści (37 proc.), kombatanci (51 proc.) i seniorzy powyżej 60 lat (50 proc.). Za bilet na przewóz roweru nie trzeba nic płacić, a za bilet na przewóz psa lub większego bagażu zapłacimy 4,50 zł.

Tyle o biletach czasowych. Taką samą możliwość podróżowania pociągiem po Łodzi i aglomeracji mają pasażerowie korzystający z biletów okresowych. Póki co jest to możliwe dzięki ofercie Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego. W strefie 0 (komunikacja miejska na terenie Łodzi + REGIO, interREGIO, ŁKA: Łódź Kaliska, Łódź Widzew, Łódź Chojny, Łódź Lublinek, Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa, Łódź Żabieniec, Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Andrzejów, Łódź Olechów Wschód, Łódź Stoki, Łódź Marysińska, Łódź Arturówek) kosztuje on 82,00 zł (normalny) oraz 41,00 zł (ulgowy). W strefie A (komunikacja miejska na terenie Łodzi + REGIO, interREGIO, ŁKA: Łódź Kaliska, Łódź Widzew, Łódź Chojny, Łódź Lublinek, Łódź Pabianicka, Łódź Dąbrowa, Łódź Żabieniec, Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Andrzejów, Łódź Olechów Wschód, Łódź Stoki, Łódź Marysińska, Łódź Arturówek, Pabianice, Zgierz, Zgierz Jaracza, Zgierz Północ i Zgierz Kontrewers) zapłacimy 114,40 zł (normalny) i 57,20 zł (ulgowy). Oferta WBA dostępna jest dla pasażerów posiadających elektroniczną “Migawkę” MPK Łódź i elektroniczny bilet ŁKA. Ten rodzaj biletu zakupić można we wszystkich punktach sprzedaży oznaczonych logiem “Migawki” oraz w mobilnych biletomatach w tramwajach i autobusach.

fot. Daniel Siwak

Przewozy Regionalne honorują w pociągach REGIO bilety Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej według następujących ofert: bilet wypoczynkowy (wydany przez kasy biletowe) oraz bilet odcinkowy miesięczny imienny (według taryfy normalnej z zastosowaniem ulg ustawowych oraz tygodniowy i kwartalny według taryfy normalnej, ale wydany w pociągu z terminali mobilnych). Łódzka Kolej Aglomeracyjna honoruje w pociągach osobowych bilety Przewozów Regionalnych według następujących ofert: bilet turystyczny (ważny w pociągach REGIO), bilet turystyczny (ważny we wszystkich pociągach), bilet jednorazowy niestrefowy (dla posiadaczy REGIO karty rocznej, karty półrocznej, karty SENIOR), okresowy odcinkowy imienny tygodniowy, okresowy odcinkowy imienny miesięczny i okresowy odcinkowy imienny kwartalny (dla posiadaczy REGIO karty rocznej, karty półrocznej, karty SENIOR), bilet jednorazowy (według taryf normalnej i RAZEM, z ulgami ustawowymi), okresowy odcinkowy imienny tygodniowy, okresowy odcinkowy imienny miesięczny i okresowy odcinkowy imienny kwartalny (według taryf normalnej i RAZEM, z ulgami ustawowymi).

Pomoc w podróży osobom niepełnosprawnym oferują obydwie spółki. Łódzka Kolej Aglomeracyjna gwarantuje ją w przypadku zgłoszenia przejazdu na minimum 48 godzin przed planowaną podróżą. W tym celu należy skontaktować się z całodobową infolinią pod numerem 42 205-55-15 lub pisząc na adres mailowy biuro@lka.lodzkie.pl. Przewoźnik nie ma osoby odpowiedzialnej za organizację obsługi niepełnosprawnych pasażerów na terenie województwa łódzkiego. Przewozy Regionalne także proszą, aby potrzebę pomocy zgłaszać na 48 godzin przed planowanym odjazdem wybranego pociągu. Można zrobić to kontaktując się z ogólnopolską infolinią dla osób niepełnosprawnych PR po numerami: 800-022-222 (z telefonów stacjonarnych), 22 47-32-354 (z telefonów komórkowych). Infolinia czynna jest jedynie od poniedziałku do piątku oprócz świąt w godzinach od 8.00 do 16.00. Osobą odpowiedzialną za organizację obsługi niepełnosprawnych pasażerów na terenie województwa łódzkiego jest Ewa Bledziewska. Do dyspozycji są następujące numery telefonów: 722-352-181 (codziennie w godzinach 6.00 – 17.30) lub 722-357-597 (codziennie całodobowo) lub adres mailowy ewa.bledziewska@p-r.com.pl.

Mam nadzieję, że w tym tekście znaleźliście wszystko to, co chcieliście wiedzieć o podróżowania koleją po Łodzi i aglomeracji. Na koniec warto wspomnieć, że wymienione przeze mnie dworce i przystanki kolejowe to nie koniec rozwoju Łódzkiego Węzła Kolejowego. W przyszłym roku otwarty zostanie podziemny dworzec Łódź Fabryczna oraz pobliski przystanek kolejowy Łódź Niciarniana. W ciągu najbliższych dwóch lat powstaną kolejne przystanki kolejowe – Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Warszawska, Łódź Zarzew i Łódź Retkinia. Ważą się losy przystanku Łódź Obywatelska czy Łódź Maratońska. Do 2020 roku ma powstać tunel średnicowy pod miastem, co będzie okazją do budowy kolejnych przystanków kolejowych – Łódź Centrum, Łódź plac Hallera, Łódź Ogrodowa, Łódź Koziny. Wówczas podróżowanie pociągiem po Łodzi stanie się jeszcze sprawniejsze.

komentarzy

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • Jeśli chodzi o Łódź Kaliską, to do zastosowania jest jeszcze taki myk. Chcąc dojść z peronu 4, 5 lub 6 na przystanek autobusowy na Mickiewicza w kierunku centrum (bądź przyjechawszy autobusem z Retkini dojść na jeden z tych peronów), zamiast schodzić najbliższymi tym peronom schodami do budynku dworca, lepiej budynek dworca obejść bez korzystania ze schodów – przez część czołową i peron 1 – i z peronu 1 zejść schodami bezpośrednio na przystanek. Tak jak przedstawia grafika: http://i.imgur.com/Zbmckp5.png

    Uniknie się dwukrotnego męczącego i czasochłonnego chodzenia po schodach.

  • Brakuje informacji, czy na bilecie strefowym PR można jeździć ŁKA (taki wniosek można wysnuć z tekstu, a wydaje mi się, że niestety tak to nie działa).

    Poza tym – nie Łódź Marysińska, a Łódź Marysin (ulica Marysińska jest może w tych samych rejonach miasta, ale na ich obszarze – zupełnie gdzie indziej), i wydaje mi się, że spokojnie można podać linie 5 i 6, jak i autobusy na Strykowskiej, jako możliwość dojazdu na pociąg. Wprawdzie wszystkie one wymagają kilkuminutowego spaceru – ale czy nie jest tak również na stacjach Łódź Kaliska czy Łódź Chojny?

    Łódź Kaliska – z peronu 6 (a wiec z którego z największym prawdopodobieństwem korzystać będą m.in. wsiadający w Zgierzu czy na Radogoszczu Wschód) jest 400 metrów do przystanku tramwajów 12 i 14 oraz autobusów jadących w stronę północnej części centrum, 500 metrów do autobusów jadących trasą WZ. W przypadku stacji Łódź Marysin odległość to tylko 300 metrów.

    Tekst oczywiście przydatny i potrzebny.

  • Dzięki wielkie Macieju. Taki tekst był planowany od dawna. Jednak wiedziałem, że dopiero przy uruchomieniu kolejnych połączeń ŁKA i przy zmianie rozkładu będzie miał on sens. Zresztą kolej powoli zaczyna być kolejnym środkiem transportu w naszej aglomeracji. Będzie jeszcze rozkład jazdy, ale okazało się, że sporo przy nim dłubania więc jeszcze chwilę to potrwa.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY