Godziny dzielą nas od pożegnania starego 2017 roku, a powitania nowego, 2018 rok. Także najwyższy czas, aby pewne rzeczy podsumować. Jak co roku przygotowałem tradycyjne zestawienie najpopularniejszych tekstów, które interesowały czytelników „ZbiorKoma” przez ostatnie dwanaście miesięcy. Jak się zaraz przekonacie wyraźnie dominował jeden temat.
Bezapelacyjnie widać, że zainteresowaniem cieszyły się tematy związane z reformą komunikacyjną „Łódź Łączy”. Mam na myśli nie tylko same zmiany tras, ale także zmiana formatu rozkładów jazdy czy przystankowa informacja pasażerska. Śledziliście także teksty związane z nowowybudowanym dworcem Łódź Fabryczna.
Oto 10 najczęściej czytanych tekstów na blogu transportowym ZBIORowa KOMunikacja W mieście ŁODZI. Oddając Wam to dzisiejsze podsumowanie chciałbym życzyć wszystkim udanej i szampańskiej zabawy sylwestrowej oraz noworocznej lektury. Do następnego przeczytania, ale już w nowym transportowym 2018 roku!
Od 2 kwietnia 2017 roku funkcjonuje nowa siatka połączeń komunikacji miejskiej w Łodzi oraz aglomeracji łódzkiej. Przez ostatnie piętnaście lat trasy autobusów i tramwajów były jedynie kosmetycznie modyfikowane, a nie kompleksowo zmieniane. Oprócz zmian w trasach, zmieniła się także taryfa biletowa oraz oznakowanie przystanków i wygląd przystankowych rozkładów jazdy.
Przeczytaj: “Łódź Łączy” – nowa siatka połączeń. Dzienne i nocne linie autobusowe oraz linie tramwajowe
Ulica Warszawska to jedna z tych tak zwanych niekończących się opowieści. Wiadomo, że torowisko tramwajowe, które się na niej znajduje trzeba wyremontować. Nadzieją na zmianę sytuacji był remont odtworzeniowy tej ulicy przy okazji przebudowy ulicy Inflanckiej. I znów kolejny zawód, bo prócz wymiany nawierzchni ulicy oraz fragmentu torowiska wokół ronda Powstańców 1863 roku, nic więcej się nie zadziało. Czyli ryzyko zamknięcia wciąż jest.
Przeczytaj: “Łódź Łączy”, czyli nowa siatka połączeń. Jak powinny wyglądać działania promocyjne?
Kolejne lata przyniosą Łodzi kolejne inwestycje transportowe. Przede wszystkim będzie to budowa nowych przystanków kolejowych – Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Retkinia, Łódź Zarzew czy Łódź Warszawska. Dzięki temu pasażerowie będą mogli częściej korzystać z kolei w aglomeracji i regionie. Wyzwaniem będzie zintegrowanie niektórych przystanków kolejowych z komunikacją miejską, bo z tym nadal mamy wielki problem w mieście. Czy się uda? Zobaczymy.
Przeczytaj: Dworzec Łódź Fabryczna. Jak i czym dojechać do nowej stacji kolejowej?
Warszawa, Kraków, Poznań czy Wrocław. Między innymi te miasta posiadają mniej lub bardziej zaawansowaną mapę sieci komunikacji miejskiej na swoim terenie. Pasażerowie łódzkich tramwajów i autobusów musieli na nią czekać aż do 2017 roku. Ale czy wcześniej jej naprawdę nie było?
Przeczytaj: Mapa sieci komunikacyjnej w Łodzi. Nie ma? Jest, ale tajna
Wspólny Bilet Aglomeracyjny jest to wspólny kolejowo-komunikacyjny bilet dla mieszkańców Łodzi i regionu łódzkiego. Dzięki niemu można podróżować tramwajami i autobusami MPK Łódź, autobusami MZK Pabianice i Markab Zgierz oraz pociągami Przewozów Regionalnych i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Kiedy oferta wchodziła do użytku można było ją kupić jedynie w wersji papierowej, tylko w trzech punktach w Łodzi. Teraz kodowany jest na elektronicznej „Migawce” i dostępny w większej ilości punktów.
Przeczytaj: Wspólny Bilet Aglomeracyjny w nowej odsłonie. Będzie strefa miejska, podział na odcinki i dodatkowy „plus”
Ulica Warszawska to jedna z tych tak zwanych niekończących się opowieści. Wiadomo, że torowisko tramwajowe, które się na niej znajduje trzeba wyremontować. Nadzieją na zmianę sytuacji był remont odtworzeniowy tej ulicy przy okazji przebudowy ulicy Inflanckiej. I znów kolejny zawód, bo prócz wymiany nawierzchni ulicy oraz fragmentu torowiska wokół ronda Powstańców 1863 roku, nic więcej się nie zadziało. Czyli ryzyko zamknięcia wciąż jest.
Przeczytaj: Ulica Warszawska. Czeka nas „syndrom Limanowskiego”? Nie będzie remontu torowiska tramwajowego
To był jeszcze ten czas kiedy budowa dworca Łódź Fabryczna trwała w najlepsze, a pociągi nie przyciągały tak bardzo pasażerów. Trzy lata temu przewoźnik PolskiBus.com uruchomił uruchomił pierwszą dłuższą linię dalekobieżną. W czasie nieco ponad pięciu godzin można było dojechać nad morze. Na linii P12 nie było przekąsek znanych z podróży tym samym pojazdem na linii P1. Ale w tym przypadku można powiedzieć – albo cena, albo dodatki.
Przeczytaj: PolskiBus.com z Łodzi do Gdańska. Szybciej i taniej niż PKP, bez przekąsek
Rozkład jazdy, a właściwie tabliczki z rozkładami to element informacji pasażerskiej – elektronicznej, internetowej lub przystankowej. Podróżny dowiaduje się z niego, gdzie może dojechać autobusem czy tramwajem, o której ten właściwy pojazd podjedzie na przystanek, ile czasu będzie trwała podróż lub gdzie znajduje się ważny węzeł przesiadkowy. Na przełomie czerwca i lipca 2016 roku mieliśmy kolejne podejście do tematu zmian wyglądu przystanków.
Przeczytaj: Rozkład minutowy czy rozkład interwałowy? Szykują się zmiany w wyglądzie rozkładów jazdy
W zakresie przebudowy tras tramwajowych są w naszym mieście ogromne potrzeby. Elementem działań pod hasłem „Łódź Łączy” miała być gotowa lista inwestycji komunikacyjnych do 2020 roku. Ostatecznie jej nie w ogóle nie poznaliśmy, ale mniej więcej wiadomo jakie inwestycje są potrzebne. Przede wszystkim należałoby reaktywować trasę na ulicy Wróblewskiego i Czerwonej, wybudować nowe odcinki na alei Palki, na ulicach Strykowskiej, Inflanckiej.
Przeczytaj: Czerwona i Wróblewskiego do reaktywacji, do budowy tramwaj do Matek Polskich i na Przybyszewskiego
Minął już rok od otwarcia nowego dworca Łódź Fabryczna. Nie wiele się na nim przez ten czas zadziało. Tuż po jego otwarciu postawiłem zadać dość przewrotne pytanie – czy jest to proces dostosowywania w konstrukcji całego dworca kolejowego, czy to może konstrukcja dworca kolejowego znajduje się w procesie zachodzących i nadchodzących zmian? Chociaż odpowiedź pozostawiłem do indywidualnych przemyśleń, to warto przeczytać ten tekst.
Przeczytaj: Dworzec Łódź Fabryczna. Proces w konstrukcji, czy konstrukcja w procesie?
„ZbiorKom” to nie tylko sam blog. Do Waszej dyspozycji jest także profil na Facebooku, profil na Twitterze oraz społeczność na Google+. Jeśli ma ktoś jeszcze GG, to zapraszam także do kontaktu pod numerem: 17689209.
Dodaj komentarz