bilety i taryfy kolej pasażerowie

PKP Intercity z obowiązkowymi rezerwacjami, także do biletów okresowych

fot. Daniel Siwak

Tego pasażerowie PKP Intercity chyba się nie spodziewali. Od czwartku, 4 czerwca przewoźnik wprowadza obowiązkową rezerwację miejsc we wszystkich kategoriach pociągów – począwszy od kategorii ekonomicznych, czyli TLK (Twoje Linie Kolejowe) oraz IC (InterCity), a na wyższej kategorii EIC (Express InterCity) skończywszy. W pociągach kategorii premium – EIP (Express InterCity Premium) nic się nie zmieni, bo tam miejscówkę trzeba mieć przed wejściem do składu Pendolino.

Konieczność posiadania tzw. miejscówki, i to na dodatek płatnej (1 zł) oznacza, że – przynajmniej na czas trwającej epidemii koronawirusa – nie będzie możliwy przejazd na stojąco, który wcześniej był możliwy z biletem bez wskazania miejsca do siedzenia. Tymczasowo więc zniknie problem z przepełnionymi pociągami, który od dłuższego czasu trapił państwowego przewoźnika. Jednak przyczyną takiego stanu było głównie niedostosowanie zestawień poszczególnych kursów do zwiększonego zainteresowania pasażerów.

Nowe regulacje dotkną wszystkich posiadaczy biletów okresowych, w tym między innymi bardzo popularnych “Biletów weekendowych” i “Biletów weekendowych MAX”, biletów “Razem w Polskę Standard” i “Razem w Polskę Komfort”, czy biletu abonamentowego (7 przejazdów w cenie 5). No i nie można zapominać tutaj, że diametralnie zmieni się sposób podróżowania osób korzystających z biletów “Łódzki City Bilet” i “City Bilet”, obowiązujących na najbardziej obleganej trasie w Polsce, czyli Łódź – Warszawa. Jak więc nowe zasady będą wyglądały w praktyce?

Obowiązkowo do biletów jednorazowych i biletów okresowych

W przypadku biletu jednorazowego na przejazd pociągiem PKP Intercity nie będzie możliwości jego zakupu bez wskazanego miejsca do siedzenia. Oznacza to, że sprzedanych zostanie tylko tyle blankietów, ile jest miejsc siedzących w danym pociągu. Bilety jednorazowe z miejscami do siedzenia można kupić: w kasach biletowych, w Centrach Obsługi Klienta PKP Intercity, w automatach biletowych, poprzez systemy internetowe e-IC i Bilkom 2 oraz w aplikacjach SkyCash i IC Mobile Navigator.

fot. Daniel Siwak

W przypadku biletu okresowego nie będzie możliwości przejazdu pociągiem PKP Intercity bez wskazanego miejsca do siedzenia przy korzystaniu z biletu okresowego. Oznacza to, że będzie trzeba dokładnie planować podróż konkretnie wskazanymi połączeniami. Miejscówki do biletów okresowych można kupić: w kasach biletowych, w Centrach Obsługi Klienta PKP Intercity oraz poprzez system internetowy e-IC.

Inaczej będzie wyglądał także zakup biletu w pociągu. Jeżeli pasażer wsiądzie na stacji na której jest czynna kasa biletowa, to nie kupi ani biletu jednorazowego, ani biletu dodatkowego ze wskazaniem miejsca do siedzenia (tzw. miejscówki). Zostanie potraktowany jako pasażer bez ważnego biletu. W przypadku stacji na której nie ma kasy biletowej lub kasa jest nieczynna, pasażer bez biletu przed wejściem do pociągu musi zgłosić konduktorowi zamiar przejazdu. Jeżeli nie ma wolnych miejsc siedzących w danym pociągu, to nim nie pojedziemy i trzeba wybrać inne połączenie. Konieczność zgłoszenia się do drużyny konduktorskiej dotyczy również osób z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej i ich opiekunów lub przewodników oraz osób które ukończyły 70 lat.

Brak miejscówki a konsekwencje finansowe

Jeżeli podczas kontroli zostanie ujawniony pasażer bez biletu lub bez miejscówki, a będzie możliwości wystawienia blankietu ze wskazaniem miejsca do siedzenia, to zostanie uznany – według regulaminu PKP Intercity – za pasażera bez ważnego biletu. Konsekwencją tej sytuacji będzie wystawienie wezwania do zapłaty (często mylnie nazywanego “mandatem”) wraz z opłatą za bilet na przejazd. Jeżeli nie będzie możliwości wystawienia blankietu ze wskazaniem miejsca do siedzenia, to prócz wezwania do zapłaty, pasażer będzie musiał opuścić pociąg na najbliższej stacji lub przystanku, który wynika z rozkładu jazdy. Koszt wezwania do zapłaty, które zostanie opłacone na miejscu (w pociągu) wynosi 130,00 zł + opłata za bilet, natomiast w pełnej wysokości wynosi 650,00 zł + opłata za bilet.

fot. Daniel Siwak
Rozporządzenie limitowe ekspresowo zmienione

Przede wszystkim muszę wyjaśnić pewne legislacyjne zamieszanie, które pośrednio jest związane z czerwcowymi zmianami. Do 28 maja rozporządzenie Rady Ministrów z 16 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii nieco luzowało obostrzenia w transporcie publicznym. W autobusie, tramwaju, trolejbusie, wagonie metra czy w pociągu może podróżować tylu pasażerów, ile wynosi połowa miejsc siedzących w danym pojeździe lub tylu pasażerów, ile wynosi 30 proc. wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej danego pojazdu (przy jednoczesnym pozostawieniu niezajętych co najmniej 50 proc. miejsc siedzących).

Nowa wersja tego rozporządzenia, która została opublikowana w piątek, 29 maja – trochę po kryjomu i chyba bez szerszych konsultacji – diametralnie zmienia ograniczenia wprowadzone po 18 maja. Można powiedzieć, że tak bardziej na plus. Dokument rządowy wskazuje bowiem, że z początkiem czerwca w autobusie, tramwaju, trolejbusie, wagonie metra czy w pociągu może podróżować tylu pasażerów, ile wynosi 100 proc. miejsc siedzących w danym pojeździe lub tylu pasażerów, ile wynosi 50 proc. wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej danego pojazdu (przy jednoczesnym pozostawieniu niezajętych co najmniej 50 proc. miejsc siedzących).

Tak zwane przejściowe warunki oraz zmienione zasady odprawy i przewozu osób pociągami PKP Intercity z nich wynikające, będą obowiązywały w czasie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 aż do odwołania. Przewoźnik poinformuje o tym w osobnym komunikatem.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY