fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #sierpień 2020

W czerwcu dowiedzieliśmy się, że wkrótce na linii Z41 zobaczymy autobusy BP Tour, co jest kolejną odsłoną obecności prywatnego przewoźnika w Łodzi. Tym samym BP Tour będzie obsługiwał wszystkie podmiejskie linie zastępcze. Z kolei w lipcu rząd przedstawił pewien koncept, w ramach którego tramwaje do Lutomierska wróciłby dzięki inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli spółki odpowiedzialnej za mega lotnisko pod Warszawą. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” sierpnia 2020.

Trzeba przyznać, że ten sierpień był nieco zaskakujący. Wygraną w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych zapewniło sobie Volvo. Oznacza, że po latach znów na naszych ulicach zobaczymy pojazdy ze Szwecji, będzie ich 17 lub z prawem opcji – nawet 23. Ale o tym dowiemy się jeszcze nie teraz. Natomiast nadal nie poznaliśmy nowego operatora systemu Łódzkiego Roweru Publicznego. W tym miesiącu została podjęta próba kolejnego, już czwartego przetargu. Znów pozostaje jedynie trzymać kciuki za powodzenie, bo do tej pory zakończenia nie były szczęśliwe.

Wólczańska dwukierunkowa

Budowa tunelu średnicowego jest opóźniona, to już wiemy. Po zmienianie lidera konsorcjum – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów zastąpiło Energopol Szczecin – prace przygotowawcze na szczęście nie zwolniły. Ekipy pracują nad komorami startowymi przy ulicy Stolarskiej – dla dużej maszyny TBM oraz przy ulicy Długosza – dla małej maszyny TBM. Teraz można powiedzieć, że przygotowania do budowy podziemnego przystanku Łódź Śródmieście także weszły o poziom wyżej.

Zarząd Dróg i Transportu pod koniec sierpnia wprowadził nową organizację ruchu w ścisłym centrum. Ulica Wólczańska (od al. Mickiewicza do ul. Więckowskiego) i ul. 6 Sierpnia (od ul. Żeromskiego do ul. Wólczańskiej) stały się dwukierunkowe. Urzędnicy wprost tłumaczą, że ma to być alternatywa dla kierowców w związku z planowaną budową tunelu średnicowego wraz z przystankiem Łódź Śródmieście, który zlokalizowano przy skrzyżowaniu ulicy Zielonej z aleją Kościuszki i ulica Zachodnią. W kolejnych miesiącach utrudnienia dotyczyć będą budowy przystanku Łódź Polesie oraz komory rozgałęźnej pomiędzy ulicą Kasprzaka a aleją Włókniarzy.

Elektryzująca walka pomiędzy Volvo a Solarisem

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi wybrało dostawcę 17 autobusów elektrycznych. Będzie to szwedzkie Volvo, które dostarczy do naszego miasta dwunastometrowy model 7900. Jest on wykorzystywany już w Lesznie czy w Inowrocławiu, a w wersji hybrydowej także w Krakowie. W nowej hali serwisowej zajezdni przy ul. Limanowskiego przewidziano obsługi autobusów elektrycznych.  Na terenie obiektu powstanie także wiata wraz z ładowarkami, gdzie będą parkowały elektryki.

Koszt autobusów to ok. 47, 6 mln zł – w wersji podstawowej, a 64,5 mln zł w wersji rozszerzonej. MPK Łódź planuje, żeby wszystkie pojazdy z zamówienia podstawowego przyjechały do Łodzi do grudnia 2021 roku. Będą obsługiwać linie 80 (Retkinia – Janów), 83 (Plac Mikulskiego – Cmentarz Szczecińska) oraz 86A/B (Dworzec Łódź Fabryczna – Retkinia Kusocińskiego), które wytyczone są przez centrum miasta. Na wspomnianych krańcówkach powstaną specjalne stanowiska do ładowania.

Powakacyjne rozkłady jazdy

Mimo epidemii koronawirusa miasto odmrozi po wakacjach komunikację miejską. Od 1 września podstawową częstotliwością dla komunikacji miejskiej w dni robocze i w sobotę, będzie takt co 15 minut. Jednak Zarząd Dróg i Transportu tłumaczy, że wybrane linie kursować będą z zwiększoną częstotliwością. Linie 2, 3 i 8 oraz 69, 70 i 81 kursować będą w dni robocze w szczycie co 7,5 minuty. Linie tramwajowe 10A i 11A kursować będą przez cały dzień (w godz. 5.00 – 18.00).

Kolejnych zmian możemy się spodziewać zapewne wraz z rozpoczęciem roku akademickiego, i specjalnie nie pisze tutaj o powrocie studentów, bo uczelnie mogą teraz zastosować model hybrydowy. Tym niemniej wzrost liczby pasażerów jest możliwy. Uruchomiona zostanie linia 16, kursująca w szczycie w dni robocze. Mają powrócić również wariantowe linie 96A (Teofilów Rojna – Widzew Stadion) i 96B (Teofilów Rojna – Janów) co spowoduje zwiększenie częstotliwości do 7,5 minuty.

Łódzki Rower Publiczny – odsłona czwarta

Po raz pierwszy, po raz drugi, po raz trzeci – zupełnie jak na licytacji. W trzecim przetargu na uruchomienie i obsługę Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0. wpłynęły dwie oferty: Homeport Polska (26,9 mln zł) oraz konsorcjum Orange Polska i Roovee (35,3 mln zł). Oferty były znów wysokie, ale magistrat był gotów dołożyć brakujące złotówki. Przetarg ostatecznie także unieważniono, tym razem przez błędy formalne jednego z oferentów.

Rozpisano więc kolejny, czwarty przetarg, a otwarcie ofert zaplanowano na 1 października. Pojazdy Łódzkiego Roweru Publicznego, trzeciej lub czwartek generacji, mają pojawić się na ulicach Łodzi w marcu 2021 roku. Wówczas do dyspozycji łodzian będzie pierwszych 500 rowerów przy 50 punktach wypożyczeń. Kolejnych 1000 rowerów oraz 100 punktów wypożyczeń ma zostać uruchomionych dwa miesiące później. Umowę z nowym operatorem systemu miasto chce podpisać na lata 2021 – 2024.

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w sierpniu 2020 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail