W lutym pojawił się temat Kolei Dużych Prędkości. Przeciwko przebiegowi trasy protestowali głównie mieszkańcy i władze Konstantynowa Łódzkiego. Marzec z kolei można nazwać “korona time”. Koronawirus SARS-CoV-2 zdziesiątkował połączenia kolejowe, ale także część kursów miejskich autobusów i tramwajów. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” kwietnia 2020.
Kwieceń to kolejny miesiąc, w którym w Polsce i w Łodzi zmagamy się z koronawirusem, który wywołuje chorobę COVID-19. Można powiedzieć, że codzienność nieco wyhamowała, ale udało się na szczęście ruszyć z pewnymi inwestycjami. Tak było w przypadku przebudowy stacji (nie dworca) Łódź Kaliska. Rozpocznie się również pilny remont trasy dojazdowej do jednej z dwóch zajezdni tramwajowych w Łodzi – przy ul. Telefonicznej.
Epidemiologiczne funkcjonowanie komunikacji
Z początkiem kolejnego miesiąca nie zniknęły problemy dla pasażerów komunikacji miejskiej w Łodzi. Nadal od poniedziałku do piątku większość autobusów i tramwajów kursuje według sobotniego rozkładu jazdy. Niektóre linie utrzymały rozkład z dnia roboczego, a niektóre dostały tylko szczytowe wzmocnienia. Niestety kilka linii w weekendy nie kursuje w ogóle. Absolutnym wyjątkiem jest linia 2, która od 20 kwietnia kursuje – jako jedyna – co 7,5 minuty.
Zgodnie z rządowymi wytycznymi autobus, pociąg lub tramwaj może zabrać jedynie tylu pasażerów, ile wynosi połowa miejsc siedzących w danym pojeździe. Pozostałe siedzenia są wyłączone przez pasażerów z użytkowania. Na razie nie wiadomo kiedy te ograniczone mogą zostać zniesione. Problem jednak będzie narastał, bo – jak zapowiada rząd – niektóre obostrzenia będą wycofywane. To spowoduje wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego.
(Wreszcie) remont torów do zajezdni
Liczba torowisk, które wymagają pilnej interwencji jest w Łodzi duża. Wojska Polskiego, Legionów, Srebrzyńska, Konstantynowska – to tylko niektóre z nich. W tym zestawieniu znalazł się również odcinek w rejonie działek, prowadzący do zajezdni przy ul. Telefonicznej. Brak zdecydowanych działań groziły częściowym paraliżem miasta, stąd pieniądze musiały znaleźć się w błyskawicznie.
Prace remontowe rozpoczną się, tuż po majówce – 4 maja i zakończą się na jesieni. Podczas robót tramwaje linii 12, 15, 17 i 18 będą kursowały do osiedla Lumumby, ale zachowany będzie dojazd do zajezdni Telefoniczna. Ekipy będą pracować najpierw na jednym, a potem na drugim torze. Wyremontowanie tego fragmentu nadal nie rozwiąże problemu z jedynie jednym wyjazdem w kierunku miasta. Koncepcja wyjazdu przez Telefoniczną w kierunku alei Palki została chyba porzucona.
Krajobraz księżycowy na Wschodniej zniknął
Na ul. Wschodniej – pomiędzy ulicami Jaracza a Rewolucji 1905 roku – wykonawca położył już, albo nareszcie, pierwszą warstwę nawierzchni. Biorąc pod uwagę, że niedawno na hałdach piachu wyrastała tam roślinność, postęp jest wielki. Równocześnie trwają prace brukarskie oraz urządzanie zieleńców. Według Zarządu Inwestycji Miejskich ulica ma zostać oddana w tegoroczne wakacje.
Okazało się, że największą barierą w sprawnym przeprowadzeniu prac były instalacje podziemne, a raczej brak ich naniesienia na plany. Wszystko trzeba było zinwentaryzować ponownie, a dopiero potem przystąpić do właściwych prac elektroenergetycznych, wodociągowych, ciepłowniczych czy gazowych. To nie pierwszy taki przypadek na łódzkich budach.
Ruszyła przebudowa stacji Łódź Kaliska
Można powiedzieć, że to inwestycja o znaczeniu symbolicznym. Bo jak inaczej można nazwać kontynuację budowy infrastruktury na wiadukcie wschodnim dworca Łódź Kaliska po dwóch dekadach? Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe ekipy budowlane rozpoczęły rozbiórkę peronów nr 4, 5 i 6 oraz torów w rejonie kolejowego wiaduktu wschodniego nad aleją Bandurskiego. Demontowana jest sieć trakcyjna oraz torowisko między stacją Łódź Kaliska i Łódź Kaliska Towarowa.
Dzięki robotom budowlanych, które mają zakończyć się do października 2022 roku, poleska stacja zyska pięć całkowicie zmodernizowanych peronów. Dla podróżnych zaplanowano nowe wiaty i ławki. Czytelne oznakowanie oraz nowy System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) ułatwi orientacje na peronach. Przebudowa stacji Łódź Kaliska druga, po budowie tunelu średnicowego, to największa inwestycja kolejowa w mieście. Wartość inwestycji to ponad 400 mln złotych.
Kolejne podejście do podwykonawcy dla MPK
MPK Łódź opublikowało nowy przetarg na podwykonawstwo usług przewozowych. Wybrany przewoźnik lub przewoźnicy będą realizowali kursy na linii zastępczej Z41 z łódzkiego placu Niepodległości do pabianickiej ulicy Wiejskiej (zadanie 1) oraz liniach 60A, 60B, 60C i 60D – z Centrum Handlowego Tulipan do Imielnika Nowego, Dobrej, Strykowa i Marysina Tęczowej (zadanie 2). Linia zastępcza miała by kursować przez dwa lata, a wariantowe sześćdziesiątki przez trzy lata.
Od marca tego roku podlubleski BP Tour obsługuje linie zastępcze 43A – do Konstantynowa Łódzkiego, 43B – do Lutomierska, Z45 – do Zgierza i Z46 – Ozorkowa. Na ulicach pojawiły się używane w stolicy Solarisy Urbino 18 w podobnym malowaniu do łódzkiego. Umowa obowiązuje przez następne trzy lata. Na razie przewoźnik nie zaliczył jakieś spektakularnej wpadki i radzi sobie w miarę dobrze.
A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w kwietniu 2020 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.
Dodaj komentarz