fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #styczeń 2020

W listopadzie tramwaje ze względów technicznych nie wjechały już na ulice Legionów (od ul. Gdańskiej do Zielonej), Cmentarną i Srebrzyńską. natomiast w grudniu kierowcy (chyba) się ucieszyli, bo po blisko dwóch latach można wreszcie przejechać całą ulicą Dąbrowskiego. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” stycznia 2020.

Styczeń, czyli początek roku. To taki czas, w którym może dziać się wszystko i nic. W łódzkim transporcie też tak to wyglądało. Chyba najwięcej uwagi skupił na sobie przetarg na nowy Łódzki Rower Publiczny. Dodam, że przetarg przesuwany kilkukrotnie, do którego nikt się ostatecznie nie zgłosił. Niespodziewanie dowidzieliśmy się, że w naszym mieście pojawią się pierwsze autobusy elektryczne. Urząd marszałkowski przekazał 45 mln złotych na realizację projektu oraz budowę niezbędnej infrastruktury do obsługi 17 pojazdów.

Łódzki Rower Publiczny 2.0 na zakręcie

A miało być tak pięknie. Nowy sezon 2020 dla Łódzkiego Roweru Publicznego miał być wręcz rewolucyjny. Nowy operator, nowe lokalizacje na osiedlach, aż 2000 rowerów i 200 stacji wypożyczeń. Do tego kolejne rowery cargo oraz nowość – tandemy. Taki był plan dla przetargu, którego wyniki mieliśmy poznać na początku nowego roku. Mieliśmy, bo okazało się, że przy dużej ilości pytań ze strony zainteresowanych firm, żadna z nich ostatecznie nie złożyła swojej oferty. I to pomimo siedmiokrotnej zmiany przez Zarząd Dróg i Transportu terminu rozstrzygnięcia.

Drugi przetarg oznacza dla ŁRP 2.0 mocne odchudzenie. Ma być już tylko 1500 rowerów i 150 punktów wypożyczeń (bez terminalów w opcji rowerów czwartej generacji). Do tego nie będzie zapowiadanych tandemów oraz rowerów cargo. Na starcie będzie też tylko pół tysiąca jednośladów, pozostały tysiąc dostawionych zostanie po miesiącu. Cała ta sytuacja oznacza, że system rowerowy nie ruszy na pewno w kwietniu czy w maju. A kiedy start jest realny? Trzeba zapatrywać się na czerwiec albo lipiec – o ile znów nie będzie problemów z przetargiem.

Nowe “lego autobusy” przed wakacjami

Między innymi tak żartobliwie nazywany jest Isuzu Novociti Life. Dwadzieścia cztery takie pojazdy zakupiło MPK Łódź w ubiegłym roku. Zastąpiły one dość wyeksploatowane Jelcze Vero, którym w tym roku stuknie już ponad dekada. Z uwagi na swoje rozmiary – 8 metrów długości i 2,4 metra szerokości – Isuzu wykorzystywane są na trudno dostępnych ulicach oraz na trasach z małymi potokami pasażerów. Dla pasażerów jest to bardziej komfortowy pojazd, choćby ze względu na tapicerowane siedzenia czy klimatyzację.

Albo ich eksploatacja przebiega sprawnie, albo jest potrzeba taborowa, bo miejski przewoźnik postanowił skorzystać z prawa opcji. Mam tutaj na myśli możliwość zakupu określonej ilości autobusów bez potrzeby ogłaszania nowego przetargu. Może mi coś umknęło, ale to chyba pierwszy od lat przetarg w takiej formule. Kolejnych 18 Isuzu Novociti Life trafi do Łodzi w połowie 2020 roku.

Mini reforma komunikacji nocnej

O tym, że Zarząd Dróg i Transportu planuje wprowadzić przystanki “na żądanie” w komunikacji nocnej, było już wiadomo od jakiegoś czasu. Jednak nikt się chyba nie spodziewał, że przy okazji tzw. kosmetyki przeprowadzona zostanie mini reforma autobusowych linii nocnych. Od nocy z 19 na 20 stycznia niemalże wszystkie trasy – poza N9 i Z46 – zostały zmienione. Wcześniej nocne częściowo zmienione zostały w kwietniu 2017 – przy reformie Łódź Łączy roku oraz w grudniu 2005 roku – kiedy trzycyfrowe numery zastąpione zostały literą N.

ZDiT tłumaczy, że tegoroczne zmiany miały na celu między innymi przybliżenie komunikacji miejskiej do punktów nocnej opieki medycznej. Dzięki zmianom powstały także trzy nowe dzielnicowe punkty przesiadkowe – na Pabianickiej przy rondzie Lotników Lwowskich, na placu Niepodległości przy Sieradzkiej oraz na Przybyszewskiego pomiędzy Tatrzańską a Śmigłego Rydza. Przez najbliższe tygodnie urzędnicy będą obserwować kursy, a w razie potrzeby nie wykluczone są kolejne korekty tras.

Wiadukt na Dąbrowskiego wreszcie w remoncie

To nieprawdopodobne, ale jednak możliwe. 21 stycznia na północny wiadukt przy ul. Dąbrowskiego na Dąbrowie, wjechał ciężki sprzęt. Wiekowa konstrukcja przejedzie kompleksowy remont, w którym prace obejmą odwodnienie, filary, jezdnie, chodniki, schody i balustrady. Przy okazji został wyłączony znajdujący się tutaj przystanek autobusowy. Nie możliwe jest także zejście z tej strony na przystanek kolejowy Łódź Dąbrowa.

Wyremontowany pod koniec tego roku – o ile nie będzie opóźnień – wiadukt na Dąbrowskiego będzie pełnił ważną rolę. Przejmie ruch i umożliwi dodatkowy objazd podczas wyburzania starych i budowania nowych wiaduktów (dwóch drogowych i tramwajowo-autobusowego) na ulicy Przybyszewskiego. Magistrat poinformował, że ta inwestycja rozpocznie się dopiero wiosną 2021 roku. Miejmy nadzieję, że do tego czasu jego stan się nie pogorszy.

Skromny początek elektromobilności w łódzkiej komunikacji

Temat autobusów elektrycznych w Łodzi nie jest wcale nowy, bo pojawił się już w 2012 roku. Od tego czasu pomysłów na ich wykorzystanie było kilka. Miały obsługiwać przebudowaną ulicę Piotrkowską lub kursować po śródmiejskich ulicach, żeby zmniejszyć hałas i zanieczyszczenia. W 2016 roku MPK Łódź nie uzsykało unijnego dofinansowania. Oznaczało to, że tych kilkanaście elektrycznych pojazdów pojawić się może dopiero w latach 2019 – 2021.

W rzeczywistości tak mniej więcej się stało, bo po małej bitwie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego, historia kończy się pozytywnie. 21 stycznia UMWŁ poinformował, że dotacja na zakup autobusów elektrycznych, została ostatecznie przyznana. MPK Łódź otrzyma 45 m.n złotych na zakup siedemnastu 12-metrowych autobusów elektrycznych, instalację stacji ładowania na sześciu krańcówkach oraz wyposażenie zajezdni przy ul. Limanowskiego. Biorąc pod uwagę kwestię przetargu, a później produkcji, realnie nowe elektryki mogą pojawić się najwcześniej w połowie 2021 roku.

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w styczniu 2020 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY