fot. Daniel Siwak
podsumowanie roku

Komunikacjazbiorowa.pl. Które teksty były najchętniej czytane w 2015 roku?

Chyba przyszedł czas żeby jednak znów coś tutaj napisać. Generalnie za kilka godzin pożegnamy stary, a powitamy nowy rok. Poszperałem, zaklikałem i przygotowałem tradycyjne zestawienie najpopularniejszych tekstów, które interesowały czytelników mojego bloga przez ostatnie dwanaście miesięcy.

Jednak okazuje się, że dłuższa pauza nie zniechęciła czytelników do odwiedzin. Po raz kolejny największym zainteresowaniem cieszyły się informatory poświęcone aktualnym zmianom tras autobusów i tramwajów. Jednak uwagę internautów zwracał również tekst o tym dlaczego pojazdy MPK Łódź nie przyjeżdżają na przystanki oraz o łódzkim Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nie zmieniałem formuły, bo wydaje mi się, że dla takiego podsumowania jest dobra. Oto 10 najczęściej czytanych tekstów na blogu transportowym ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI. Oddając Wam to dzisiejsze podsumowanie chciałbym przy okazji życzyć wszystkim miłej sylwestrowo-noworocznej lektury. Do następnego przeczytania, ale już w nowym 2016 roku!


Po raz kolejny najchętniej czytanym tekstem w mijającym roku okazał się ten informator. Być może dlatego, że największe zmiany tras w Lokalnym Transporcie Zbiorowym w Łodzi zaszły w komunikacji tramwajowej. Wszystko w związku z modernizowaną i przebudowywaną trasą tramwajową W-Z. Wraz z kolejnymi etapami prac zmianom ulegało nawet kilka linii jednocześnie. Dotyczyło to głównie zawieszonych linii 8 czy 10, a także 12, 14 czy kursujących trasą ŁTR.

Przeczytaj: Remonty w Łodzi. Jak będą kursować tramwaje MPK?

Jeśli chodzi o zmiany tras autobusów w Lokalnym Transporcie Zbiorowym w Łodzi, to znów mamy sytuację, że ten informator znajduje się w czołówce podsumowania całorocznego. Zresztą w tym przypadku trasy zmieniały się równie często, jak w przypadku linii tramwajowych. Czytelnicy szukali takich informacji. Dotyczyło to głównie autobusów zastępczych – 98, Z5, Z8 czy Z10 oraz kilku kursujących w ciągu ulic Bandurskiego, Mickiewicza, Piłsudskiego czy Rokicińskiej.

Przeczytaj: Remonty w Łodzi. Jak będą kursować autobusy MPK?

Łódź swoją rewolucję w komunikacji miejskiej miała mieć, ale od ponad roku w temacie niewiele się dzieje. Aktualnie trwa mała przerwa w konsultacjach społecznych. O samych zmianach także wiemy niewiele, bo sami urzędnicy niewiele chcą mówić. Pewne jest to, że trzonem zmian mają być tramwaje, a autobusy kursować będą po pozostałych ulicach oraz w rejonach, których do tej pory nie obsługiwały. Czy ostatecznie zmieni się także numeracja? Nie wiadomo.

Przeczytaj: Plan transportowy dla Łodzi. Tramwaje trzonem komunikacji, autobusy z trzycyfrową numeracją

Na zewnątrz temperatura spadła mocno poniżej zera, tramwaj nie przyjechał o czasie, a akurat mieliście ważne spotkanie. Skąd ja to znam? Postanowiłem odsłonić nieco kuchni komunikacyjnej i wyjaśnić pewne mechanizmy rządzące tym obszarem. Tramwaje czasem się psują lub blokują je źle parkujące auta. Autobusy niekiedy “trzeba” pożyczyć z linii o dużych częstotliwościach na potrzeby komunikacji zastępczej lub żeby zastąpiły inny pojazd.

Przeczytaj: Twój autobus lub tramwaj nie przyjechał na przystanek? Wiedz, że coś musiało stać się na mieście

Transportowe potrzeby łodzian są ogromne. To między innymi remont torowiska na ulicy Aleksandrowskiej (od Bielicowej do Szczecińskiej), budowa trasy tramwajowej na ulicach Julianowskiej i Inflanckiej (od Zgierskiej do Strykowskiej) wraz z budową wspólnej krańcówki autobusowo-tramwajowej oraz budowa trasy tramwajowej na ulicy Rzgowskiej (od Kurczaki do krańcówki przy ulicy Matek Polskich). O żadnej z nich nie mówi się na tyle poważnie, aby taką inwestycję zrealizować.

Przeczytaj: Czego w transporcie chcą łodzianie? Rozwoju sieci tramwajowej, inwestycji rowerowych i utwardzania ulic

Które duże miasto nie chciałoby mieć takiego inwestora, jakim jest szwajcarski Stadler? Nie dość, że europejska marka, to jeszcze gigantyczna firma z sukcesami. Przez długi okres wydawało się, że Łódź ma największe szanse na lokalizację zaplecza technicznego Flirtów3 dla PKP Intercity. Ostatecznie nasze miasto ustąpiło Warszawie, choć i tutaj takiego budynku nadal nie ma. Natomiast nowoczesne pociągi z Siedlec już wożą pasażerów, także z Łodzi.

Przeczytaj: Stadler (jednak nie) w Łodzi. Flirty3 dla PKP IC serwisowane będą w nowym zapleczu w Warszawie

Ulica Kilińskiego na odcinku od Narutowicza do wysokości dawnego hotelu Centrum jest martwa. Od momentu rozpoczęcia budowy głowicy zachodniej dworca Łódź Fabryczna nie da się tędy przejechać. Kierowcy od miesięcy wykorzystują ją jako darmowy parking, choć nie wszyscy robią to z rozsądkiem. Rok temu zwróciłem uwagę, iż zmotoryzowani sympatycznie rozjeżdżają bezprawnie nowe zielone torowisko tramwajowe. Wiele to nie zmieniło.

Przeczytaj: Na ulicy Kilińskiego torowisko takie zajeżdżone. ZDiT odsyła do Torpolu, Torpol odsyła do ZDiT

Nie jest żadną tajemniczą, iż łodzianie obecnego Zarządu Dróg i Transportu nie kochają. Zresztą trudno się dziwić, kiedy wiecznie tnie się połączenia komunikacji miejskiej czy remontuje się w jednym czasie sporą część miasta. Czy tą trudną miłość zakończy rewolucja i powołanie Zarządu Inwestycji Miejskich? Czy mógłby powstać łódzki Zarząd Transportu Miejskiego? Nie wiadomo. Odpowiedź na to pytanie poznamy najwcześniej w kwietniu 2016 roku.

Przeczytaj: Zarząd Transportu Miejskiego w Łodzi. Marzenie miłośnika czy komunikacyjna konieczność?

Na pewno nie ze środków z Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego zostanie sfinansowany remont tramwajowych tras podmiejskich. Gwarantem powodzenia takiej inwestycji miałby być projekt Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego, którego wartość szacuje się na 500 do 700 mln złotych. Zakończyły się już prace nad niezbędnym studium wykonalności inwestycji. Jednak do tej pory Zarząd Dróg i Transportu nie przedstawił szczegółów opracowania. Czekamy więc…

Przeczytaj: Kiedyś TP i MKT, teraz MPK. Linie podmiejskie trzy lata po przejęciu: desant z Finlandii i Łódzki Tramwaj Metropolitalny

Informacja pasażerska, to jeden z kluczowych elementów, które bezpośrednio wpływają na podróżnego. Ten dobrze poinformowany korzysta z komunikacji miejskiej. Tutaj nie ma miejsca na tak zwane półśrodki, bo albo coś funkcjonuje, albo nie. W Łodzi odkąd pamiętam był z tym problem, bo nie istnieje coś takiego jak mapa łódzkiej sieci. Są trzy – bardzo naćkana połączeń autobusowych, mniej naćkana połączeń nocnych oraz całkiem przejrzysta połączeń tramwajowych.

Przeczytaj: Mapa sieci komunikacyjnej w Łodzi. Nie ma? Jest, ale tajna


Pomimo dłuższej przerwy wypadałoby napisać na koniec kilka słów o samych statystykach. ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI w 2015 roku to 41 tysięcy wizyt, które wygenerowało blisko 28 tysięcy unikalnych użytkowników. To z kolei dało 52 tysiące odsłon. “ZbiorKom” to nie tylko sam blog. Do Waszej dyspozycji jest także profil na Facebooku, profil na Twitterze oraz społeczność na Google+. Jeśli ma ktoś jeszcze GG, to zapraszam także do kontaktu pod numerem: 17689209.

komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • Szkoda że informator nie był przez ostatnie miesiące aktualizowany i wprowadzał w błąd. Choć oczywiście rozumiem, że na prowadzenie bloga mogło brakować czasu.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY