fot. Daniel Siwak, materiały NCŁ
inwestycje komunikacja miejska organizacja komunikacji

Węzeł przesiadkowy przy dworcu Łódź Fabryczna. Będą cztery tory i kilka przystanków

Pewnie zdążyliście już zauważyć, że dawno nie pisałem nic o budowie podziemnego dworca Łódź Fabryczna. A to brakowało czasu, a to praca zawodowa nie pozwalała. Jakoś tak po prostu wyszło. Tematu jednak nie porzucam, ale tym razem skoncentrowałem się na funkcji komunikacyjnej, a nie kolejowej. W końcu to nie ma być tylko dworzec kolejowy sensu stricte.

Jak donoszą w ostatnim czasie lokalne media, ta największa budowa w Polsce powoli dobiega końca. Okazuje się bowiem, że wykonawca dworca Łódź Fabryczna – firma Torpol – nie negocjuje już dłuższego terminu ukończenia robót, ale tylko wielkość swojego wynagrodzenia. A jeszcze całkiem niedawno rozpisywano się o kolejnym przesunięciu ostatecznego terminu.

Podziemna stacja to jednak nie tylko część przeznaczona dla ruchu pociągów wraz z peronami dla pasażerów. Ważny element całej inwestycji stanowi węzeł przesiadkowy dla obsługi komunikacji miejskiej, gdzie zatrzymywać się będą autobusy i tramwaje. Jego główna część znajdować się będzie na ulicy Składowej – pomiędzy ulicą Kilińskiego a Polskiej Organizacji Wojskowej.

fot. Daniel Siwak

Zapewne większość mieszkańców Łodzi kojarzy już “stajnię jednorożców” tudzież “przystanek – witraż”. Mam tutaj na myśli centralny przystanek przesiadkowy Piotrkowska-Centrum – dla linii kursujących po trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (Bałuty – Centrum – Górna) oraz po trasie W-Z (Widzew – Centrum – Retkinia). Opisywany przeze mnie rejon będzie pełnił podobną funkcję, którą od listopada 2015 pełni przystanek Piotrkowska-Centrum. Będzie to integracja komunikacji miejskiej, która kumulować się będzie w okolicy dworca Łódź Fabryczna. Jedyna różnica polega na tym, że przez rezygnację z południowo-wschodniej relacji skrętnej (z ul. Kilińskiego w ulicę Narutowicza, jak dawna linia 7) tramwaje z ulicy Kilińskiego zatrzymają się obok, zamiast tuż pod jednym z wejść głównych.

Pewnie zastanawiacie się, gdzie w ogóle będzie wejście główne? Otóż tę rolę pełnić będzie wejście zachodnie, zlokalizowane przy skrzyżowaniu ulic Składowej, Nowowęglowej i Polskiej Organizacji Wojskowej. Tworzy je między innymi charakterystyczna falista konstrukcja dachu, która zamienia się jednocześnie w zadaszenie samego wejścia. Właśnie w tym bezpośrednim otoczeniu zaplanowano wspólny autobusowo-tramwajowy przystanek, który będzie pełnił rolę węzła przesiadkowego. Pasażerowie dojdą do niego po charakterystycznych schodach, prowadzących od budynku dworca kolejowego. Na przystanku “Dworzec Łódź Fabryczna” zaprojektowano cztery tory oraz cztery perony pasażerskie, przy których zatrzymywać się będą pojazdy komunikacji miejskiej.

Pierwszy (dla tramwajów) i drugi (dla autobusów i tramwajów) znajdą się po stronie wejścia do stacji kolejowej. Trzeci (dla tramwajów) i czwarty (dla autobusów i tramwajów) znajdą się od strony parku im. Moniuszki. Każdy z 65-metrowych peronów wyposażony zostanie we wiaty przystankowe oraz elektroniczne tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Dodatkowo – co jest już standardem – wyłożone zostaną specjalnymi płytami, które ułatwiają poruszanie się osobom niewidomym. Na jednym z peronów stanie stacjonarny biletomat MPK Łódź. Jeśli chodzi o ulicę Kilińskiego, to przystanki tramwajowe zaplanowano przy skrzyżowaniu z ulicą Traugutta i Składową, vis a vis budowanego biurowca Brama Miasta. Tutaj powstaną również dwa – po jednym dla każdego kierunku – perony o długości 65 metrów. Znajdą się na nich wiaty przystankowe oraz elektroniczne tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Stąd wagony pojadą w kierunku Chojen, Widzewa lub Bałut.

fot. Daniel Siwak

Jednak to nie koniec. Aż osiem przystanków autobusowych (bez zatok) wyznaczono na każdym z przeciwnych pasów wzdłuż ulicy Nowowęglowej – pomiędzy ulicami Polskiej Organizacji Wojskowej, a Nowotargową. Cztery zlokalizowane zostały po stronie budowanego biurowca Nowa Fabryczna, a cztery po stronie podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Każdy z peronów o długości 20 metrów zostanie wyłożony specjalnymi płytami, które ułatwiają poruszanie się osobom niewidomym. Postawione będą wiaty przystankowe oraz prawdopodobnie także elektroniczne tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Wszystko na to wskazuje, że będą to przystanki odjazdowe, a postój odbywać się będzie gdzieś indziej. Z kolei kolejne dwa przystanki tramwajowe – po jednym w każdym kierunku – zlokalizowano przy skrzyżowaniu ulicy Nowowęglowej i Nowotargowej. To tutaj wysiadający pasażerowie będą mogli dojść do wejścia wschodniego na dworzec kolejowy. Dzięki inwestycjom wokół dworca powstanie kolejna tramwajowa oraz autobusowa krańcówka uliczna – Składowa, Kilińskiego, Narutowicza, Polskiej Organizacji Wojskowej.

Autobusy kursujące w tym rejonie będą miały też pewne przywileje. Jadąc ulicą Kilińskiego na północ, przy skrzyżowaniu z ulicą Narutowicza pojadą prosto (pozostałe auta będą musiały skręcić w prawo lub w lewo). Jadąc ulicą Narutowicza na zachód, przy skrzyżowaniu z ulicą Polskiej Organizacji Wojskowej skręcą w lewo wraz tramwajami (pozostałe auta będą musiały pojechać prosto). Auta nie wjadą już także na ulicę Składową – od Kilińskiego do Polskiej Organizacji Wojskowej. Ta zostaje dedykowana całkowicie komunikacji miejskiej. Trzeba pamiętać również, że pod ziemią zlokalizowany zostanie przystanek/dworzec dla autobusów podmiejskich, regionalnych i dalekobieżnych. Na pasażerów na poziomie -8 czekać będą dwadzieścia cztery stanowiska postojowe m.in. z wyświetlaczami Systemu Informacji Pasażerskiej. Autobusy będą wjeżdżać i wyjeżdżać po specjalnych rampach, które zlokalizowane są po wschodniej stronie ulicy Nowowęglowej. Podróżni dostaną się tutaj z poziomu holu głównego dworca.

Przy okazji warto wspomnieć, że w materiałach dotyczących Modelu Zrównoważonego Transportu Zbiorowego w Łodzi 2020+, dworzec Łódź Fabryczna wytypowany został jako węzeł główny dla komunikacji miejskiej oraz kolei. Dodatkowo w przeciągu najbliższych lat autobusy miałyby obsługiwać ulice, których do tej pory nie obsługiwały. Są to m.in. ulica Traugutta – od Kilińskiego do Sienkiewicza, ulica Kilińskiego – od Składowej do Rewolucji 1905 roku czy ulica Wschodnia – od Narutowicza do Pomorskiej. Największą niewiadomą całego tego węzła są linie autobusowe i tramwajowe, które będą tu kursować lub mieć tutaj swoją krańcówkę. Teoretycznie mogłyby to być linie tramwajowe 7, 9, 12, 12A i 13 oraz autobusowe 51, 51A, 51B, 53, 53A, 57, 58, 58A, 60, 60A, 60B, 70, 70A, 70B, 86, 94, 96, N4 i N7. Praktycznie dowiemy się o tym najwcześniej w czerwcu, kiedy urzędnicy przedstawią nową siatkę komunikacji miejskiej w Łodzi. Po świętach rozpocznie się cykl dzielnicowych spotkań, podsumowujących ostatnie spotkania konsultacyjne z mieszkańcami. Listę miejsc i terminów znajdziecie na stronie www.uml.lodz.pl/lodz_laczy.

komentarzy

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

  • Bez obaw. Na trzech poziomach będą parkingi podziemne dla zmotoryzowanych, a przy wejściu wschodnim (od ulicy Nowotargowej, jezdnie dolne) będzie parking kiss&ride. Tam też powinien być umiejscowiony postój taksówek.

    Także dworzec będzie dostępny dla kierowców, pieszych, pasażerów i rowerzystów.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY