W sierpniu z ust wicepremiera Piotra Glińskiego padły deklaracje o budowie trzeciego przystanku w tunelu średnicowym. We wrześniu wreszcie podpisano umowę na przebudowę trasy tramwajowej z Ksawerowa do Pabianic o wartości blisko 174 milionów złotych. To są wydarzenia z ostatnich dwóch miesięcy, które wybrałem. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” października 2019.
Generalnie październik nie ustępuje transportowo innym miesiącom. Ponieważ kierowcy często sygnalizują problem z miejscami parkingowymi w ścisłym centrum, urzędnicy pochylili się nad tym problemem. Efektem będzie między innymi usystematyzowanie kwestii parkowania na podziemnym obiekcie przy dworcu Łódź Fabryczna. Czterodniowe konsultacje z łodzianami były wstępem do rozszerzenia strefy płatnego parkowania. Parafrazując pewny slogan reklamowy, z pewnym takim wstydem została wreszcie otwarta remontowana ulica Nawrot. Nieco ponad półkilometrowy odcinek ulicy spędzał sen z powiek mieszkańcom, kierowcom i tamtejszym przedsiębiorcom. Drogowcom w pewnym momencie też, kiedy zadawano niewygodne pytanie – kiedy otwarcie? Ale za tą ulicą ciągnie się całkiem pokaźna lista innych inwestycji, których końca, a nawet początku, nie widać.
Konsultacje rozszerzenia strefy płatnego parkowania
Jeśli dobrze sięgam pamięcią, to ostatnie rozszerzenie strefy płatnego parkowania w Łodzi miało miejsce cztery lata temu. Kolejne właśnie przed nami. Zarząd Dróg i Transportu między 8 a 11 października przeprowadzał konsultacje dotyczące takiej tematyki. Może mi to umknęło, ale nie kojarzę, żeby wcześniej takie spotkania były organizowane. A jeśli były, to chyba bez zbędnego rozgłosu. Podstawowym powodem całego zamieszania jest między innymi chęć uregulowania kwestii parkowania na parkingu podziemnym dworca Łódź Fabryczna (zarządza nim miasto).
To blisko tysiąc miejsc postojowych, które do tej pory były dostępne bezpłatnie. Na słabą rotację samochodów skarżyli się także mieszkańcy Starego Polesia, stąd poszerzenie ma objąć także kwartał ulic Kopernika, Żeligowskiego, Legionów i Żeromskiego. Według założeń urzędników rozszerzenie SPP może spowodować przyrost blisko 3 tys. nowych miejsc parkingowych, a opłaty wnoszone przez kierowców mogą wynieść nawet o 13 mln zł rocznie. SPP po nowemu ma działać od 1 marca 2020 roku.
Zamieszanie wokół lidera konsorcjum tunelowego
Tunel średnicowy w Łodzi to inwestycja, na którą skierowanych jest wiele oczu – począwszy od samych łodzian i władz miasta, potem polityków z różnych stron sceny, a kończywszy na przedstawicielach władzy państwowej. Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm Energopol Szczecin (lider) oraz Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki. Tak było jeszcze do 10 października. Wówczas nastąpiła nieoczekiwana zamiana i liderem tunelowego teamu została firma spod Warszawy, która tłumaczyła kłopotami finansowymi swojego partnera.
Z kolei zachodniopomorska firma ustami swojego rzecznika zakomunikowała na łamach Rynku Kolejowego, że zmiana ma jedynie charakter tymczasowy. Przywrócenie funkcji lidera ma nastąpić po zakończeniu procesu restrukturyzacji Energopolu. Pisząc przewrotnie – to się jeszcze zapewne okaże. Biorąc pod uwagę, że umowę podpisano pod koniec grudnia 2017 roku, następnie rozpoczął się proces projektowania, to przygotowania komory startowej dla tarczy TBM powinny być już bardziej zaawansowane. Niestety, nie są.
- Transportowy flesz miesiąca. #sierpień 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #lipiec 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #czerwiec 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #maj 2024
Inwestycje wiecznie opóźnione
Kojarzycie dziewczynę w stroju bikini, która na dmuchanym flamingu pływała w wielkiej kałuży pośrodku wykopu? Jeśli nie, to warto przeczytać majowy tekst Gazety Wyborczej lub Dziennika Łódzkiego. Tymczasem zdradzę Wam, że była to Sandra Ruta, jedna z ofiar przebudowy ulicy Nawrot. Dlaczego ofiara? Bo inwestycja znacznie pogorszyła kondycję świeżo otwartej przez nią gofrowni. Zresztą nie tylko jej firmy. Nieco ponad półkilometrowy odcinek pomiędzy ulicą Piotrkowską, a Kilińskiego zamknięty był przez półtora roku. W połowie miesiąca wreszcie – choć przy dalszych pracach wykończeniowych – po ulicy Nawrot pojechały autobusy komunikacji miejskiej oraz samochody.
Jednak to nie jedyna inwestycja w Łodzi, która złapała opóźnienie. Poza planem jest ulica Legionów (powtarzane przetargi), plac Wolności (powtarzane przetargi), droga rowerowa na ulicy Zachodniej (przeprojektowanie), większa część ulicy Wschodnia czy wschodnia jezdnia alei Śmigłego Rydza. Moim zdaniem jest powód do wstydu, ale także do głębokiej refleksji. Bez opóźnień udało się przeprowadzić natomiast remont torowiska na alei Włókniarzy (od Legionów do Struga) czy tego na skrzyżowaniu Franciszkańskiej i Wojska Polskiego. Tylko za obydwie lokalizacje było odpowiedziane MPK Łódź. Można w terminie? Można.
A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w październiku 2019 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.
Dodaj komentarz