fot. Urząd Miasta Łodzi
komunikacja miejska parkowanie rowery

Komunikacja miejska, parkowanie czy ŁRP? Transportowa odsłona Karty Łodzianina

Muszę przyznać, że nie pamiętam w ostatnim czasie inicjatywy miejskiej lub produktu, który byłyby promowany z taką intensywnością. W lutym informacja o Karcie Łodzianina pojawiała się praktycznie co tydzień. Od 1 marca, każdy łodzianin, ten z urodzenia i ten z wyboru, opłacający podatki w Łodzi, może już wyrobić swoją Kartę Łodzianina.

W Polsce funkcjonują już między innymi Karta Warszawiaka, Gdańska Karta Mieszkańca czy Karta Krakowska. Stolica Wielkopolski właśnie proceduje Kartę Poznaniaka. Łódź, ze swoją Kartą Łodzianina, dołącza do grona tych metropolii, które doceniają opłacanie podatków osób zamieszkujących dane miasto. W każdym z nich wymiar ulg na usługi miejskie jest inny.

Magistrat nieprzerwanie podkreśla, że posiadacz Karty Łodzianina będzie mógł skorzystać z rabatów u ponad 100 partnerów. Rabaty rabatami, ale mnie bardziej interesowało co z tego kawałka plastiku będą mieli mieszkańcy, którzy podróżują autobusami i tramwajami, parkują swoje samochody czy będą korzystać z systemu Łódzkiego Roweru Publicznego.

fot. Daniel Siwak

Zacznę tematycznie od komunikacji miejskiej. Jaką korzyść z Karty Łodzianina będą mieli pasażerowie miejskich autobusów i tramwajów? Będą zniżki na bilety okresowe, to już wiemy. Chociaż to tak naprawdę brak podwyżki w stosunku do pozostałych “niełódzkich” użytkowników komunikacji miejskiej. Od 1 maja bilet 30-dniowy (normalny) z kartą będzie kosztował 96,00 zł zamiast 116,00 zł, a za bilet 90-dniowy (normalny) zapłacić będzie trzeba 240,00 zł zamiast 288,00 zł.

Co ciekawe bilety roczne (774,00 zł), bilety ucznia/juniora (10,00 zł) oraz bilety seniora (25,00 zł) nie będą już dostępne dla osób, które nie posiadają Karty Łodzianina. Bilety czasowe – krótko i długoterminowe za dwa miesiące na szczęście nie ulegną podwyżce. Turyści, chociaż z tym ostatnio nie jest za dobrze, także nie zapłacą więcej za dedykowany bilet turystyczny. Według planów magistratu w przyszłym roku Karta Łodzianina będzie także mogła pełnić rolę nośnika biletów okresowych – tak jak elektroniczna Migawka. Oznacza to, że taki bilet moglibyśmy okazać w czasie kontroli w aplikacji karty.

Z Kartą Łodzianina rabat na Łódzki Rower Publiczny

Czy użytkownicy Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0. będą mogli cieszyć się zniżkami z tytułu posiadania Karty Łodzianina? Wiadomo, że system ruszy w maju i póki co Urząd Miasta Łodzi nie planuje żadnych rabatów na jednoślady. Niewielką korzyść będą mieli za to posiadacze elektronicznej Migawki. Dla nich bezpłatny czas przejazdu rowerem ŁRP będzie wydłużony z 20 do 25 minut.

Jednak podywagujmy trochę. Przyjmując, że rabat może wynieść nawet do dwudziestu procent, to przejazd od 21 do 60 minuty kosztowałby 0,80 zł (zamiast 1,00 zł), a za drugą i każdą następną godzinę użytkownik Karty Łodzianina zapłaciłby 3,20 zł (zamiast 4,00 zł). Przy założeniu, że korzystamy godzinę i czterdzieści minut, to cena wypożyczenia wnosiłaby 4,00 zł, a nie 5 złotych.

fot. Daniel Siwak
Tańsze parkowanie z Kartą Łodzianina

Bardzo interesowało mnie też połączenie Karty Łodzianina w kontekście korzystania ze Strefy Płatnego Parkowania. W Łodzi parkowanie na ulicach miasta jest jednym z najtańszych w kraju, szczególnie w samym centrum – wynosi 3,00 zł. Taniej jest tylko np. w Olsztynie i Szczecinie – 2,00 i 2,80 zł. W Warszawie za godzinę zapłacimy 3,90 zł, w Krakowie 6,00 zł, a we Wrocławiu i Poznaniu 7,00 zł. I w tym przypadku nie są na razie planowane żadne rabaty.

I przyznam, że w trochę nieco żałuję, bo wprowadzenie Karty Łodzianina mogłoby spowodować urealnienie (tak, podwyżkę) cen parkowania w Łodzi przy jednoczesnym zaproponowaniu rabatów. Różnica już po podwyżce mogłaby wynieść 2 czy 3 złote. I nie byłoby to żadne działo wymierzone w zmotoryzowanych, a spowodowanie większej rotacji aut i tym samym większą dostępność miejsc parkingowych. Być może niektórzy kierowcy zdecydowaliby się na dojazd komunikacją miejską?

Brak rabatów dla zmotoryzowanych mieszkańców czy użytkowników rowerów systemowych dzisiaj teraz, nie oznacza, że w przyszłości ich nie będzie. – Obecnie trwają analizy formalno prawne oraz informatyczne. To są działania na danych osobowych więc proces integracji jest dosyć skomplikowany – tłumaczy mi Krzysztof Babij z Urzędu Miasta Łodzi. I dodaje, że system informatyczny obsługujący Kartę Łodzianina jest bardzo zaawansowany i daje wiele możliwości. Pozostaje więc czekać na kolejne propozycje rozsądnych rozwiązań.

Więcej informacji o Karcie Łodzianina znajdziecie na stronie internetowej: www.kartalodzianina.pl.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail