fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
fundusze unijne kolej tunel średnicowy

Tarcze TBM uruchomione. Wkrótce początek drążenia tunelu średnicowego w Łodzi

Środa, 30 grudnia 2020 roku to kolejna istotna data dla budowy kolejowego tunelu średnicowego w Łodzi. O godz. 10:30 większą tarczę, a o godz. 13:40 mniejszą tarczę uruchomiono w komorach startowych przy ul. Stolarskiej oraz przy ul. Długosza. Pod ziemią umieszczona została na razie część czołowa urządzeń, ale z zabudowaną już głowicą skrawającą. Proces obserwowali m.in. wicepremier Piotr Gliński, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel. Gospodarzem był Mariusz Serżysko, prezes Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki.

Na razie czoło tunelownicy będzie podłączone odpowiednią infrastrukturą z pozostałą częścią urządzenia, która pozostanie na powierzchni. Dzięki temu na dół dostarczane będzie powietrze oraz wszystkie niezbędne do drążenia składniki czyli polimery, bentonit oraz woda. Transport powstałego urobku na powierzchnię zapewnią specjalne taśmociągi. Wraz z postępem prac, kolejne segmenty nazywane bramownicami będą opuszczane na dno komory. Tam będą łączone ze sobą i wprowadzane sukcesywnie do tunelu. Docelowo urządzenie TBM będzie miało ok. stu metrów długości.

Rozczarowanych informuję, że nie jest to jeszcze ten etap, gdzie dwa wielkie mechaniczne krety przebijają się przez podziemną Łódź. Ten jest nadal przed nami. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie większa tarcza rozpocznie drążenie pod koniec stycznia. Sam proces dowiercenia się do ściany dworca Łódź Fabryczna ma potrwać rok. Założono, że w ciągu doby maszyna może ułożyć około od 10 do 15 m obudowy tunelu. Tym sposobem być może na Boże Narodzenie będziemy mieli tunelowy prezent.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

Przy okazji dowiedzieliśmy się jak będą nazywać się ostatecznie nasze tarcze. TBM-om pracującym w Łodzi nadano dwa imiona żeńskie: Katarzyna i Faustyna. Jak tłumaczy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe imiona te są imionami kobiet ważnych dla kolejarzy oraz dla Łodzi. Katarzyna, to imię patronki kolejarzy, czyli św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Otrzymała je 13 metrowa tarcza. Faustyna, to z kolei imię patronki Łodzi, czyli św. Faustyny Kowalskiej i otrzyma je 8 metrowa tarcza. To dość przydatna informacja, bo w przyszłości mogą dość często padać te imiona. Szkoda tylko, że np. nie zapytano łodzian o zdanie w temacie nazywania tarcz. No cóż…

Równolegle do prac na placach budowy, prowadzone są prace projektowe dotyczące podziemnych przystanków kolejowych: Łódź Polesie (w pobliżu skrzyżowania Ogrodowej i Karskiego) oraz Łódź Śródmieście (przy skrzyżowaniu ulic Zielonej, Zachodniej i alei Kościuszki). Wykonawca ma także uwzględnić w projekcie dodatkowy, trzeci dwupoziomowy przystanek o roboczej nazwie Łódź Koziny (pomiędzy ulicami Kasprzaka, Drewnowską i aleją Włókniarzy. Dzięki temu ostatniemu mieszkańcy osiedla Żubardź zyskają lepszy dostęp do kolei, a tym samym skrócony czas przejazdu do centrum miasta.

Projekt pn. “Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi blisko 1,8 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł (blisko 70 proc. dofinansowania). Więcej informacji o inwestycji na stronie: www.tunel-laczypolske.pl.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail