fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #luty 2021

W grudniu, czyli tuż przed końcem roku w komorach startowych przy ul. Stolarskiej i ul. Długosza zostały uruchomione Katarzyna i Faustyna. To dwie maszyny TBM, które wydrążą kolejowy tunel średnicowy pod miastem. Uruchomienie nie oznaczało początku wiercenia, bo te miało nastąpić dopiero w pierwszym miesiącu nowego roku. Miało, ale także nie nastąpiło.

Z kolei styczeń zaowocował wyborem nowego operatora Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0. Można powiedzieć, że wreszcie! Roczną batalię, wygrała czeska firma Homeport, która już w Polsce działa. Na inauguracyjną przejażdżkę będziemy musieli jeszcze wszyscy poczekać. Pierwsze systemowe rowery pojawią się na ulicach Łodzi dopiero w połowie maja. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na „Transportowy flesz miesiąca” lutego 2021.

Myślę, że w lutym bezapelacyjnie wygrywają tematy związane z budową kolejowego tunelu średnicowego. Może to dlatego, że utrudnienia z tym związane dotkną Łodzian przez kolejne przynajmniej dwa lata. Budowa przystanku Łódź Polesie już ma wpływ na kierowców i pasażerów komunikacji. Jeśli mówimy o budowie przystanku Łódź Śródmieście, to wreszcie poznaliśmy zarys zmian. Te na szczęście mają wejść w życie za miesiąc, także jest czas, żeby się z nimi zapoznać na spokojnie.

Nowe połączenia lotnicze na Ukrainę i do Włoch

Kijów, Lwów, Forli, Rimini – to nowe kierunki, które mają znajdować się we wiosenno-letnim rozkładzie lotów. Samoloty ukraińskiej taniej linii lotniczej SkyUp będą na początku latać w poniedziałki i piątki. Loty włoskiej linii Lumiwings zaplanowano na wtorki i soboty. Na Ukrainę polecimy już od 29 marca (od 30 kwietnia do Lwowa), natomiast do Włoch dopiero od 1 czerwca. Nadal nie wiadomo, czy na Lublinek powrócą loty do Wielkiej Brytanii i Irlandii. Teoretycznie połączenia do Londynu mają zostać odwieszone 28 marca, do Dublina 1 maja, a do East Midlands 3 maja. Jednak sytuacja związana z epidemią koronawirusa zawsze może te plany pokrzyżować.

Niedawno władze Łodzi przekazały wiadomość, że nie zamierzają już dokładać do Lotniska im. Reymonta. To ma zostać sprzedane! Po latach dorzucania kilkunastu milionów złotych rocznie nastąpiła dość późna refleksja na temat utrzymywania portu lotniczego. Miasto jest największym udziałowcem zaraz po Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego, stowarzyszeniem Aeroklub Łódzki oraz stowarzyszeniem Aeroklub Polski. Jak widać Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” nie ma tutaj udziałów, chociaż angażuje się w 11 innych krajowych lotniskach.

Rusza budowa pierwszego przystanku w tunelu

Łódź Polesie to pierwszy z trzech budowanych podziemnych przystanków kolejowych. W związku z tym zamknięta została ulica Ogrodowa w pobliżu ulicy Karskiego. Linie autobusowe 78, 87A i 87A kursują objazdami, ale ruch pieszych został zachowany. Dojazd do Manufaktury również jest możliwy. Niestety, pomimo wielu informacji w prasie czy mediach społecznościowych, Dziennik Łódzki pokazał, że łódzcy kierowcy jeżdżą na pamięć.

Choć wiadomo, że budowa kolejowego tunelu średnicowego jest opóźniona o kilka miesięcy, to o tydzień opóźniony był także start budowy poleskiej stacji – zamiast 20 lutego, ulica Ogrodowa została zamknięta 28 lutego. Następna w kolejności jest ulica Zielona pomiędzy Zachodnią a Wólczańską. Dla samochodów, rowerzystów, komunikacji miejskiej i pieszych zostanie zamknięta za trzy tygodnie – w sobotę, 20 marca. Ponownie dostępna będzie przynajmniej za półtora roku.

Internauci znów wybrali, tym razem wygląd rowerów publicznych

W ostatnim miesiącu 2020 roku internautów, nie tylko Łodzian, magistrat zapytał o schemat malowania Moderusów Gamma LF 06 AC, które w naszym mieście mają pojawić się za dwa lata. Najwidoczniej taka forma spodobała się naszym urzędnikom, bo tym razem na tapetę wzięli wygląd jednośladów Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0. Żółte, czerwono-brązowe oraz dwa niebieskie – takie schematy poddano pod głosowanie w mediach społecznościowych i na platformie Vox Populi.

Tymczasem Rowerowa Łódź, czyli vortal prowadzony przez Fundację Normalne Miasto “Fenomen”, zapytała retorycznie – czy osoby głosujące dały się nabrać? Chodziło o temat internetowego głosowania, ponieważ może okazać się, że wybrany schemat będzie czysto formalny. Przestrzenie, na których zaprezentowano między innymi żółtą grafikę przeznaczone są głównie pod reklamy. Jedynym stałym elementem w tym kolorze byłaby naklejka z numerem roweru i numerem infolinii.

Poznaliśmy utrudnienia przy budowie Łodzi Śródmieścia

To było prawie pewne, że budowa przystanku kolejowego Łódź Śródmieście spowoduje jeszcze większe utrudnienia niż budowa przystanku Łódź Polesie. Ulica Zielona zostanie wyłączona całkowicie z ruchu kołowego i pieszego pomiędzy Wólczańską a aleją Kościuszki i Zachodnią. Nastąpi to już 20 marca, bo wreszcie dowiedzieliśmy się jakie czekają nas utrudnienia. W miejscu przyszłego podziemnego przystanku zakomunikowali to prezydent Hanna Zdanowska i wicedyrektor ZDiT Maciej Sobieraj.

Łodzianie mogą pożegnać się na co najmniej dwa lata z linią 13, która zostanie zawieszona i częściowo zastąpiona przez wydłużoną linię Z13. Linia 9 dojedzie z Olechowa tylko do dworca Łódź Fabryczna, a linia 8 zostanie podzielona na dwa warianty z literkami A – do Kochanówki i B – do Szczecińskiej. Z Retkini, ale tylko do dworca Łódź Kaliska czy placu Barlickiego dojadą autobusy linii 86A i 86B, natomiast w dni robocze powrócą linie 96A, i 96B. Bliżej marcowego terminu Zarząd Dróg i Transportu ma kolportować materiały informacyjne dotyczące zmian.

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w lutym 2021 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail