fot. Daniel Siwak
infrastruktura przestrzeń miejska rowery

Łódzki Rower Publiczny. Wszystko, co chcielibyście o nim wiedzieć, a nie wiecie kogo zapytać

Właśnie patrzę na “ZbiorKomowy” licznik inwestycji. Uruchomienie systemu Łódzkiego Roweru Publicznego – według nowego terminu – ma nastąpić za 91 dni. Przyznam szczerze, że po ostatnich zawirowaniach długo czekałem, aby napisać taki tekst. W jednym miejscu zebrałem wszystkie informacje, które użytkownik ŁRP powinien wiedzieć.

Pamiętam jak rok temu odliczałem sto dni do startu, który miał nastąpić w maju 2015 roku. Długa i zacięta walka pomiędzy dwoma konkurentami – BikeU oraz Nextbike – sprawiła, że po licznych odwołaniach nikt nie wygrał. Do trzeciego już przetargu stanęły: Arcus i Romet z ceną 8,9 mln złotych, Nextbike z ceną 12,2 mln złotych oraz Egis i BikeU z ceną 13,1 i nie obyło się bez problemów.

Tym razem kością niezgody były tandemy. Znów odwołanie i przesunięcie terminu przetargu na październik 2015 roku. Zbliżała się połowa stycznia 2016, ale po kolejnej serii – na szczęście odrzuconych – odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, Zarząd Dróg i Transportu wybrał ostatecznie wykonawcę. Umowę podpisano 29 stycznia bieżącego roku. Wreszcie!

fot. Daniel Siwak

Na początek najważniejsza sprawa, czyli rejestracja. Najłatwiej będą mieli ci, którzy posiadają już konto w systemach Nextbike i aktywnie z niego korzystają. Może to być: BiKeR (Białystok), City By Bike (Katowice), Grodziski Rower Miejski (Grodzisk Mazowiecki), Konstanciński Rower Miejski (Konstancin Jeziorna), Lubelski Rower Miejski (Lublin), Opole Bike (Opole), Poznański Rower Miejski (Poznań), Rower dla Radomia (Radom), Rower Gminny (Juchnowiec), Rower Trójmiejski (Gdynia, Gdańsk, Sopot), Wrocławski Rower Miejski (Wrocław) oraz Verurilo (Warszawa). Wówczas wystarczy przy terminalu wpisać swój numer telefonu oraz indywidualny kod PIN. Trzeba mieć też minimum 10 złotych na naszym rowerowym koncie. Bez pieniędzy nie wypożyczymy roweru.

Co w przypadku kiedy nie mamy konta w żadnym z powyższych systemów? Warto zacząć od internetu i rejestracji na stronie nextbike.pl, a później naszego lokalnego systemu. Pierw trzeba wypełnić formularz rejestracyjny, zaakceptować regulamin i na nowo utworzone konto wpłacić opłatę inicjacyjną w wysokości minimum 10 złotych, a w przypadku Łódzkiego Roweru Publicznego w wysokości 20 złotych. Rejestracji można dokonać również za pomocą terminala, aplikacji na smartfony czy kontaktując się z infolinią. W przypadku tych trzech ostatnich sposobów nastąpi zlecenie obciążenia karty kredytowej lub innej karty płatniczej (z możliwością obciążenia), z której środki pobierane są automatycznie. Wypożyczenie będzie równie proste. Wystarczy wpisać numer telefonu i PIN. W systemie przewidziano także możliwość wypożyczenia za pomocą “Migawki” MPK Łódź, elektronicznej legitymacji studenckiej czy specjalnej karty ŁRP.

Było o rejestracji, było o wypożyczeniach, także czas na kilka słów o cenach. Pierwsze dwadzieścia minut jazdy jednośladem w systemie Łódzkiego Roweru Publicznego będzie bezpłatne, jazda od 21 minuty do 60 minuty będzie kosztować użytkownika symboliczną złotówkę. Druga godzina została ustalona na 3 zł, a trzecia i każda następna rozpoczęta wyniesie już 5 zł. Jak już wspomniałem wcześniej, cztery razy więcej, czyli 20 zł będziemy musieli wpłacić jednorazowo w ramach tzw. opłaty inicjacyjnej przy rejestracji. Wykorzystamy naturalnie na wypożyczenia. Opłata za przekroczenie dwunastogodzinnego okresu wypożyczenia wynosi 200 zł, a jeśli zniszczymy rower to w kasie operatora będzie trzeba zostawić aż 2000 zł. Biorąc pod uwagę lokalizację poszczególnych stacji, to przejechanie z północnego krańca strefy na południowy kraniec strefy – bez konieczności zmiany roweru – nie powinno kosztować więcej niż 1 złoty. Od 3 do 5 złotych zapłacimy za podobną podróż, ale już z postojami, która nie przekroczy trzech godzin.

fot. Daniel Siwak

W momencie startu całego systemu musi już działać Centrum Kontaktu, gdzie telefonicznie lub e-mailowo w językach polskim i angielskim, dyżurować będą pracownicy Łódzkiego Roweru Publicznego. Na połączenie z dedykowanym numerem infolinii nie możemy czekać dłużej niż 5 minut, a na odpowiedź z dedykowanej skrzynki e-mailowej dłużej niż 4 godziny. Samo CK ma działać codziennie (także w soboty niedziele i święta) w godzinach od 6.00 do 22.00. Prócz Centrum Kontaktu musi działać także Punkt Obsługi Klienta, gdzie użytkownik będzie miał kontakt face to face z pracownikami Łódzkiego Roweru Publicznego w językach polskim lub angielskim. POK będzie funkcjonował codziennie (także w soboty niedziele i święta) w godzinach od 10.00 do 19.00. Naturalnie w okresie funkcjonowania systemu, czyli od wczesnej wiosny do później jesieni.

Rowery będą posiadać charakterystyczny kształt, identyfikujący go jako część systemu ŁRP. Wszystkie elementy z jakich będą wykonane muszą być trwałe i odporne na eksploatację oraz niszczenie. Na osłonach tylnego koła znajdzie się przestrzeń reklamowa. LEDowe światła przednie i tylne powinny świecić się po zatrzymaniu roweru jeszcze przez minutę. Nie mogło zabraknąć także przestrzeni bagażowej. Tworzyć ją będzie kosz na kierownicę z siatki lub tworzywa o pojemności do 20 litrów i nośności do 15 kilogramów. Być może na pojazdach znajdzie się też urządzenie umożliwiające wypożyczenie roweru bezpośrednio na kierownicy, czyli bez konieczności korzystania ze stacjonarnego terminalu. Jednoślady pomalowane będą w kolorach czarnym i ciemnoszarym. Na każdym musi być zamieszczony numer roweru – potrzebny do wypożyczenia – oraz numer do Centrum Kontaktu.

Warto wspomnieć też, że jednoślady będą wyposażone w moduły GPS, co pomoże w śledzeniu tras zainteresowania użytkowników. Natomiast na mapkach stacji będą zaznaczone przystanki tramwajowe i autobusowe. Łódzki Rower Publiczny nie obejmie takich rejonów jak Radogoszcz, Teofilów, Retkinia, Widzew czy części Chojen. Ostatecznie zdecydowano się dogęścić lokalizacje stacji w kwadracie ulic: Inflanckiej, Julianowskiej, alei Włókniarzy, alei Jana Pawła II, Rembielińskiego, alei Politechniki, Felsztyńskiego, alei Jana Pawła II, Pabianickiej, Paderewskiego, Rzgowskiej, Śląskiej, Kilińskiego, Broniewskiego, Śmigłego Rydza, Kopcińskiego (Małachowskiego, Mazowieckiej, Pomorskiej, Chmurnej, Telefonicznej) alei Palki i Strykowskiej. Nie oznacza to, że cały ten obszar równomiernie obejmować będą stacje ŁRP. Niestety są pewne “martwe” strefy nie mówiąc o tym, że stacji nie będzie przy takich dworcach kolejowych jak Łódź Widzew, Łódź Chojny, Łódź Żabieniec czy Łódź Fabryczna. Nie będzie ich także przy ważniejszych węzłach przesiadkowych. Ale o tym może innym razem.

fot. Daniel Siwak

Jeśli nic nie stanie już na przeszkodzie to łodzianie i turyści będą mogli wypożyczyć rowery w różnych punktach, których lista znajduje się poniżej. Pamiętajmy jednak, że w trakcie funkcjonowania systemu Łódzkiego Roweru Publicznego lokalizacje mogą być zmienione.
1. bike Długosza – Kasprzaka,
2. bike Długosza – Ossowskiego
3. bike tram Gdańska – Legionów
4. bike tram bus Gdańska – Struga
5. bike bus Gdańska – Więckowskiego
6. bike Jaracza – Sterlinga
7. bike tram bus Julianowska- Łagiewnicka
8. bike  Julianowska – Żarnowcowa
9. bike tram bus Kilińskiego – Rewolucji
10. bike tram bus Kopcińskiego – Wydział Prawa UŁ
11. bike tram bus Kościuszki – Zamenhofa
12. bike Lumumby – Styrska
13. bike Lutomierska – Wróbla
14. bike Łagiewnicka – Goplańska
15. bike tram bus Łagiewnicka – Stefana
16. bike bus Dworzec PKP Łódź Kaliska
17. bike tram bus Dworzec PKS Łódź Kaliska
18. bike Matejki – Narutowicza
19. bike tram Matejki – Pomorska
20. bike Mickiewicza – Łąkowa
21. bike tram bus Mickiewicza – Żeromskiego
22. bike tram Narutowicza – Kilińskiego
23. bike tram bus Narutowicza – Kopcińskiego
24. bike Narutowicza – Muszyńskiego
25. bike tram bus Narutowicza – plac Dąbrowskiego
26. bike Narutowicza – Uniwersytecka
27. bike Ossowskiego – Augustyniaka
28. bike tram bus Paderewskiego – Ciołkowskiego
29. bike Parkowa – Inżynierska
30. bike tram Piłsudskiego – Kilińskiego
31. bike tram bus Piłsudskiego – Kopcińskiego
32. bike tram bus Piłsudskiego – Sienkiewicza
33. bike tram Piłsudskiego – Targowa
34. bike Piłsudskiego – Wysoka
35. bike Piotrkowska – 6 Sierpnia
36. bike Piotrkowska – Off Piotrkowska
37. bike tram Piotrkowska – Central
38. bike bus Piotrkowska – Jaracza
39. bike tram Piotrkowska – Mickiewicza
40. bike tram bus Piotrkowska – Milionowa
41. bike tram Piotrkowska – plac Reymonta
42. bike tram bus Piotrkowska – Radwańska
43. bike Piotrkowska – pasaż Rubinsteina
44. bike Piotrkowska – pasaż Schillera
45. bike tram bus Piotrkowska – Sieradzka
46. bike tram bus Piotrkowska – Tymienieckiego
47. bike tram Piotrkowska – Żwirki
48. bike tram bus Plac Wolności – Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne
49. bike tram bus Pojezierska – Zgierska
50. bike Politechniki – Wydział Budownictwa PŁ
51. bike Politechniki – Wydział Chemii PŁ
52. bike Politechniki – Cieszyńska
53. bike tram bus Politechniki – Hala Sportowa
54. bike Politechniki – Piękna
55. bike tram bus Politechniki – Wróblewskiego
56. bike tram bus Pomorska – Centrum Kliniczno-Dydaktyczne
57. bike tram Pomorska – Kilińskiego
58. bike tram bus Pomorska – Lumumby
59. bike tram bus Pomorska – Sterlinga
60. bike tram Pomorska – Wierzbowa
61. bike bus P.O.W. – Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ
62. bike Północna – Dwernickiego
63. bike tram bus Przędzalniana – Tymienieckiego
64. bike Radwańska – Stefanowskiego
65. bike tram bus Rondo Lotników Lwowskich
66. bike tram bus Rondo Solidarności
67. bike Rzgowska – Bednarska
68. bike tram Rzgowska – Dąbrowskiego
69. bike Rzgowska – Łączna
70. bike bus Sienkiewicza – Narutowicza
71. bike bus Sienkiewicza – park Sienkiewicza
72. bike bus Sienkiewicza – Tuwima
73. bike Sienkiewicza – Wigury
74. bike bus Smugowa – Dworzec PKS Północny
75. bike Sporna – Boya Żeleńskiego
76. bike Stefanowskiego – Skorupki
77. bike tram Śmigłego Rydza – Dąbrowskiego
78. bike Śmigłego Rydza – Przędzalniana
79. bike tram bus Śmigłego Rydza – Przybyszewskiego
80. bike Targowa – Fabryczna
81. bike Tuwima – Dowborczyków
82. bike bus Tybury – Odolanowska
83. bike bus Wólczańska – Czerwona
84. bike bus Wólczańska – Skorupki
85. bike Wojska Polskiego – Chryzantem
86. bike tram Wojska Polskiego – Głowackiego
87. bike tram bus Wojska Polskiego – Sporna
88. bike tram bus Zachodnia – Legionów
89. bike tram bus Zachodnia – Limanowskiego
90. bike tram bus Zachodnia – Lutomierska
91. bike tram Zachodnia – Manufaktura
92. bike tram bus Zachodnia – Zielona
93. bike tram Zgierska – Adwokacka
94. bike tram bus Zgierska – Dolna
95. bike tram Zgierska – Limanowskiego
96. bike Zgierska – Podrzeczna
97. bike bus Żeligowskiego – 1 Maja
98. bike tram bus Żeligowskiego – Zielona
99. bike tram Żeromskiego – Kopernika
100. bike tram bus Żeromskiego – Zielona

bike – stacja ŁRP
tram – dostępność przystanku tramwajowego
bus – dostępność przystanku autobusowego

Ewentualna rozbudowa może mieć miejsce w kolejnych latach, istnieje także możliwość włączenia do systemu stacji komercyjnych. Te mogą wykupić zainteresowane firmy i instytucje. System Łódzkiego Roweru Publicznego ma być gotowy do 30 kwietnia. Wówczas w wyznaczonej strefie ma funkcjonować 100 stacji dokujących wraz z terminalami oraz 1000 rowerów gotowych do jazdy. Pierwsze wypożyczenia możliwe będą od 1 maja. Elementem systemu będzie także strona internetowa, przez którą każdy użytkownik będzie zarządzał swoim rowerowym kontem. Jej adres powinniśmy poznać za jakiś czas.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail