fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #grudzień 2020

W październiku członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych potwierdził, że przystanek o roboczej nazwie Łódź Koziny na pewno zostanie wybudowany. Podziemny obiekt w tunelu średnicowym, zlokalizowany będzie na terenach dawnych ogródków działkowych pomiędzy aleją Włókniarzy a ul. Drewnowską. Szczegółów na razie nie ma.

Listopad przyniósł – przynajmniej częściową ulgę – zmotoryzowanym na łódzkiej Dąbrowie. Zakończył się trwający blisko rok remont sypiącego się północnego wiaduktu przy ul. Dąbrowskiego – nad przystankiem kolejowym. Remont wiaduktu południowego nie rozpocznie się w 2020 roku. Może nawet nie rozpocząć się w przyszłym roku. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” grudnia 2020.

Napiszę wprost! Ostatni miesiąc tego roku obfitował w wiele niespodzianek, które ujrzały światło dzienne przed 1 stycznia. W ostatniej chwili musiałem zmienić zawartość dzisiejszego tekstu. Przede wszystkim w komorach startowych przy ul. Stolarskiej i ul. Długosza zostały uruchomione dwie maszyny TBM, które wydrążą kolejowy tunel średnicowy. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że będą nazywać się… Katarzyna i Faustyna. W starym roku udało się ogłosić kilka ważnych – dla rowerzystów, kierowców i pasażerów – przetargów. Mam tutaj na myśli postępowania dla ulicy Traktorowej, ulic Ogrodowej i Północnej, ulic Wojska Polskiego i Strykowskiej, ulicy 28. Pułku Strzelców Kaniowskich czy na III etap budowy Trasy Górna.

Internauci wybrali malowanie dla Moderusa Gamma

Do 2023 roku do Łodzi ma przyjechać 30 nowych niskopodłogowych tramwajów, które stacjonować będą w zmodernizowanej zajezdni Chocianowice. Będą to Moderusy Gamma LF 06 AC produkowane przez poznańską firmę Modertrans, za które zapłacimy prawie 267 mln złotych. Każdy pojazd będzie jednokierunkowy, pięcioczłonowy, pięciodrzwiowy, czterowózkowy (w tym również wózki skrętne). Podobne rozwiązanie z wózkami posiadają czeskie Škody 15T ForCity, które użytkuje praski DPP (Dopravní podnik hl. m. Prahy). Zarząd Inwestycji Miejskich zaproponował facebookową mini sondę, w której zaprezentował do wyboru cztery schematy malowania.

Być może nie było w tym głosowaniu nic dziwnego, gdyby nie fakt, że nie wykorzystano specjalnie stworzonej do tego celu platformy Vox Populi. Wcześniej mieszkańców pytano tam m.in. o Ekopakt, umiejscowienie pomnika jednorożca czy o wygląd wejścia przystanku kolejowego Łódź Śródmieście. W związku z tym nie tylko Łodzianie – jak podkreśla magistrat – ale tak naprawdę internauci z całej Polski pomogli wybrać schemat malowania łódzkiej Gammy. Zwycięski projekt charakteryzuje się równomiernymi żółtymi pasami pod i nad oknami, praktycznie na całej długości pojazdu. Swój głos oddało na niego 11,8 tys. osób.

Przetarg na kolejowe hybrydy

Pierwsze informacje o nowym taborze dla wojewódzkiego przewoźnika pojawiły się w lipcu. Wówczas rozpoczął się tzw. dialog techniczny, w którym udział wzięła PESA z Bydgoszczy, NEWAG z Nowego Sącza oraz Stadler z Siedlec. Przed świętami Bożego Narodzenia Łódzka Kolej Aglomeracyjna ogłosiła przetarg na dostawę trzech trójczłonowych, hybrydowych zespołów trakcyjnych wraz z dziesięcioletnim świadczeniem usług ich utrzymania. Producenci taboru czas na składanie ofert mają do 26 stycznia. W ciągu czterech lat “ełka” może skorzystać tzw. prawa opcji i zamówić dwa dodatkowe pojazdy.

Jak łatwo policzyć park taborowy zwiększyłby się do 37 (39) pojazdów. Hybrydy kursowałyby na trasach Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki (36 połączeń), Łódź/Zgierz – Opoczno (20 połączeń) oraz Łódź/Zgierz – Spała (4 połączenia weekendowe). Producent miałby dostarczyć wszystkie trzy pojazdy do końca kwietnia 2023, co oznacza, że w trasy mogłyby wyjechać wraz z wakacyjną lub powakacyjną korektą rozkładu jazdy. Biorąc pod uwagę horyzont czasowy, to nowe pojazdy ŁKA mogłyby pojechać przez nowo wybudowany tunel średnicowy.

Wielka ofensywa przetargowa miasta

Jak ich nie było, to nie było. Ale jak już zostały ogłoszone, to od razu hurtowo. Mam naturalnie na myśli przetargi, które miejskie jednostki rozpoczęły tuż przed końcem 2020 roku. Na liście mamy między innymi: przetarg na rozbudowę ul. Traktorowej (Rojna – Aleksandrowska) wraz z budową ronda na skrzyżowaniu z ul. Łanową, przetarg na rozbudowę układu torowo-drogowego na ulicach Ogrodowej i Północnej (Zachodnia – Franciszkańska) wraz z przebudową pętli tramwajowej, przetarg na budowę dojazdu do węzła na autostradzie A1 – III etap Trasy Górna czy przetarg na przebudowę układu torowo-drogowego na ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej (Franciszkańskiej – Inflanckiej) wraz z budową krańcówki przy przystanku Łódź Marysin.

Z perspektywy ostatnich miesięcy to dobra wiadomość, bo niektóre inwestycje powinny być już realizowane, a przynajmniej rozpoczynane. Na pewno swój powód do zadowolenia będą mieli piesi, rowerzyści, kierowcy oraz pasażerowie łódzkiej komunikacji – w zależności od budowy każdy zyska dedykowaną infrastrukturę. Chociaż ostateczne szczęście będzie wtedy, kiedy wszystkie remonty zostaną zrealizowane, i to zrealizowane na czas. Bo z tym także mamy ogromny problem. Zainteresowane firmy mogą przesyłać oferty na przełomie stycznia oraz lutego i trzymajmy kciuki, żeby nie było licznych odwołań czy pytań.

Tarcze uruchomione, wkrótce drążenie

Na budowie kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi kolejne postępy. Potrzebne na obecnym etapie komory startowe zostały już wykonane, stąd przyszedł czas na urządzenia TBM. Uruchomienie tarcz – (świętej) Katarzyny, o średnicy ponad 13 m i oraz (świętej) Faustyny, o średnicy ponad 8 m, to potwierdzenie gotowości maszyn do drążenia tuneli pomiędzy stacjami Łódź Fabryczna a Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Na uroczystości pojawili się m.in. wicepremier Piotr Gliński oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Sam proces wiercenia ma rozpocząć się w styczniu przyszłego roku, tak jak początek budowy podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście.

Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przyznał, że efektem budowy tunelu średnicowego w Łodzi będzie za trzy lata sprawna możliwość podróżowania koleją po Łodzi, w regionie oraz na trasach dalekobieżnych. Ta deklaracja oznacza, że pierwsze pociągi przejechałyby pod ziemią wraz z rozkładem od 11 grudnia 2022 roku lub od 12 marca 2023 roku. Będą to na pewno składy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Polregio oraz PKP Intercity. Nie wykluczone, że mogły być to także połączenia uruchomione przez nowych przewoźników w ramach tak zwanego otwartego dostępu.

Rowery publiczne nadal bez operatora

Listopad nie przyniósł rozwiązania kwestii, kto zostanie operatorem Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0. Tej informacji nie poznaliśmy także w grudniu, chociaż ze strony magistratu padały zapewnienia, że dowiemy się tego przed świętami Bożego Narodzenia. Na deklaracjach niestety się skończyło. Najwidoczniej zwiększenie o 5 mln złotych (z 22,1 na 27 mln) środków na ten cel także nie wiele pomogło. Tym sposobem ewentualne uruchomienie systemu raczej nie będzie możliwe w marcu, a najwcześniej w kwietniu lub maju przyszłego roku.

Przypomnę tylko, że w czwartym przetargu zgłosiło się wyjątkowo dużo, bo aż czterech oferentów: Homeport Polska (25,9 mln zł), City Bike Global (26 mln zł), konsorcjum firm Orange Polska i Roovee (26,4 mln zł) oraz Wawa Bike (39,6 mln zł). Wszyscy, poza pierwszą firmą, zaproponowali rowery czwartej generacji. Oznacza to, że jednoślady wypożyczalibyśmy i zwracalibyśmy za pomocą dedykowanej aplikacji. Terminale zastąpione zostałyby przez totemy (słupki) informacyjne zamontowane przy stojakach systemowych. Po styczniowym odchudzeniu system liczyłby już tylko 1500 rowerów (pierwotnie 2000) oraz 150 punktów wypożyczeń (pierwotnie 200).

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w grudniu 2020 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail