fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #czerwiec 2020

W kwietniu udało się wreszcie położyć pierwszą warstwę bitumiczną na jezdni ulicy Wschodniej, co oznacza, że remont przyspieszył. Natomiast w maju rząd wreszcie poluzował limity w transporcie publicznym, więcej łodzian mogło pojechać autobusem, tramwajem czy pociągiem. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” czerwca 2020.

Czerwiec okazał się częściowo miesiącem wyborów. Swój finał – chociaż połowiczny – znalazł przetarg na podwykonawce przewozów autobusowych dla MPK Łódź. Po wakacjach na linii Z41 zobaczymy autobusy BP Tour, być może rozpisany zostanie także trzeci przetarg na linie 60A, 60B, 60C i 60D. Nakreślona została także pewna możliwość powrotu tramwajów do Lutomierska, w której kluczowe znaczenie ma mieć… Centralny Port Komunikacyjny.

Opóźniony wiadukt na Śmigłego Rydza prawie ukończony

Za dwa miesiące miną dwa lata odkąd projekt “Tramwaj dla Łodzi” objawił się w postaci początku remontu alei Śmigłego Rydza. Miało być tak pięknie, ale nie wszystko poszło tak jak miało być. Biorąc pod uwagę inwestycje z przeszłości, ponad roczne opóźnienie już chyba nikogo nie dziwi. No może poza okolicznymi mieszkańcami albo kierowcami, którzy nie są uradowani wiecznym remontem. Na przysłowiowym horyzoncie pojawiają się jednać dobre wiadomości. W piątek, 5 czerwca odbyły się kolejne próby obciążeniowe na wiadukcie. Sześć ciężarówek, każda po 32 tony, sprawdza jego nośność.

Urząd Miasta Łodzi planuje, że w lipcu nową jezdnią pojadą pierwsze samochody. Wówczas wykonawca inwestycji przeniesie się na nitkę wschodnią, która zostanie całkowicie przebudowana. Prace rozpoczną się od rozebrania starego wiaduktu, a w jego miejscu zostanie wybudowana zupełnie nowa konstrukcja. Pomiędzy wiaduktami, w poziomie terenu, będą w przyszłości jeździć zarówno autobusy i tramwaje. Kiedy zakończy się ta przebudowa? Lepiej nie pisać, bo nigdy nic nie wiadomo… W ramach projektu zmodernizowane zostaną także dalsze odcinki alei śmigłego Rydza oraz jej kontynuacja, czyli ul. Niższa.

Podwykonawcy na linie do Strykowa i Pabianic

MPK Łódź otworzyło oferty w przetargu na podwykonawstwo pięciu podmiejskich linii autobusowych. Do dwuletniej obsługi linii zastępczej Z41 zgłosił się BP Tour (za 12,610 mln zł) z podlubelskich Bełżyc oraz Arriva Bus Transport Polska (14,511 mln zł). Przez najbliższe trzy lata kursy na liniach 60A, 60B, 60C, 60D chce wykonywać również BP Tour (26,131 mln zł) i toruńska Arriva Bus Transport Polska (23,805 mln zł) oraz PKS Grodzisk Mazowiecki (24,729 mln zł). Miejski przewoźnik przeznaczył budżet w wysokości 14,731 mln zł na zadanie pierwsze i 23,530 mln zł brutto na zadanie drugie.

W pierwszym zadaniu sprawa była jasna, bo jeden z potencjalnych przewoźników zmieścił się w przewidzianej kwocie. W drugim – biorąc pod uwagę podobne sytuacje z przeszłości – dołożenie 275 tys. wydawało się jedynie formalnością. Jednak MPK Łódź unieważniając tę cześć przetargu, odrzuciło wszystkie oferty. Oznacza to, że najpóźniej po wakacjach firma BP Tour rozpocznie transportować pasażerów z Łodzi do Pabianic na linii zastępczej Z41. Nie wiemy jakim taborem będzie dysponować przewoźnik, ale wszystko wskazuje, że będą to kolejne używane Solarisy Urbino 18 III generacji.

Tramwaj do Lutomierska z CPK

Nieczynna od ponad roku linia tramwajowa z Łodzi do Lutomierska, ma szansę na reaktywację. Wszystko w ramach… budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie, pomiędzy Łodzią a Warszawą. Taką informację w połowie miesiąca przekazał marszałek województwa Grzegorz Schreiber. Projekt tramwajowy ma być inwestycją komplementarną. Deklaracja wkładu finansowego spółki ma zostać przewidziana w Programie Wieloletnim CPK, który jest już na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym. Także Mikołaj Wild, prezes CPK, nie chciał podawać konkretnych dat. Jednak biorąc pod uwagę horyzont czasowy (2020-2027 – budowa szprychy nr 9), to prace przy tramwaju mogłyby rozpocząć się dopiero w 2022 lub 2023 roku.

Jak można było wywnioskować z kontekstu rządowo-wojewódzkich deklaracji, tramwaj do Lutomierska może wrócić, bo władze CPK wybrały południowy wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez województwo łódzkie – mniej kontrowersyjny niż południowy, który miał przebiegać m.in. przez Konstantynów Łódzki. Linia kolejowa nr 85 łącząca Warszawę, CPK, Łódź i Sieradz będzie poprowadzona na terenie miasta tunelem od stacji Łódź Fabryczna, pod dworcem Łódź Kaliska, a następnie pod ul. Karolewską i Bratysławską na południowo-wschodnim skraju Retkini. Zakończenie tunelu planowane jest w pobliżu istniejącej linii kolejowej nr 14 – pomiędzy stacją Łódź Kaliska a przystankiem Łódź Lublinek.

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w czerwcu 2020 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail