fot. Daniel Siwak
infrastruktura przestrzeń miejska rowery

Łódzki Rower Publiczny. Zarejestruj się, wypożycz rower i ciesz się ze swobody podróżowania

Sobota, 30 kwietnia będzie symboliczną datą dla naszego miasta. Po trzech latach system Łódzkiego Roweru Publicznego wreszcie ruszył. O godzinie 18.00 łodzianie i turyści zaczęli tłoczyć się przy poszczególnych stacjach, żeby móc przejechać pierwsze metry. Wówczas było już zarejestrowanych 7 tys. osób, dziś jest ich ponad dwa razy więcej.

Na obszarze w kwadracie ulic: Inflanckiej, Julianowskiej, alei Włókniarzy, alei Jana Pawła II, Rembielińskiego, alei Politechniki, Felsztyńskiego, alei Jana Pawła II, Pabianickiej, Paderewskiego, Rzgowskiej, Śląskiej, Kilińskiego, Broniewskiego, Śmigłego Rydza, Kopcińskiego, alei Palki i Strykowskiej znajduje się 100 stacji dokujących oraz 1000 rowerów.

ŁRP działa na zasadzie samoobsługowych stacji, w których rower może wypożyczyć jedynie wcześniej zarejestrowany i pełnoletni (osoby po 13 roku życia za pisemną zgodą rodziców) użytkownik. Możemy przemieszczać się w dowolne miejsce w Łodzi, mając na uwadze odpowiednią stawkę jaką trzeba będzie zapłacić. Jak korzystać z Łódzkiego Roweru Publicznego?

fot. Daniel Siwak

REJESTRACJA. Najłatwiej będą mieli ci, którzy posiadają już konto w systemach Nextbike i aktywnie z niego korzystają. Może to być: BiKeR (Białystok), City By Bike (Katowice), Grodziski Rower Miejski (Grodzisk Mazowiecki), Konstanciński Rower Miejski (Konstancin Jeziorna), Lubelski Rower Miejski (Lublin), Opole Bike (Opole), Poznański Rower Miejski (Poznań), Rower dla Radomia (Radom), Rower Gminny (Juchnowiec), Rower Trójmiejski (Gdynia, Gdańsk, Sopot), Wrocławski Rower Miejski (Wrocław) oraz Verurilo (Warszawa). Wówczas potrzebny będzie numer telefonu i indywidualny kod PIN. Jeśli ktoś jeszcze nie ma konta, to może zarejestrować się w systemie Łódzkiego Roweru Publicznego bez wychodzenia z domu.

Wystarczy wejść na stronę www.lodzkirowerpubliczny.pl, podać imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, adres e-mailowy oraz numer telefonu. To konieczne w razie dochodzenia roszczeń przez operatora systemu. W dalszej kolejności należy wpłacić opłatę inicjacyjną w wysokości 20 złotych. Po zaksięgowaniu wpłaty na naszym rowerowym koncie będzie można dokonywać wypożyczeń, ale na naszym koncie nie może być mniej niżeli 10 złotych. Jeśli rejestrujemy się w terminalu (numer stacji znajduje się na samym dole urządzenia) należy podać numer karty płatniczej z możliwością obciążenia. To z niej będą ściągane środki w przypadku przekroczenia darmowych minut.

WYPOŻYCZANIE ROWERU. Kiedy dokonaliśmy rejestracji w systemie i mamy już potwierdzenie wpłacenia opłaty inicjacyjnej możemy wreszcie wypożyczyć jednoślad. Na wyświetlaczu terminala musimy nacisnąć pole “Wypożyczenie/Zwrot” oraz wpisać numer telefonu i indywidualny kod PIN. W tym momencie powinna pojawić się lista kilku “losowo” wybranych rowerów w postaci ich pięciocyfrowego numeru. Klikamy na niego i akceptujemy. Wraz z tym pokaże się czterocyfrowy kod do dodatkowego zapięcia, a rower zostanie odblokowany z elektrozamka stojaka. Wspomniany kod warto zapamiętać jeśli będziemy chcieli w czasie wypożyczenia pozostawić gdzieś systemowy rower. Na jedno konto możemy wypożyczyć cztery rowery, a czas ich użytkowania będzie naliczany osobno.

fot. Daniel Siwak

Jeśli mamy aplikację w telefonie (z dostępem do internetu), to wypożyczenie będzie jeszcze prostsze. Wystarczy, że zeskanujemy kod QR, który znajduje się na błotniku każdego roweru. System odblokuje z elektrozamka wybrany przez nas jednoślad, a my w naszym telefonie będziemy mieli automatycznie także kod do dodatkowego zapięcia. Warto pamiętać, że przed wypożyczeniem powinniśmy sprawdzić stan techniczny roweru – czy opony są napompowane, hamulec przedni sprawny, a siodełko odpowiednio zamocowane. Jednak brak możliwości wpisania numeru roweru przy wypożyczeniu, w przypadku ujawnienia usterki spowoduje konieczność zwrotu felernego i wypożyczenia innego pojazdu.

ZWROT ROWERU. Obydwa się także w każdej ze 100 stacji. Wypożyczony jednoślad wpinamy po prostu do elektrozamka w stojaku, po czym powinniśmy usłyszeć sygnał dźwiękowy (piknięcie). Jeśli wypożyczenie odbywało się za pomocą aplikacji na smartfony schemat postępowania jest taki sam. W przypadku wątpliwości, czy zwrot nastąpił bez problemów trzeba: zalogować się na swoje konto w terminalu, zadzwonić pod całodobowy numer Centrum Kontaktu systemu ŁRP – 42 620-00-00 i 42 205-98-80 lub zalogować się do aplikacji na telefonie. Może się tak zdarzyć, że na danej stacji nie będzie wolnego miejsca. Wcale nie musimy jechać dalej w poszukiwaniu wolnych miejsc na innej stacji.

Przypinamy po prostu rower za pomocą linki z zamkiem szyfrowym. Można to zrobić do uchwytu wybranego stojaka lub do uchwytu innego roweru, który znajduje się na tej stacji. W takim przypadku konieczne jest zalogowanie w terminalu poprzez naciśniecie pola “Wypożyczenie/Zwrot”, podanie numeru telefonu i kodu PIN. System zweryfikuje aktualnie wypożyczone rowery i zgodnie z poleceniami na ekranie zwrotu dokonamy ręcznie. Koniecznie w tym przypadku trzeba przekręcić cyfry na zamku linki. Zapobiegnie to sytuacjom kradzież jednośladu po dokonaniu czynności zwrotu, ale na stacji, gdzie nie został on przypięty do stojaka.

fot. Daniel Siwak

ILE KOSZTUJE WYPOŻYCZENIE? Przejazd w systemie Łódzkiego Roweru Publicznego do 20 minut jest bezpłatny (dla posiadaczy “Migawki” MPK: do 25 minut). Pierwsza godzina jazdy kosztuje 1,00 zł, druga godzina została ustalona na 3,00 zł (dla posiadaczy “Migawki” MPK: 2,00 zł), a za trzecią i każdą następną rozpoczętą będziemy musieli zapłacić już 5,00 zł (dla posiadaczy “Migawki” MPK: 3,00 zł). Zniżki będą obowiązywały posiadaczy elektronicznej “Migawki” z zakodowanym biletem okresowym Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi, z zakodowanym Wspólnym Biletem Aglomeracyjnym oraz z zakodowanym Wspólnym Biletem Łódzko-Pabianickim. Każdy z wymienionych rodzajów biletów musi być biletem ważnym. Ulgi dla posiadaczy “Migawki” zostaną wprowadzone po opublikowaniu uchwały Rady Miejskiej w Łodzi w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego. Powinno to nastąpić do czerwca.

KRADZIEŻ, AWARIA, WYPADEK. Może się tak zdarzyć, że systemowy rower zostanie nam skradziony w trakcie użytkowania. Wówczas należy powiadomić o tym pracujące całodobowo Centrum Kontaktu systemu Łódzkiego Roweru Publicznego – 42 620-00-00 i 42 205-98-80 jak najszybciej, ale nie później niż w ciągu 12 godzin od momentu wynajęcia roweru. Podobnie postępujemy jeśli w trakcie użytkowania nasz rower ulegnie awarii uniemożliwiającej dalsze podróżowanie. Trzeba go jednak doprowadzić do najbliższej stacji i dokonać procedury zwrotu. W razie wypadku należy spisać oświadczenie lub wezwać na miejsce zdarzenia policję. Centrum Kontaktu powinno być powiadomione o tym fakcie maksymalnie do 2 dni od zdarzenia. To ważne szczególnie kiedy jednoślad został poważnie uszkodzony.

Tak wyglądają najważniejsze kwestie związane z bieżącym użytkowaniem systemu Łódzkiego Roweru Publicznego. Jednak przez najbliższe kilkanaście dni – w związku z rozruchem systemu – anomalie nie będą niczym dziwnym. Może się tak zdarzyć, że któraś ze stacji nie będzie działała, naszego roweru nie będzie można wypiąć z elektrozamka lub pojawią się problemy ze zwrotem. W związku z tym o wyrozumiałość prosił Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. Z każdym dniem funkcjonowania ŁRP takie przypadki powinny zdarzać się coraz rzadziej. A jeśli jednak się zdarzą, to należy od razu powiadomić Centrum Kontaktu. Jego pracownicy na pewno pomogą. Wszelkie aktualne informacje na temat funkcjonowania systemu znajdziemy na stronie www.lodzkirowerpubliczny.pl.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY