fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
fundusze unijne kolej tunel średnicowy

Tunel średnicowy w Łodzi. Półmetek transportu pierwszej maszyny TBM

Zmiana lidera budującego tunel średnicowy w Łodzi najpewniej pomogła, bo w porównaniu z poprzednimi miesiącami, prace terenowe znacznie przyspieszyły. Nawet pomimo oficjalne podanej informacji o siedmiomiesięcznym opóźnieniu inwestycji. Szybko przypomnę, że Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego podmieniło Energopol Szczecin. Z tym przyspieszeniem nie chodzi tylko o komorę startową w rejonie ulic Odolanowskiej i Stolarskiej – dla dużej tarczy. Dotyczy to także okolicy ulic Towarowej i Długosza, gdzie dwa tunele zacznie drążyć mniejsza tarcza. Dlatego dzisiejszy tekst poświecę tej drugiej lokalizacji.

Na przełomie listopada i grudnia 2019 roku, w fabryce Herrenknecht AG w niemieckim Schwanau, po raz pierwszy testowo uruchomiono urządzenie drążące. PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły, że maszyna wyposażona w mniejszą tarczę skrawającą (o średnicy 8,76 metra), działa poprawnie. Oznaczało to nic innego, jak możliwość rozpoczęcia operacji przewożenia TBM bezpośrednio do Łodzi. Wkrótce, najpierw uruchomiona a potem przywieziona, ma zostać także większa tarcza (o średnicy 13,04 metra).

W dzień i w nocy organizowane są transporty poszczególnych elementów mniejszej maszyny drążącej. Warto dodać, że firmę ją produkującą z naszym miastem dzieli ponad 1100 kilometrów. W Łodzi są już duże elementy ważącej ok. 650-ton maszyny TBM, której długość wynosi 95 metrów. Dojechała ponad połowa wszystkich ciężkich elementów. Najcięższy – łożysko napędowe głowicy, część głównego napędu – waży 100 ton. Pozostałe elementy to między innymi centralna część głowicy skrawającej ważąca 65 ton oraz dolna część obudowy TBM ważąca 70 ton.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

Choć teren dawnego komisu samochodowego na alei Włókniarzy przy Długosza był ogrodzony już od kilkunastu tygodni, dopiero niedawno wjechał tam ciężki sprzęt budowlany. Zakończyły się roboty przygotowawcze związane z wycinką drzew i krzewów, mogą jeszcze trwać prace przy usuwaniu kolizji z podziemną infrastrukturą. To z tego miejsca będą wyjeżdżały na powierzchnię pociągi kursujące w stronę dworca Łódź Kaliska oraz wjeżdżały te jadące w stronę dworca Łódź Fabryczna.

Zgodnie z przedstawionym przez PKP Polskie Linie Kolejowe harmonogramem, prace przy budowie komory rozgałęźnej w rejonie ulic Drewnowskiej, Kasprzaka, Gandhiego i Włókniarzy rozpoczną się w drugim kwartale tego roku. W przyszłości będzie tam znajdował się tam posterunek odgałęźny dla pociągów jadących w stronę stacji Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Trzeci kwartał to czas dla budowy komór startowych na wysokości ulic Żniwnej i Spadkowej.

Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi blisko 1,8 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł (blisko 70 proc. dofinansowania). Według aktualnych informacji PKP PLK zakończenie inwestycji zaplanowano do 2022 roku.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY