fot. Daniel Siwak
podsumowanie roku

Komunikacjazbiorowa.pl. Które teksty były najchętniej czytane w 2016 roku?

Za kilka godzin pożegnamy stary pożegnamy 2016 rok, a powitamy nowy, 2017 rok. Także najwyższy czas, aby pewne rzeczy podsumować. Jak co roku przygotowałem tradycyjne zestawienie najpopularniejszych tekstów, które interesowały czytelników “ZbiorKoma” przez ostatnie dwanaście miesięcy. Jak się zaraz przekonacie wyraźnie dominował jeden temat.

Po raz kolejny największym zainteresowaniem cieszyły się informatory poświęcone aktualnym zmianom tras autobusów i tramwajów. Jednak tym razem postanowiłem wyłączyć je z podsumowania. W mijającym roku interesowało Was wszystko to co związane było z budową nowego dworca Łódź Fabryczna czy kwestia inwestycji w infrastrukturę dla komunikacji tramwajowej.

Oto 10 najczęściej czytanych tekstów na blogu transportowym ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI. Oddając Wam to dzisiejsze podsumowanie chciałbym życzyć wszystkim udanej i szampańskiej zabawy sylwestrowej oraz noworocznej lektury. Do następnego przeczytania, ale już w nowym transportowym 2017 roku!


Elektryczne zespoły trakcyjne Pesa Dart i Stadler Flirt3 pojawiły się na łódzkich dworcach od początku ich kursowania. Jedne jeździły do Ostrowa Wielkopolskiego i Wrocławia, a drugie do Szczecina czy Krakowa. Jednak wraz z otwarciem nowego podziemnego dworca Łódź Fabryczna sytuacja miała się zmienić. Podstawową obsługę połączeń do Warszawy miałyby przejąć elektryczne zespoły trakcyjne Pesy. Wiemy już, że CUPT wyraził na to zgodę.

Przeczytaj: Rewolucja na dworcu Łódź Fabryczna. Do Warszawy pojadą Darty i Flirty3 PKP Intercity

Ulica Warszawska to jedna z tych tak zwanych niekończących się opowieści. Wiadomo, że torowisko tramwajowe, które się na niej znajduje trzeba wyremontować. Nadzieją na zmianę sytuacji był remont odtworzeniowy tej ulicy przy okazji przebudowy ulicy Inflanckiej. I znów kolejny zawód, bo prócz wymiany nawierzchni ulicy oraz fragmentu torowiska wokół ronda Powstańców 1863 roku, nic więcej się nie zadziało. Czyli ryzyko zamknięcia wciąż jest.

Przeczytaj: Ulica Warszawska. Czeka nas “syndrom Limanowskiego”? Nie będzie remontu torowiska tramwajowego

Kolejne lata przyniosą Łodzi kolejne inwestycje transportowe. Przede wszystkim będzie to budowa nowych przystanków kolejowych – Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Retkinia, Łódź Zarzew czy Łódź Warszawska. Dzięki temu pasażerowie będą mogli częściej korzystać z kolei w aglomeracji i regionie. Wyzwaniem będzie zintegrowanie niektórych przystanków kolejowych z komunikacją miejską, bo z tym nadal mamy wielki problem w mieście. Czy się uda? Zobaczymy.

Przeczytaj: Remont Łodzi Żabieńca, Łódź Retkinia czy mijanka na Marysinie. Kolejowa Łódź w 2020 roku

To był jeszcze ten czas kiedy budowa dworca Łódź Fabryczna trwała w najlepsze, a pociągi nie przyciągały tak bardzo pasażerów. Trzy lata temu przewoźnik PolskiBus.com uruchomił uruchomił pierwszą dłuższą linię dalekobieżną. W czasie nieco ponad pięciu godzin można było dojechać nad morze. Na linii P12 nie było przekąsek znanych z podróży tym samym pojazdem na linii P1. Ale w tym przypadku można powiedzieć – albo cena, albo dodatki.

Przeczytaj: PolskiBus.com z Łodzi do Gdańska. Szybciej i taniej niż PKP, bez przekąsek

“Tramwaj dla Łodzi” to szereg inwestycji, które mają być zrealizowane w południowo-wschodniej części miasta. W projekcie ujęto m.in. budowę nowego torowiska na ulicy Nowowęglowej (od ulicy Tramwajowej do ulicy Kopcińskiego) oraz na ulicy Broniewskiego (od ulicy Rzgowskiej do alei Śmigłego Rydza). Do tego dochodzi przebudowa wiaduktu na ulicy Przybyszewskiego oraz wprowadzenie autobusów na krańcówkę tramwajową przy dworcu Łódź Chojny.

Przeczytaj: “Tramwaj dla Łodzi”. Do remontu Dąbrowskiego, Rzgowska, Śmigłego Rydza i Przybyszewskiego

Nie ma co do tego wątpliwości, że budowa nowego dworca Łódź Fabryczna nie należała do najłatwiejszych. Ostateczny termin zakończenia prac, z różnych względów, był kilkukrotnie przekładany. Jednak w czerwcu 2016 roku przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zadeklarowali, że w grudniu nowy dworzec przyjmie pierwszych pasażerów. Choć prace w całym obiekcie były mocno zaawansowane, to i tak pojawiła się niepewność.

Przeczytaj: Dworzec Łódź Fabryczna. Jak i czym dojechać do nowej stacji kolejowej?

Obszarowy System Sterowania Ruchem (OSSR) miał być lekarstwem na problemy z kursowaniem komunikacji miejskiej. Prócz portalu dla kierowców powstał również portal dla pasażerów. Niestety, przy sporej ilości błędów okazał się średnio przydatny dla pasażerów. Mogli się dowiedzieć między innymi., że krańcówka Technopark dla linii 62, 62A i N3 znajduje się na ul. Dziewanny, a tramwajowa linia 2 miałaby pojechać przez Wigury.

Przeczytaj: System Sterowania Ruchem w Łodzi. Portal dla pasażerów już w sieci. A w nim? 2 na Wigury i N3 na Dziewanny

Dojazd do nowego dworca zdecydowanie różni się od tego sprzed wielkiej przebudowy. Zniknął wielki parking od strony ulicy Kilińskiego czy dojazd od placu Sałacińskiego. Obecnie autem dojedziemy głównie od strony ulicy Nowotargowej za pomocą specjalnych ramp zjazdowych. Wówczas trafimy albo na parking Kiss & Ride albo do trzypoziomowego parkingu podziemnego. Inaczej też kursują wokół nowego dworca miejskie autobusy i tramwaje.

Przeczytaj: Dworzec Łódź Fabryczna. Jak i czym dojechać do nowej stacji kolejowej?

W zakresie przebudowy tras tramwajowych są w naszym mieście ogromne potrzeby. Elementem działań pod hasłem “Łódź Łączy” miała być gotowa lista inwestycji komunikacyjnych do 2020 roku. Ostatecznie jej nie w ogóle nie poznaliśmy, ale mniej więcej wiadomo jakie inwestycje są potrzebne. Przede wszystkim należałoby reaktywować trasę na ulicy Wróblewskiego i Czerwonej, wybudować nowe odcinki na alei Palki, na ulicach Strykowskiej, Inflanckiej.

Przeczytaj: Czerwona i Wróblewskiego do reaktywacji, do budowy tramwaj do Matek Polskich i na Przybyszewskiego

Informacja pasażerska, to kluczowy element, który bezpośrednio wpływa na podróżnego. Dobrze poinformowany chętnie korzysta z komunikacji miejskiej. Tutaj nie ma miejsca na tak zwane półśrodki, bo albo coś funkcjonuje, albo nie. Odkąd pamiętam był z tym spory problem, bo nie istnieje coś takiego jak mapa łódzkiej sieci. Są trzy mapy – bardzo naćkana połączeń autobusowych, mniej naćkana połączeń nocnych oraz całkiem przejrzysta połączeń tramwajowych.

Przeczytaj: Mapa sieci komunikacyjnej w Łodzi. Nie ma? Jest, ale tajna


Tradycyjnie na koniec kilka słów o tegorocznych statystykach. ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI w 2016 roku to 29 tysięcy wizyt, które wygenerowało blisko 19 tysięcy unikalnych użytkowników. To z kolei dało 44,1 tysiące odsłon. “ZbiorKom” to nie tylko sam blog. Do Waszej dyspozycji jest także profil na Facebooku, profil na Twitterze oraz społeczność na Google+. Jeśli ma ktoś jeszcze GG, to zapraszam także do kontaktu pod numerem: 17689209.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY