fot. Daniel Siwak
kierowcy technologie transportowe ulice

System Sterowania Ruchem w Łodzi. W portalu dla kierowców podejrzymy kamery i informacje o wypadkach

Kierowcy w Łodzi czują się często poszkodowani czy pomijani. Z jednej strony pojazdy, którymi się poruszają zajmują przeważnie trzy czwarte drogi. Z drugiej strony są użytkownikami przestrzeni – tak jak piesi, rowerzyści czy pasażerowie. Tym bardziej cieszy, że tworzone są pewne udogodnienia dla nich. Mam tutaj na myśli specjalny portal dla zmotoryzowanych.

To chyba żaden minus, iż nowoczesne technologie wkraczają także do świata drogowego. Dobrze skonfigurowane systemy mogą bardzo ułatwić zarządzanie ruchem czy komunikacją w mieście. Zapewne stąd nadzieje, które pokłada się w Obszarowym Systemie Sterowania Ruchem. Ten się dostraja i ten proces może potrwać tygodnie, a może i nawet miesiące.

Kolejne elementy OSSR odnoszą się już stricte do świata internetu. Chodzi o dwie strony internetowe, które firma Sprint (wykonawca Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem) musiała wykonać w ramach zawartego kontraktu. Portal dla pasażerów komunikacji jest bardzo toporny i wymaga jeszcze wielu ważnych poprawek. Jak sprawa ma się z drugim projektem?

screen: ITS Łódź, Zarząd Dróg i Transportu

Zgodnie z obietnicą dzisiaj będzie o portalu dla kierowców. Ma on za zadanie prezentować informacje o ruchu drogowym w obrębie funkcjonowania systemu ITS (Inteligentne Systemy Transportowe) w Łodzi. Stroną startową jest moduł mapy miasta (na platformie OpenStreetMap). Jednak to tylko sama mapa, także jeśli chcemy wybrać opcje dodatkowe należy kliknąć na lupę, która znajduje się w prawym górnym rogu. W obecnej wersji do wyboru mamy: prędkości na odcinkach ANPR (średnia prędkość na podstawie 121 kamer systemu rozpoznawania tablic), podgląd tablic VMS (informacje z 9 tablic w mieście), kamery CCTV (podgląd z 41 kamer zainstalowanych na skrzyżowaniach) i tunel (podgląd komunikatów tablic przy wjazdach do tunelu). Jeśli chodzi o tą pierwszą funkcjonalność, to na razie nie poznamy żadnych danych liczbowych co do prędkości. Możemy sugerować się jedynie kolorami: czerwony (możliwe zatory), pomarańczowy (ruch spowolniony), zielony (ruch płynny), szary (brak danych).

Bez większych problemów zobaczymy treść dziewięciu tablic informacyjnych dla kierowców, które zamontowano przy ważniejszych ciągach komunikacyjnych: Aleksandrowska-Swojska, Strykowska-Wycieczkowa, Wojska Polskiego-Strykowska, Konstantynowska-Włókniarzy, Bandurskiego-Włókniarzy, Pabianicka-Trasa Górna, Rzgowska-Broniewskiego, Przybyszewskiego-Śmigłego Rydza i Piłsudskiego-Śmigłego Rydza. Zarząd Dróg i Transportu deklaruje, że ich grafika będzie poprawiana, aby były bardziej czytelne. Choć muszę przyznać, że ogarnięcie zawartych tam informacji przy średniej prędkości 50 km/h, jest nie lada wyczynem! Także przekaz musi być maksymalnie prosty. Kierowcy, którzy zamierzają jechać jezdnią dolną alei Piłsudskiego i alei Mickiewicza (od Kilińskiego do Łąkowej) powinni kliknąć po wybraniu odpowiedniej pozycji w menu, ikonki „tunelowe”. Wówczas wyświetlą się nam informacje dotyczące ruchu w tunelu – tunel zamknięty, tunel otwarty, zmiana kierunku jazdy. Bramownice z tymi tablicami zainstalowano na alei Mickiewicza (vis a vis hotelu), na Sienkiewicza (przy Gazecie Wyborczej), na Sienkiewicza (przy błękitnym biurowcu) i na Piłsudskiego (przy Dowborczyków).

Równie bezproblemowo przegląda się obraz z kamer monitoringu na skrzyżowaniach. Najwięcej znajduje się w ścisłym centrum Łodzi, pokazując główne arterie. Obraz wyświetla się w formie stop klatki, odświeżanej co kilka minut. Przyznam szczerze, że fajniej byłoby widzieć tam obraz odświeżany na przykład co 30 sekund lub po prostu przekaz na żywo. Ale rozumiem, że to jest problem natury technicznej. Generalnie dzięki temu podglądowi można przed wyruszeniem w drogę samochodem sprawdzić sytuację na ulicach. Jak nie oszczędzimy zbyt wiele na czasie, to na pewno oszczędzimy sobie nerwów za kółkiem. Z takich zaobserwowanych ciekawostek była np. konserwacja torowiska na skrzyżowaniu Zachodniej i Ogrodowej. I już można było przewidzieć, że mogą w tym miejscu występować czasowe utrudnienia. To jest ten korzystny aspekt podglądu monitoringu drogowego. Warto zastanowić się czy symboli poszczególnych urządzeń wizyjnych nie zastąpić nazwami skrzyżowań, gdzie są zainstalowane. Będzie czytelniej.

screen: ITS Łódź, Zarząd Dróg i Transportu

W portalu dla kierowców jednak nie wszystko jeszcze działa. Są takie opcje, które zostaną włączone najprawdopodobniej wraz z oficjalnym uruchomieniem. Są to: wypadki (zaznaczone lokalizacje wypadków), roboty drogowe (zaznaczone lokalizacje bieżących prac drogowych), imprezy masowe (zaznaczone miejsca imprez, które wpływają na ruch drogowy), inne zdarzenia, strefy płatnego parkowania (zaznaczone obszary, gdzie trzeba uiścić opłaty za parkowanie), parkingi (lokalizacja parkingów na terenie OSSR), parkomaty (zaznaczona lokalizacja parkomatów Strefy Płatnego Parkowania w Łodzi). Także jeszcze nie o wszystkim mogę się dzisiaj wypowiedzieć.

Przy okazji zastanawiam się, czy przy tworzeniu takich komunikatów w Centrum Sterowania Ruchem Zarządu Dróg i Transportu, będzie ktoś dodatkowo zatrudniony? Można powiedzieć, że to będzie typowo dziennikarska robota. Przynajmniej tak to się rysuje po przeczytaniu instrukcji obsługi dotyczącej treści portalu dla kierowców. Jeśli tak to będzie wyglądało, to muszę przyznać, że ta część będzie dobrym kompendium informacyjnym dla zmotoryzowanej części mieszkańców Łodzi. Naturalnie są media lokalne, są komunikaty na stronie Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Łodzi. Jednak wszelkie informacje z dróg wraz z informacjami o komunikacji miejskiej, zgromadzone w jednym miejscu uważam za trafiony pomysł. Chyba czegoś takiego brakowało.

W ogóle pierwszym, ale nie głównym modułem, jest pogoda. Dowiemy się z niej o aktualnej temperaturze, opadach, wschodzie i zachodzie słońca, ciśnieniu, kierunku i sile wiatru oraz o wilgotności powietrza. Niestety nie dowiemy się z niej nic o stanie nawierzchni czy jej temperaturze. Moduł trzeci, czyli zdarzenia to nic innego jak zebrane w jednym miejscu informacje na temat wypadków, robót drogowych czy innych sytuacji, które mogą wpływać na ruch w mieście. Oś czasu, czyli szeroki pasek godzinowo-datowy na samym dole służy do zmiany czasu (ustawiono interwał kwadransowy). Na przykład, gdy chcemy sprawdzić prognozę na następny dzień i dwa kolejne dni. Przydaje się też, aby zobaczyć prognozę dotyczą ruchu na ulicach w danej godzinie.

screen: ITS Łódź, Zarząd Dróg i Transportu

Ostatnim elementem serwisu dla kierowców jest moduł dojazdu. To nic innego jak wyznaczanie trasy z punktu A do punktu B na podstawie adresu lub kliknięcia punktu startowego i punktu końcowego na mapie. Wyszukiwarka oparta jest na usłudze yanosik.pl. I wszystko fajnie, tylko owa wyszukiwarka jest tak banalnie prosta, że aż niefunkcjonalna! Testowo wyszukałem dojazd z ulicy Łanowej (jedna z ważniejszych ulic Teofilowa) w pobliże skrzyżowania ulicy Wróblewskiego i alei Politechniki. Dojazd komunikacją miejską to około 35-40 minut, dojazd samochodem nie powinien zająć więcej niż 20 minut. W wyniku wyszukiwania do dyspozycji mamy jedynie jedną trasę – bez żadnych alternatyw. Nie dowiemy się także, którymi ulicami mamy jechać, jaki jest czas przejazdu czy jaka jest odległość od wyznaczonego punktu A do punktu B. Dajmy na to, że ta część portalu wpadnie w ręce kogoś spoza Łodzi, Wówczas staje się kompletnie nieprzydatna. Nikt komu zależy na sprawnym dojeździe nie będzie sobie robił maksymalnego zbliżenia żeby pospisywać ulice, którymi ma jechać.

Jeśli chodzi o mankamenty to przeniósłbym wszystkie opcje z modułu mapy (dostępne są po kliknięciu na lupę z prawej strony) od razu na górę mapy. Na pewno łatwiej byłoby kliknąć w interesującą nas warstwę niżeli rozwijać to z dodatkowego menu. Przy okazji zmniejszyłbym oś czasu, która aż tak istotnej roli moim zdaniem nie pełni. Dodatkowo w menu głównym – jako piąty moduł – przydałoby się wstawić ikonę będącą odnośnikiem do informacji o komunikacji miejskiej. W przypadku modułu mapy ogromnym minusem jest brak możliwości wydrukowania lub eksportowania wybranej trasy do PDF-a czy JPG-a. Tym bardziej, że korzystający z komunikacji miejskiej mogą sobie wydrukować rozkład jazdy.Czy widziałbym jakieś inne funkcjonalności? Może ceny paliw, a przy informacjach o SPP ceny za postój?

W przeciwieństwie do portalu dla pasażerów, w portalu dla kierowców poruszanie się jest o wiele łatwiejsze, choć jak widać także nie pozbawione pewnych wad. Jeśli chodzi o przeglądanie na smartfonie, to sytuacja się powtórzyła. Po minucie czekania nie miałem cierpliwości do wolno ładującej się strony. W tym przypadku nie jest to także strona responsywna (wygląd i układ dostosowuje się automatycznie do rozmiaru okna urządzenia), co w dzisiejszych czasach wydaje się czymś dziwnym. W związku z tym, że OSSR będzie się dostrajał się do końca lutego tego roku, zapewne przez najbliższe tygodnie obydwa portale będą dopracowywane. Mam tylko nadzieję, że w chwili oficjalnej prezentacji wszystko będzie już działało tak, jak działać powinno. Inaczej będą to pieniądze wyrzucone w błoto.

komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY