Po długich tygodniach różnego rodzaju perturbacji tunelowych, wreszcie mamy konkret. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe odebrał właśnie jedno z dwóch urządzeń TBM. Te próbnie zostało uruchomione, a na przełomie listopada i grudnia ma trafić do Łodzi. W związku z problemami finansowymi Energopolu Szczecin S.A. – lidera konsorcjum, w październiku tego roku podjęto decyzję o jego zmianie. Teraz na czele inwestycji stoi Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego.
To ta sama firma, która wraz z Torpolem była w konsorcjum budującym nowy, podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Jak informuje sam inwestor – spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – poprawiło się tempo aktualnych prac w zakresie przygotowania placu budowy. Wszystko zacznie się od terenu w kwartale ulic Drewnowskiej, Stolarskiej, Gandhiego i Odolanowskiej. Tam, na tyłach Brusy Szkolnej nr 11 oraz bloków mieszkalnych, powstanie komora startowa dla urządzeń TBM (z ang. tunnel boring machine).
Prace porządkowe na tym terenie dobiegają końca, więc teraz już tylko patrzeć jak wjedzie ciężki sprzęt, aby wykopać przysłowiową dziurę w ziemi. Piszę w liczbie mnogiej ponieważ w Łodzi będą pracować dwie maszyny – z tarczą o średnicy 8,76 metra oraz z tarczą o średnicy 13,04 metra. Pierwsze urządzenie wykorzystane zostanie do budowy czterech jednotorowych tuneli w kierunku stacji Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec – o łącznej długości 4,5 kilometra. Drugie urządzenie wydrąży dwutorowy tunel w kierunku dworca Łódź Fabryczna – o długości 3 kilometrów. Ich konstruktorem i producentem jest niemiecka firma Herrenknecht AG ze Schwanau. Jeśli chcecie zobaczyć jak wygląda działanie TBM, obejrzyjcie filmik, który wstawiłem poniżej.
Zresztą Herrenknecht AG, to ta sama firma, w której za 21 mln euro zamówiono maszynę dla Gdańska. W branży szeroko komentuje się, że ta łódzka to do tej pory największa tarcza jaka będzie pracować w Polsce. Dla porównania urządzenie, które drążyło tunel drogowy pod martwą Wisłą w Gdańsku (wykonawca: konsorcjum Obrascon Huarte Lain S.A. i Hydrobudowa Polska S.A.), miało tarczę o średnicy 12,6 metra.
Tarcza drążąca przyszły tunel drogowy pod Świną w Świnoujściu (wykonawca: konsorcjum Porr S.A., Porr Bau GmbH, Gülermak A.S. i Energopol Szczecin S.A.) będzie miała tylko 12 metrów średnicy. Producent zapewnia, że TBM wydrąży i zabuduje około 10 metrów gotowego tunelu na dzień. Tymczasem więcej o pracy maszyny drążącej i o utrudnieniach, które czekać będą na podróżnych i kierowców przeczytacie wkrótce na ZbiorKomie.
Według planów wykonawcy zabudowa urządzeń z tarczami planowana jest do końca marca 2020 roku. To pozwoli w połowie przyszłego roku rozpocząć prace przy samych tunelach. Wkrótce po tym powinny rozpocząć się także prace budowlane przy konstruowaniu dwóch podziemnych przystanków kolejowych – Łódź Polesie (rejon ulic Ogrodowej i Karskiego) i Łódź Śródmieście (rejon ulicy Zielonej i alei Kościuszki). Metoda ścian szczelinowych wymusi na długie miesiące zajęcie powierzchni kilkuset metrów kwadratowych, aby trójpoziomowe przystanki można było zbudować od podstaw. Do tego dochodzą wszystkie pionowe ciągi (windy i schody) na powierzchnię komunikacyjne oraz system wentylacyjny. Sam koniec to naturalnie odtworzenie chodników, jezdni oraz torowiska.
Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi blisko 1,8 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł (blisko 70 proc. dofinansowania). Według informacji PKP PLK zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 roku.
Dodaj komentarz