fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #marzec 2021

W styczniu udało się wybrać nowego operatora Łódzkiego Roweru Publicznego 2.0. Roczną batalię, wygrała czeska firma Homeport, która już w Polsce działa, chociaż nie w takiej skali jak poprzednik – Nextbike. Pierwsze systemowe rowery teoretycznie mają pojawić się w połowie maja. Jednak może to być termin nierealny, bo Dziennik Łódzki pisał o problemach operatora.

Luty zdominował temat przystanków kolejowych w tunelu średnicowym. To dlatego, że pod koniec miesiąca ekipy budowlane zajęły ulicę Ogrodową. W pobliżu skrzyżowania z ulicą Karskiego powstanie przystanek Łódź Polesie. Wreszcie też poznaliśmy skalę zmian dotyczących budowy przystanku Łódź Śródmieście. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na “Transportowy flesz miesiąca” marca 2021.

Kierowcy, piesi i pasażerowie mogą chwilowo odetchnąć z ulgą. Dopiero co najmniej pod koniec kwietnia zostaną zamknięte ulice Zielona i Wólczańska, gdzie budowany będzie podziemny przystanek kolejowy Łódź Śródmieście. Póki co zaczęła się wycinka drzew, które znikną z tego fragmentu. Zaczęły się także krystalizować losy dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Konstantynowskiej 115. Zajezdnia Muzealna Brus będzie nową siedzibą Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Łódź. Miejski przewoźnik, po tym jak oficjalnie zostanie mu przekazany teren, ma także przygotować dalszą koncepcję funkcjonowania tego obiektu.

Komunikacja miejska jest do poprawy

Jaka jest łódzka komunikacja? Czysta? Wolna? Droga? Każdy pasażer ocenia to indywidualnie korzystając codziennie z miejskich autobusów i tramwajów. Według pierwszego wiceprezydent Łodzi, Adama Pustelnika, w komunikacji miejskiej jest wiele do poprawy. Tak przynajmniej twierdził w rozmowie w Polskim Radiu Łódź samorządowiec, który deklarował też, że korzysta ze transportu publicznego. Nie usłyszeliśmy jednak co konkretnie nie funkcjonuje tak jak powinno, ale ogólnie wszystko m.in. przez problemy historyczne i wysokie bezrobocie.

Stwierdzenie wiceprezydenta Pustelnika wydało mi się na tyle ciekawe, że poprosiłem Marcina Masłowskiego, rzecznika łódzkiego magistratu o rozszerzenie tej wypowiedzi. Chodziło mi konkretnie o to, jakie obszary w łódzkiej komunikacji wymagają poprawy i jakie zmiany zostaną w związku z tym wprowadzone? Z odpowiedzi, którą otrzymałem mniej lub więcej wynika, co jest bolączką łódzkiej komunikacji miejskiej. Po Wielkanocy wrócę do tematu.

Start Łodzi Śródmieścia odsunięty o miesiąc

Gdyby wszystko poszło jak planowano, to od blisko dwóch tygodni mielibyśmy całkiem konkretne utrudnienia w samym centrum miasta. Zamknięta byłaby bowiem ulica Zielona na odcinku pomiędzy ulicą Zachodnią i aleją Kościuszki, a ulicą Wólczańską. Drogi musieliby nadrabiać także piesi, bo wspomniany odcinek byłby dla nich niedostępny. Okazało się, że Przedsiębiorstwu Budowy Dróg i Mostów, czyli wykonawcy kolejowego tunelu średnicowego, nie udało się jeszcze uzyskać pozwolenia na budowę. Dokument, według vortalu Transport-publiczny.pl, byłby wydany najwcześniej w połowie kwietnia. Czy to wpłynie na ukończenie inwestycji? PBDiM oraz PKP Polskie Linie Kolejowe twierdzą, że nie.

Prócz zmotoryzowanych największą grupą, którą dotkną zmiany, będą pasażerowie łódzkiej komunikacji. Z opublikowanych już informacji wynika, że zmianie ulegną trasy tramwajów linii 5, 8, 9, 12, 13 oraz autobusów linii 43A, 43B, 83, 86A, 86B, 96A, 96B, 96C, N7A, N7B, N8, N9, Z13. Linia 5 powróci po latach na Teofilów, linia 8 zostanie podzielona na dwa warianty (A – Kochanówka, B – Teofilów), a linia 13 zostanie całkowicie zawieszona. Z Retkini, tylko do dworca Łódź Kaliska czy placu Barlickiego, dojadą autobusy linii 86A i 86B, natomiast w dni robocze powrócą linie 96A, i 96B. Linia Z13, zamiast do placu Dąbrowskiego, dojedzie m.in. po Zielonej aż do alei Włókniarzy.

Do końca roku przyjadą do Łodzi nowe autobusy

MPK Łódź, konsekwentnie choć nieregularnie, wymienia swój tabor. Ostatnich dużych zakupów taborowych dokonano w latach 2019 – 2020. W naszym mieście pojawiły się wówczas Solarisy Urbino IV, których jest 46 sztuk oraz Isuzu NovoCiti, których mamy aż 42 sztuki. Te ostatnie wysyłane są na trasy o mniejszej liczbie pasażerów i tam gdzie duże pojazdy nie do końca sobie radzą. Jeszcze przed unowocześnieniem floty z pomocą elektrobusów, pojawią się tradycyjne wozy. Chociaż w ich kontekście mowa jest o systemie “mild hybrid”.

W skrócie chodzi o możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania. Ogłoszony przetarg dotyczy pozyskania do końca tego roku w sumie 51 pojazdów – 29 autobusów krótkich (12 metrowych) i 22 autobusów przegubowych (18 metrów). Te zostaną rozdysponowane między dwiema funkcjonującymi zajezdniami, czyli Zajezdnią Limanowskiego i Zajezdnią Nowe Sady. Wynajem przewidziano na dziesięć lat. We wnętrzu będą dobrze znane pasażerom biletomaty, kamery monitoringu oraz monitory systemu informacji pasażerskiej.

Szykuje się kilka remontów, kierowcom nie będzie łatwo

Pierwsza zmiana na łódzkich drogach to nowa organizacja ruchu na ulicy Wschodniej. Odcinek tej śródmiejskiej drogi – pomiędzy ulicami Północną a Jaracza stał się kilka dni temu dwukierunkowy. To umożliwi przejazd w obu kierunkach pomiędzy Narutowicza a Północną, a także będzie na pewno pomocny w czasie budowy przystanku kolejowego Łódź Śródmieście. Dalsze prace rewitalizacyjne będą realizowane na ulicy Włókienniczej, gdzie drogowcy przystąpią do remontu jezdni.

Jednak to nie koniec remontów, które zapowiedziano pod koniec pierwszego kwartału tego roku. W przyszłym miesiącu drogowcy pojawią się na ulicy Obywatelskiej (pomiędzy ulicami Nowe Sady a Waltera Janke), a w maju magistrat chciałby rozpocząć remont ulicy Traktorowej (pomiędzy ulicami Aleksandrowską a Rojną) oraz przebudowę ulicy 28. Pułku Strzelców Kaniowskich (pomiędzy ulicami Więckowskiego a Zieloną). Na tej ostatniej ma powstać kolejny woonerf.

Krystalizują się losy Zajezdni Muzealnej Brus

Zajezdnia Muzealna Brus działa od 2013 roku i wypełniła pustkę po dawnym obiekcie nieistniejącej już spółki Tramwaje Podmiejskie. Zabytkowy kompleks został udostępniony w lipcu tego samego roku i działa do dzisiaj, poza 2020 rokiem gdzie z uwagi na epidemię koronawirusa, był zamknięty. Rolę społecznego opiekuna terenu pełni Klub Miłośników Starych Tramwajów, który kilka razy w roku udostępnia obiekt zwiedzającym. Miał to być okres przejściowy, a trwa już prawie dekadę.

Pod koniec marca bieżącego roku vortal Transport Publiczny.pl poinformował, że za dalsze funkcjonowanie Zajezdni Muzealnej Brus odpowiedzialne będzie MPK Łódź. To przełom, bo od 2012 kiedy to prezydent Łodzi Hanny Zdanowska zadeklarowała utworzenie transportowej placówki, nietrafiona koncepcja “Labot” poszła w odstawkę i za wiele się w tym temacie nie działo. Przewoźnik już publicznie snuje plany, żeby przenieść Muzeum Komunikacji Miejskiej z ul. Wierzbowej na ul Konstantynowską, na Brus.

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w marcu 2021 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail