fot. Urząd Miasta Łodzi
inwestycje komunikacja miejska ulice

Rok 2020 w łódzkim transporcie. Plany, inwestycje, realizacje

Skoro mamy już kilka dni nowego, 2020 roku, to najwyższy czas wspomnieć o planach dotyczących inwestycji oraz o bieżących realizacjach. Co prawda ostatnimi czasy nie byłem w stu procentach z aktualnymi sprawami transportowej Łodzi. Tak, nadal się wkręcam w ten tematyczny wir. Ale mimo to mam nadzieję, że udało mi się wynotować te najważniejsze sprawy w bieżącym roku.

Poprosiłem przede wszystkim Zarząd Dróg i Transportu o aktualną listę, dotyczącą planowanych inwestycji. Tego w tym zestawieniu brakowało mi najbardziej. W informacji zwrotnej biuro prasowe przekazało, że w tym roku inwestycje prowadzone będą w oparciu o trzy filary. Pierwszy “Plan dla osiedli” (w planach 45 inwestycji), drugi “Tramwaj dla Łodzi” (w planach 7 inwestycji) oraz trzeci “Rewitalizacja Obszarowa Łodzi”.

Do tak zwanego kompletu dojdą jeszcze inwestycje MPK Łódź, PKP Polskich Linii Kolejowych, Polskich Kolei Państwowych czy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Nie wszystkie na szczęście muszą wywołać jakieś problemy z podróżowaniem, bo nastawione są także na zakupy. No może z wyjątkiem zarządców infrastruktury kolejowej i dworców.

fot. Daniel Siwak
Tunel średnicowy przyspiesza

Na początku stycznia przyspieszyły prace przygotowawcze do budowy komory startowej w rejonie ulic Towarowej i Długosza. Mam tutaj na myśli punkt, w którym tory kolejowe wychodzić będą z tunelu w stronę dworca Łódź Kaliska. To jedna z pięciu konstrukcji, które potrzebne są przy budowie tunelu średnicowego w Łodzi. Faktyczne drążenie – według wykonawcy i zamawiającego – ma rozpocząć się w czerwcu. Efektów nie zobaczymy tzw. gołym okiem, bo wszystko i tak będzie działo się pod ziemią.

Remont wiaduktów na Dąbrowskiego

W ubiegłym roku został wyłoniony wykonawca. W związku z tym, w pierwszym kwartale tego roku, ciężki sprzęt powinien pojawić się na wiaduktach na ulicy Dąbrowskiego. Na pierwszy front idzie północna konstrukcja, która po kapitalnym remoncie ma przejąć ruch samochodów w obu kierunkach. Wiadomo, że prace remontowe nie obejmą nieużywanych nigdy wiaduktów tramwajowych. Zarząd Dróg i Transportu nie ma na razie planów na przedłużenie trasy wgłąb Dąbrowy Przemysłowej.

Podwyżka biletów Lokalnego Transportu Zbiorowego

Tuż z początkiem roku pasażerowie muszą naszykować się podwyżkę cen biletów autobusowych i tramwajowych. Ta ma wejść w życie od 1 lutego. Dotyczyć będzie zarówno biletów jednorazowych, ale również i okresowych. Najtańszy bilet czasowy (20 min, wydłużony do 40 min) będzie kosztował nie 2,80zł a 3,00 zł. Najtańszy bilet imienny na wszystkie linie (30-dniowy) z 90,00 zł, wzrośnie do 96,00 zł. Nie zdrożeją jednak bilety dla juniora/ucznia – będą nadal kosztować 10,00 zł miesięcznie oraz bilety dla seniora za 25,00 zł miesięcznie.

Rozgałęzienie dla tunelu średnicowego

Między marcem a majem ma być gotowy plac pod budowę kolejnej komory dla tunelu średnicowego. Zlokalizowany jest on pomiędzy aleją Włókniarzy a ulicami Drewnowską, Kasprzaka i Gandhiego. Znajdzie się tam posterunek odgałęźny Włókniarzy, gdzie będą podłączone dwa tory w/z kierunku stacji Łódź Żabieniec oraz w/z kierunku stacji Łódź Kaliska. To właśnie w tym miejscu miałby powstać trzeci przystanek kolejowy – o roboczej nazwie Łódź Zachód. PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze analizują zasadność jego budowy.

Remont dojazdu do zajezdni Telefoniczna

Już wiosną, albo dopiero w wakacje MPK Łódź wymieni kilkadziesiąt metrów torowiska, które łączy ulicę Pomorską z ulicą Telefoniczną (do Czorsztyńskiej). Ten fragment okazał się być w tak fatalnym stanie, że w niedalekiej przyszłości groziłoby mu zamknięcie. To z kolei spowodowałoby paraliż komunikacyjny, bo położona na końcu odcinka zajezdnia tramwajowa nr 1 (największa w mieście), zostałaby odcięta od reszty sieci. W ramach prac wartych ok. 10 mln złotych zostaną przebudowane także perony przystankowe.

Wydłużanie Flirtów3 ŁKA

W maju tego roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna przekaże do rozbudowy o dodatkowy człon firmie Stadler, pierwszy z dziesięciu własnych Flirtów3. W ubiegłym roku została podpisana umowa oraz rozpoczęły się prace projektowe. Pierwszy trójczłonowy pociąg będzie gotowy dopiero w drugim kwartale 2021 roku. Rozbudowa pozostałych Flirtów3 będzie realizowana sukcesywnie aż do początku 2022 roku. Wartość unijnego projektu “Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – etap III” to blisko 68,5 mln złotych. Według władz przewoźnika, to tańsze rozwiązanie niżeli zakup nowych pociągów.

fot. Daniel Siwak
Przetarg na autobusy elektryczne
[aktualizacja] Wiadomo już, że MPK Łódź otrzyma 44,5 mln złotych na realizację wartego 64,5 mln projektu w obszarze ekomobilności. Chodzi o zakup 17 dwunastometrowych autobusów elektrycznych wraz ze sześcioma szybkimi ładowarkami oraz budową zaplecza technicznego w zajezdni przy ul. Limanowskiego. Przetarg na prawdopodobnie zostanie ogłoszony pod koniec pierwszego lub na początku drugiego kwartału tego roku. Same elektryki mogłyby pojawić się w do końca 2021.

Letni Łódzki Rower Publiczny 2.0

Wiadomo, że ogłoszony jeszcze w poprzednim roku przetarg zakończył się kompletną klapą. Pomimo kilkukrotnego przesuwania terminów oraz mnóstwa pytań od zainteresowanych firm, ostatecznie nie wpłynęła żadna oferta. Łódzki Rower Publiczny 2.0 musi być, przynajmniej władze miasta nie wycofują się z tego projektu. Na pewno zostanie ogłoszony kolejny przetarg na czteroletnią obsługę. Jednak wszystko na to wskazuje, że może być nieco zmodyfikowany. 2 tysiące rowerów (w tym cargo i tandemy) i 200 stacji raczej nie pojawi się na ulicach wcześniej niż w czerwcu.

Tramwajowa Linia Turystyczna

Sezon letni to także czas dla Tramwajowej Linii Turystycznej. Trudno jeszcze określić, czy w 2020 roku pozostanie zeszłoroczne oznaczenie – T1. Na pewno będzie kursował wyremontowany przez MPK Łódź, zabytkowy skład Konstal 5N+5ND z lat sześćdziesiątych. Na pomostach historycznego tramwaju spotkać będzie można konduktorów z Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, który opowiedzą na pewno o historii komunikacji i zaproszą do Zajezdni Muzealnej Brus.

Traktorowa i Obywatelska na czele “Planu dla osiedli”

Magistrat wytypował aż 45 inwestycji w ramach programu “Plan dla osiedli”. Przebudowane zostaną m.in. ulice na osiedlu Sikawa (ul. Chałubińskiego i Giewont), w Andrzejowie (ul. Kolorowa i Szeherezady), na Polesiu (ul. Lipowa i Próchnika), na Rudzie Pabianickiej (ul. Finansowa, Wyścigowa), czy na Bałutach (ul. Jeziorańskiego i Dworaczka). Jednak największymi remontami będzie przebudowa ul. Traktorowej – od Aleksandrowskiej do Rojnej oraz ul. Obywatelskiej – od alej Jana Pawła II do alei Waltera Janke.

Nowe mini autobusy dla Łodzi

Do końca czerwca do Łodzi przyjedzie kolejnych 18 Isuzu Novociti Life. MPK Łódź kupiło je w ramach opcji jeszcze w 2019 roku. Tym samym flota autobusów klasy mini zwiększy się do 42 sztuk. To będzie prawdopodobnie jednoczesne zakończenie eksploatacji mniej komfortowych Jelczy Vero w naszym mieście. Ani przewoźnik, ani Zarząd Dróg i Transportu nie określili jeszcze ewentualnych zadań dla tych pojazdów. Być może powinny trafić na te ulice, na które autobusy nie wjechały w 2017, wraz z wielką reformą komunikacyjną “Łódź Łączy”.

Rewitalizacja ulic i przebicia kwartałów

Rewitalizacja Obszarowa Łodzi jest oczkiem w głowie w kolejnej kadencji prezydentury Hanny Zdanowskiej. Wyznaczonych zostało 20 obszarów rewitalizacyjnych, z czego 8 jest priorytetowych. W ramach tych działań rozpocznie się modernizacja ulic Próchnika i Rewolucji 1905 roku (od Zachodniej do Kilińskiego). Do końca września ma natomiast powstać przebicie wewnątrz kwartałowego – od ul. Legionów 25 do Ogrodowej 20 i Gdańskiej 8.

fot. Daniel Siwak
Początek budowy przystanku Łódź Śródmieście

Trudno ocenić kiedy tak faktycznie rozpoczęłyby się utrudnienia dla pasażerów oraz kierowców. Wykonawca inwestycji – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego – nie przekazuje jeszcze takich informacji. Na ten temat nie wypowiada się także Zarząd Dróg i Transportu oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Szczegóły są jeszcze uzgadniane, więc nie udało mi się za wiele dowiedzieć. Stawiam, że zamknięcie skrzyżowania alei Kościuszki i Zachodniej z Zieloną nastąpi nie wcześniej niż między lipcem a wrześniem tego roku.

Wiadukt wschodni na Łodzi Kaliskiej

To, że stacja Łódź Kaliska będzie przebudowywana, wiadomo już od poprzedniego roku. Warte ponad 330 mln złotych prace mają rozpocząć się w drugiej połowie bieżącego roku. Będzie za nie odpowiedzialna firma Torpol. Zlikwidowany zostanie peron nr 6, a dotychczasowe perony nr 4 i 5 zostaną zabudowane na wiadukcie wschodnim, a perony nr 1, 2 i 3 całkowicie zmodernizowane. Po przebudowie 15 km torów, blisko 50 rozjazdów, budowie nowoczesnego systemu sterowania ruchem, pociągi będą mogły w rejonie stacji jeździć z prędkością nawet 100 km na godzinę. Prawdopodobnie powstanie też tzw. LCS Łódź Kaliska, czyli Lokalne Centrum Sterowania.

Jesienna przebudowa dworca Łódź Kaliska?

W połowie kwietnia 2019 roku Polskie Koleje Państwowe przeprowadziły spotkanie konsultacyjne, dotyczące przebudowy budynku dworca Łódź Kaliska wraz z otoczeniem. Ich konkluzją była przebudowa w taki sposób, aby przesunąć nowy budynek bliżej alei Bandurskiego. Do końca minionego roku miała zostać podpisana umowa z projektantem, a prace budowlane miałby ruszyć także w drugie połowie tego roku. Tak przynajmniej deklarowali na łamach Rynku Kolejowego przedstawiciele zarządcy dworca. Na razie nie ma informacji o opóźnieniach. Krajowy Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego realizowana ma być inwestycja zakłada ogólnie finał prac w 2023 roku.

Przetargi tramwajowe m.in. na Przybyszewskiego i Broniewskiego

Najpóźniej jesienią mamy poznać wykonawców inwestycji w ramach projektu “Tramwaj dla Łodzi”. Do wiosny mają być gotowe projekty na dalszy odcinek alei Śmigłego Rydza i Niższej (od Przybyszewskiego do Śląskiej), nowy odcinek Grohmana i Wierzbowej (od Kopcińskiego do Tramwajowej), ul. Broniewskiego (od Niższej do Rzgowskiej), Kilińskiego (od Broniewskiego do krańcówki), Rzgowskiej (od Dąbrowskiego do Paderewskiego) oraz Przybyszewskiego (od Kilińskiego do Śmigłego Rydza). Zarząd Inwestycji Miejskich chce na pierwszy ogień przebudować zniszczone skrzyżowanie Przybyszewskiego i Kilińskiego. Wszystko i tak musi zakończyć się do grudnia 2023 roku.

Pierwszy zmodernizowany NF6D

Prawdopodobnie do końca roku powinniśmy zobaczyć kompletny prototyp zmodernizowanego tramwaju NF6D od Siemensa. To niskopodłogowe wagony, które MPK Łódź zakupiło w ilości 35 sztuk z niemieckiego miasta Bochum. Pasażerowie mogą nimi podróżować aktualnie na liniach 2, 3, 8 czy 11B. Wagony mają zyskać dodatkowe drzwi zewnętrzne dla motorniczego, wydajny system wentylacji, przesuwane duże okna, monitoring oraz nowy system informacji pasażerskiej. Nie podano jeszcze szacunkowych kosztów remontu, ale mogą być zbliżone do zmodernizowanego M8CN i wynieść około miliona złotych.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY