W maju rozpoczęła się także budowa pasażu pomiędzy Legionów, Ogrodową a Gdańską, który niejako rozpoczyna tworzenie nowych przestrzeni między kwartałami. Natomiast w czerwcu rząd przedstawił pewien koncept, w ramach którego powrót tramwajów do Lutomierska miałby być możliwy dzięki inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli spółki odpowiedzialnej za mega lotnisko pod Warszawą. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” lipca 2020.
Lipiec na pewno okazał się miesiącem wielkiej niewiadomej. Okazało się bowiem, że nie udało się ostatecznie wybrać wykonawców urządzeń do ładowania autobusów elektrycznych na krańcówkach oraz samych pojazdów. Wszystkiemu winne są oferty przewyższające – mniej lub bardziej – budżet MPK Łódź. Wykonawca wreszcie uporał się z jezdnią zachodnią alej Śmigłe Rydza. Mogą z niej korzystać już kierowcy oraz pasażerowie miejskich autobusów, jednak zakończenia wszystkich prac jeszcze nie widać.
“Ełka” stawia na hybrydy
Łódzka Kolej Aglomeracyjna planuje zakup 3 sztuk fabrycznie nowych, trójczłonowych, pociągów hybrydowych. To dość zaskakująca informacja zważywszy na to, że wcześniej nie było mowy o odwiedzaniu marketu taborowego. Po zakupie nowych pociągów przewoźnik planuje uruchomić połączenia na liniach kolejowych, które nie są jeszcze zelektryfikowane. Hybrydy kursowałyby na trasach Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki i Opoczno (36 i 20 połączeń) oraz Łódź/Zgierz – Spała (4 połączenia weekendowe). Zaskakujące jest też to, że te plany mogą wskazywać na znaczące odsunięcie w czasie elektryfikacji odcinka Tomaszów Mazowiecki – Opoczno.
Zakup pociągów hybrydowych – jak tłumaczy Łódzka Kolej Aglomeracyjna – ma być kolejnym etapem rozwoju łódzkiej kolei, w którym spółka inwestuje w powiększanie swojej floty pociągów. Planowane jest dofinansowanie inwestycji w ramach środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. O ile nie będą planowane jeszcze inne zakupy, to wojewódzki przewoźnik kolejowy będzie miał w sumie 37 pojazdów: 3 pojazdy hybrydowe, 10 Flirtów3 w wersji dwuczłonowej, 10 Flirtów3 w wersji trójczłonowej (do marca 2022 roku) oraz 14 Impulsów 2 w wersji trójczłonowej.
Elektryzująca walka pomiędzy Volvo a Solarisem
Po udanym finale dotyczącym finansowania zakupu autobusów elektrycznych w Łodzi, mamy częściowy finał jeżeli chodzi o dostawcę. Po otwarciu ofert 7 lipca okazało się, że zainteresowani tym zamówieniem są Solaris (64,06 mln złotych) oraz dawno niewidziane w Łodzi Volvo (64,50 mln złotych). Obydwaj producenci zaoferowali sześć lat gwarancji całopojazdowej oraz tyle samo na baterie trakcyjne, które w obecnych czasach nie są jeszcze aż tak pojemne. I wszystko byłoby już prawie wiadomo, gdyby nie fakt, że MPK Łódź przeznaczyło na ten tabor 44,32 mln złotych. Nie wiadomo, czy i kiedy miejski przewoźnik znajdzie brakujące miliony.
Wiadomo już, bo określone zostało to we wniosku unijnym, że elektrobusy pojadą na trzech liniach: 80 (Janów – Retkinia), 83 (Plac Mikulskiego – Cmentarz Szczecińska) oraz 86AB (Dworzec Łódź Fabryczna – Retkinia Kusocińskiego). Na wszystkich sześciu krańcówkach autobusowych zostaną wybudowane specjalne ładowarki, przy których pojazdy będą ładowane po powrocie z trasy. Otwarcie ofert na ich wykonawców także odbyło się 3 lipca, a walczą o nie dwa konsorcja: Ekoenergetyka Polska wraz z Westa Building (7,13 mln złotych) oraz Medcom wraz Technitelem (7,42 mln złotych). Tutaj z kolei MPK Łódź chciało zapłacić nie więcej niż 6,67 mln złotych.
- Transportowy flesz miesiąca. #sierpień 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #lipiec 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #czerwiec 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #maj 2024
Aleja Śmigłego Rydza częściowo przejezdna
O opóźnieniu prac na alei Śmigłego Rydza można pisać prawdziwe wypracowania. Szczególnie, że miała to być sztandarowa inwestycja w ramach projektu “Tramwaj dla Łodzi”. Dwuletnie opóźnienie przyćmiło zakres prac modernizacyjnych infrastruktury komunikacyjnej w południowo-wschodniej części miasta. Wykonawca uporał się ze zachodnia jezdnią oraz nową estakadą w śladzie dawnej kolei scheiblerowskiej. Mogą z niej korzystać już kierowcy oraz pasażerowie autobusów. Teraz ekipy budowlane przeniosły się z pracami na jezdnię wschodnią
Trzeba mieć na uwadze, że ukończenie remontu na alei Śmigłego Rydza warunkuje początek pozostałych odcinków przypisanych projektowi: Rzgowska (od Dąbrowskiego do Paderewskiego), Broniewskiego (od Paderewskiego do Niższej), Śmigło Rydza i Niższa (od Przybyszewskiego do Śląskiej), Kilińskiego (od Broniewskiego do Śląskiej) oraz Kopcińskiego (w rejonie alei Grohmana). Większość prac w ramach wspomnianego projektu zakłada budowę wspólnych pasów autobusowo-tramwajowych.
Niespodzianka od wykonawcy tunelu
Biorąc pod uwagę, że wszystko co związane jest z budową tunelu średnicowego w Łodzi, do tej pory koncentrowało się w kwartale ulic Drewnowskiej, Stolarskiej, Gandhiego i Odolanowskiej, to chyba dobra wiadomość. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentował pierwsze wizualizacje przystanków Łódź Śródmieście i Łódź Polesie. Widzimy na nich, że tuż przy nich znajdować się będą przystanki komunikacji miejskiej oraz będą miały przestrzenie komercyjnie, w których znajdą się np. kasy biletowe czy salon prasowy.
Wkrótce mają wreszcie rozpocząć się pierwsze prace przy budowie podziemnego przystanku Łódź Śródmieście, od którego będzie zależało kursowanie kilku linii tramwajowych w całym mieście. Jego wykonawca – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, jak i Zarząd Dróg i Transportu na razie nie ustaliły wszystkich szczegółów co do organizacji ruchu wokół placu budowy. Mam tylko nadzieję, że starym zwyczajem informacje, na które czekają mieszkańcy, nie zostaną opublikowane za przysłowiowe “pięć dwunasta”.
A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w lipcu 2020 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.
Dodaj komentarz