fot. Nextbike
inwestycje przestrzeń miejska rowery

Łódzki Rower Publiczny. Nowy system ma być powiększony o pół tysiąca rowerów

Jeszcze niecałe dwa miesiące pozostało do zakończenia funkcjonowania systemu Łódzkiego Roweru Publicznego. 30 listopada będzie ostatnim dniem kiedy będzie można skorzystać z systemowych jednośladów. Po tej dacie firma Nexbike Polska będzie sukcesywnie zabierać pojazdy z ulic i demontować terminalne do wypożyczeń. Jednak w 2020 roku ma pojawić się nowy, ale już rozbudowany system rowerowy.

Stary system przez cztery lata został rozbudowany do 156 stacji wypożyczeń oraz 1574 rowerów, w tym 10 rowerów cargo. Z początku była to strefa śródmiejska, a potem zasięg rozszerzył się także o niektóre osiedla. Część punktów powstała dzięki firmom, które podpisały umowę z operatorem na stacje sponsorskie. Do tej pory z takiego rozwiązania skorzystały: Port Łódź, Transfer Multisort Elektronik (TME), DELL, Procter & Gamble (P&G), Hydro czy PKN Orlen.

Wiadome było, że dużym zainteresowaniem łodzian będzie cieszył się nowy przetarg. A warto dodać, że przez ostatnie cztery sezony, rowery ŁRP były wypożyczane średnio blisko 1,5 miliona razy. Teraz można zadać pytanie, czy nowy system ma szansę dorównać temu staremu? To się okaże wiosną 2020 roku. Właśnie ruszyło postępowanie przetargowe na Łódzki Rower Publiczny 2.0, potencjalni operatorzy mają czas na składanie swoich ofert do 12 listopada.

Zaglądamy więc do opisu przedmiotu zamówienia. Pierwsze co od razu da się zauważyć to zwiększona ilość rowerów. Łódzki Rower Publiczny 2.0 ma mieć w sumie 2040 pojazdów – w tym 20 rowerów cargo, 10 tandemów oraz 10 trójkołowców. Rowery standardowe będą mogły mogły przewozić bagaż w koszyku o ciężarze przynajmniej 5 kilogramów, rowery cargo będą miały dopuszczalny ładunek do 120 kilogramów, a rowerami trójkołowymi przewieziemy bagaż o ciężkości min. 10 kilogramów. Tandemy takiej mozliwości nie będą miały w ogóle. Dodatkowo tradycyjne jednoślady mogą mieć przekazanie napędu za pomocą łańcucha z napinaczem lub wału Cardana.

fot. Daniel Siwak
Trzecia lub czwarta generacja

Nowość pojawia się także w kwestiach typowo technicznych. Zarząd Dróg i Transportu dopuszcza rowery trzeciej generacji (3G) oraz czwartej generacji (4G). Technologia 3G umożliwiająca samoobsługowe wypożyczenie i zwrot (np. za pomocą terminala lub aplikacji) roweru ze stacji wyposażonej w stojaki z elektrozamkami. Technologia 4G daje możliwość samoobsługowego wypożyczania i zwrotu (np. za pomocą komputera w rowerze lub aplikacji) w obrębie stacji wyposażonej w stojaki bez elektrozamków. Tandemy, cargo i trójkołowce będzie można wypożyczyć i zwrócić tylko na przeznaczonych do tego celu stacjach. Odstawienie ich w innych punktach ma wiązać się z dodatkową opłatą – 100,00 zł.

Nieoczekiwania zmiana lokalizacji

Jakby jasne jest to, że wraz ze wzrostem ilości rowerów musi powiększyć się także ilość lokalizacji punktów wypożyczeń. Po kilka nowych stacji pojawi się na Radogoszczu, Julianowie, Teofilowie, Chojnach, Dąbrowie, Widzewie Wschodzie czy Olechowie. Taka sytuacja pozwoli dogęścić w niektórych rejonach miejsca, gdzie systemowe rowery będzie można wypożyczyć. Pojedyncze stacje pojawią się w okolicy Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki, parku na Zdrowiu od strony ul. Srebrzyńskiej.

Przy okazji Vortal Rowerowa Łódź przeanalizował przedstawioną przez ZDiT mapę lokalizacji. Nie będzie już stacji “akademickich” przy Uniwersytecie Medycznym (Narutowicza – Muszyńskiego), Uniwersytecie Łódzkim (Narutowicza – Uniwersytecka) czy na osiedlu studenckim UŁ Lumumbowo (Lumumby – Styrska). Na mapie nie ma też stacji na alei Piłsudskiego – w okolicy parku Źródliska czy na Kozinach (Ossowskiego – Augustyniaka). Generalnie mapa będąca załącznikiem do przetargu jest poglądowa, ale raczej nie można liczyć na rewolucyjne zmiany lokalizacji.

Nowe system, nowe ceny

Podstawowe założenie się nie zmienia, więc pierwsze dwadzieścia minut jazdy w systemie Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0 będzie bezpłatne. Jazda od 21 minuty do 60 minuty będzie kosztować użytkownika symboliczną złotówkę. Druga i każda następna rozpoczęta wyniesie 4,00 zł. Tutaj nastąpiła pewna optymalizacja, bo do 2019 roku za drugą godzinę pobierana była opłata w wysokości 3,00 zł, a dopiero trzecia i kolejna kosztowała 5,00 zł. Minimalny stan konta, dzięki któremu możemy korzystać z ŁRP to 10,00 zł, a 20,00 zł będziemy musieli wpłacić jednorazowo w ramach tzw. opłaty inicjacyjnej przy rejestracji.

Opłata za przekroczenie dwunastogodzinnego okresu wypożyczenia wynosi 200,00 zł. Jeśli zniszczymy lub uszkodzimy rower standardowy, tandem lub trójkołowiec operator będzie mógł pobrać opłatę w wysokości aż 3690,00 zł. (wzrost o 1690,00 zł), a za rower cargo 9225,00 zł. (wzrost z 2225,00 zł). Karane będzie także przewożenie na rowerze standardowym innych osób np. na tak zwanej ramie czy na tylnym kole. Wówczas będzie to kosztować wypożyczającego 200,00 zł. Nowy system to także opłaty za porzucanie jednośladów. 500,00 zł zapłaci użytkownik, który zostawił pojazd w odległości 10 km od najbliższej stacji, a 750,00 zł jeśli ta odległość wyniosła 50 km.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY