fot. Daniel Siwak
podsumowanie roku

Komunikacjazbiorowa.pl. Które teksty były najchętniej czytane w 2019 roku?

Coraz bliżej pożegnania starego, 2019 roku oraz powitania nowego, 2020 roku. To najwyższy czas, aby pewne rzeczy podsumować. Jak co roku przygotowałem tradycyjne zestawienie najpopularniejszych tekstów, które interesowały czytelników “ZbiorKoma” przez ostatnie dwanaście miesięcy. Zapraszam do lektury.

W mijającym roku Waszym zainteresowaniem cieszyła się nadal tematyka związana z przeprowadzoną dwa lata temu, reformą komunikacyjną “Łódź Łączy”. Dotyczy to zarówno tras, jak i szeroko pojętej informacji pasażerskiej. Kolejnym tematem było poruszanie się pociągami po naszym mieście. Wraz z rozbudową infrastruktury przystankowej rola tego środka stale rośnie. Z zestawienia wypadły stare informatory o zmianach tras, a to dlatego, że powstał jeden całkiem nowy.

Oto 10 najczęściej czytanych tekstów na blogu transportowym Komunikacjazbiorowa.pl. Oddając Wam to dzisiejsze podsumowanie chciałbym także życzyć wszystkim udanej i szampańskiej zabawy sylwestrowej oraz noworocznej lektury. Do następnego przeczytania, prawie już w nowym transportowym 2020 roku. Co istotne, roku kolejnych komunikacyjnych rocznic.


Przez ostatnie lata trasy autobusów i tramwajów były jedynie kosmetycznie modyfikowane, a nie kompleksowo zmieniane. Od 2 kwietnia 2017 roku funkcjonuje nowa siatka połączeń komunikacji miejskiej w Łodzi oraz aglomeracji łódzkiej. Modyfikacji uległa także informacja pasażerska.

Przeczytaj: Łódź Łączy – nowa siatka połączeń. Dzienne i nocne linie autobusowe oraz linie tramwajowe

Warszawa, Kraków, Poznań czy Wrocław. Między innymi te miasta posiadają mniej lub bardziej zaawansowaną mapę sieci komunikacji miejskiej na swoim terenie. Pasażerowie łódzkich tramwajów i autobusów musieli na nią czekać aż do 2017 roku. Ale czy wcześniej jej naprawdę nie było?

Przeczytaj: Mapa sieci komunikacyjnej w Łodzi. Nie ma? Jest, ale tajna

Kolejne inwestycje przystankowe oraz dostosowywanie do nich rozkładów jazdy powodują, że stopniowo definiujemy na nowo rolę kolei w systemie transportu publicznego Łodzi. Tylko czy podróżowanie po mieście jest możliwe oraz wygodne? Oto odpowiedź.

Przeczytaj: Pociągiem po Łodzi. Jak i za ile podróżować Łódzką Koleją Aglomeracyjną i Przewozami Regionalnymi?

Niegdyś bardzo chętnie Urząd Miasta Łodzi chwalił się wizją inwestycji w transport publiczny. Na przestrzeni ostatnich lat nie zawsze wizje stawały się rzeczywistością. Ten tekst to taki subiektywny przegląd tych, które mogłyby (powinny) być zrealizowane.

Przeczytaj: Czerwona i Wróblewskiego do reaktywacji, do budowy tramwaj do Matek Polskich i na Przybyszewskiego

Mercedesy nie są już domeną zajezdni przy Nowych Sadach, a Solarisy nie są już tylko domeną zajezdni na Limanowskiego. MPK Łódź sukcesywnie wymienia swój tabor autobusowy, choć o jakiejś regularności nie można powiedzieć.

Przeczytaj: Nowe autobusy dla MPK Łódź. Mają przyciski z alfabetem Braille’a, monitoring i wyświetlacze z czasem odjazdu

DOZ Maraton Łódź to taka impreza, która z roku na rok przyciąga coraz to nowe grono uczestników. Biegacze biegną, ulice są zablokowane, komunikacja miejska jest na objazdach. Niemalże cyklicznie swój głos niezadowolenia dają także niektórzy mieszkańcy miasta.

Przeczytaj: DOZ Maraton Łódź z PZU 2016. Objazdy dla kierowców i pasażerów MPK, utrudnienia w centrum

Dworzec Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy obiekt kolejowy w Polsce. Budynek bez wyraźnego oznaczenia z zewnątrz nadal jest w centrum zainteresowania – pod kątem miejsc parkingowych, a także dojazdu autem, rowerem czy komunikacją miejską.

Przeczytaj: Dworzec Łódź Fabryczna. Jak i czym dojechać do nowej stacji kolejowej?

Nie jest żadną tajemnicą, że po Łodzi autem nie jeździ się rewelacyjnie. Ciągnące się miesiącami remonty czy rosnąca ilość pojazdów ma tutaj znaczenie. Kierowcy nie zawsze chcą dostosować jazdę do zmiennych warunków pogodowych. Niektórzy są także zbyt pewni swoich umiejętności. No i bum!

Przeczytaj: Jakby w Łodzi nigdy deszcz nie padał. Kierowcy znów zaskoczeni!

W ramach tzw. Strefy Rekreacyjno-Wypoczynkowej Łódź-Zachód w łódzkim Zarządzie Dróg i Transportu dojrzewał sobie pewien pomysł. Otóż z Retkini na Wydawniczą miałby pojechać… trolejbus. Pojazd znany z ulic Lublina, Tych czy Gdyni to prawdziwa nowinka! Jednak w obliczu braku bieżących złotówek nie łatwo było się z tym oswoić.

Przeczytaj: Trolejbusy w Łodzi. W tym szaleństwie nie ma metody

Kursującą sześć lat temu tramwajową linię zastępczą Z3, można było potraktować jako ciekawostkę komunikacyjną. Pojedynczy wagon przegubowy kursował ponad kilometrową trasą przez cały dzień, pokonując tylko, albo aż cztery przystanki.

Przeczytaj: Łódź przegoniła Bytom. Najkrótsza linia tramwajowa w Polsce kursuje jeszcze dzisiaj


“ZbiorKom” to nie tylko sam blog. Do Waszej dyspozycji jest także profil na Facebooku oraz profil na Twitterze. Jeśli ma ktoś jeszcze GG, to zapraszam także do kontaktu pod numerem: 17689209.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY