fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #sierpień 2021

Czerwiec przyniósł wieść, że MPK Łódź przetestuje dwa używane tramwaje z Finlandii. Wybór padł na pojazdy Variotram od Bombardiera. Jeśli się sprawdzą, mogą kursować także po naszym mieście, ale nie wiadomo ile wagonów mogłoby zostać zakupionych. Blady strach padł również na dalszą realizację projektu “Tramwaj dla Łodzi”. Bez przesunięcia w czasie zakończenia realizacji praktycznie niemożliwe jest zrealizowanie np. nowego odcinka torów na ul. Broniewskiego.

W lipcu dowiedzieliśmy się, że plac Wolności będzie zieleńszy niż to przewidywano. Przestrzeń, która od kilku lat powinna być reprezentacyjnym przedsionkiem lub jak kto woli – salonem dla ulicy Piotrowskiej, nadal nie została przebudowana. Na placu pojawić się ma ponad sześćdziesiąt 8-metrowych drzew. Wystartował też w pierwszej spóźniony Łódzki Rower Publiczny. A co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Zapraszam na “Transportowy flesz miesiąca” sierpnia2021.

Może i nie najważniejsza, ale bardzo istotna była deklaracja związana z inwestycją na alei Śmigłego Rydza. Na tydzień przed końcem października ta blisko czteroletnia inwestycja ma zostać zakończona. Nie oznacza to oczywiście, że od razu pojadą po niej samochody i pojazdy komunikacji miejskiej. Mamy już także ostateczne potwierdzenie co do trzeciego przystanku w kolejowym tuneli średnicowym. Łódź Koziny, bo o nim mowa powstanie w miejscu komory odgałęźnej przy alei Włókniarzy.

Będzie Łódź Koziny. Umowa na trzeci przystanek podpisana

Po opóźnieniu z jakim Krystyna i Faustyna wyruszyły w podziemną podróż, ta informacja wydaje się być przede wszystkim pijarowym wybawieniem. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę z wykonawcą tunelowej inwestycji, czyli Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. W miejscu komory rozjazdowej przy alei Włókniarzy powstanie dodatkowy przystanek za blisko 188 mln zł. Chodzi oczywiście o przystanek, który ostatecznie będzie się nazywał Łódź Koziny.

Najnowszy tunelowy przystanek będzie trzypoziomowy (dwie kondygnacje z peronami kolejowymi oraz część handlowo-usługowa), co spowoduje konieczność zagłębienia się 30 metrów w dół. Budowa płyt dennej, pośrednich i stropowej, to kolejny etap prac. Potem trzeba będzie wybrać ziemię z wkopu i rozpocząć budowę konstrukcji podziemnego przystanku. Z kolei miasto chciałoby na powierzchni wybudować nową krańcówkę tramwajową.

Tramwaj do Konstantynowa Łódzkiego coraz bliżej

Generalnie trzeba przyznać, że temat tramwajów podmiejskich, to bardzo drażliwy temat. Bo jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Tych, w kontekście modernizacji linii poza Łodzią, mniejsze gminy praktycznie nie miały i nie mają. Dlatego wspólne deklaracje burmistrza Konstantynowa Łódzkiego Roberta Jakubowskiego i prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, cieszą. Dzięki porozumieniu ogłoszony zostanie wspólny przetarg w formule “projektuj i buduj”.

Zadanie pierwsze to przebudowa łódzkiego odcinka na ul. Konstantynowskiej – od ul. Krakowskiej do ul. Przygranicznej. Drugie zadanie to przebudowa konstantynowskiego odcinka trasy od granicy z Łodzią do trójkąta manewrowego na placu Wolności. Koszt przebudowy odcinka od Zdrowia w Łodzi do parku w Konstantynowie Łódzkim oszacowano na kwotę 80 mln zł. Wymienione zostanie wszystko – torowisko, sieć trakcyjna, platformy przystankowe oraz wiaty. Będzie też system zajętości odcinków jednotorowych oraz poprawi się bezpieczeństwo pieszych.

Śmigłego Rydza w październiku. Jest deklaracja!

Może mam już zawodną pamięć, ale nie pamiętam, żeby w ostatnich latach Łódź miała podobnie opóźnioną inwestycję. Przebudowę alei Śmigłego Rydza nawiedziły prawdziwe plagi drogowe. Przede wszystkim okazało się, że ze względu na złe warunki geologiczne konieczna była wymiany gruntów pod przyszłym torowiskiem. Po drodze wyszły jeszcze niewłaściwie zewidencjonowane sieci podziemne oraz fundamenty strego budynku.

Ostatnio jednak Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił, że wykonano aż 90 procent prac, a inwestycja zakończy się 22 października. Oczywiście nie oznacza to, że od razu pojadą po alei Śmigłego Rydza samochody i pojazdy komunikacji miejskiej czy przejdą piesi. Tym niemniej wydawać się może, że to już naprawdę tak zwany happy end. Do rozpoczęcia jest kolejny fragment, ten w kierunku nieczynnej krańcówki Niższa.

Kolei Dużych Prędkości w kierunku Wrocławia

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła w maju przetarg na studium wykonalności fragmentu (na terenie województwa łódzkiego i dolnośląskiego) tzw. “igreka”, czyli pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości w Polsce. W sierpniu podpisano umowę z konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria. Przedmiotem zamówienia jest wspomniana dokumentacja przedprojektowa, na przygotowanie której wykonawca ma ok. 10 miesięcy.

Jak informuje spółka Centralny Port Komunikacyjny, podpisana umowa dotyczy odcinka Łódź – Sieradz – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny. W ramach inwestycji pociągi pojadą do 250 km/h, a w przyszłości nawet do 350 km/h. Ponad 200-kilometrowy odcinek będzie częścią tzw. „igreka”, czyli szprychy nr 9 prowadzącej z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania, a dalej do Czech i Niemiec. Dzięki inwestycji podróż do stolicy Dolnego Sląska i Wielkopolski skróci się do około 1 godz. 10 min.

A Waszym zdaniem, które wydarzenie zasługuje na miano najważniejszego w sierpniu 2021 roku? Dajcie znać w komentarzach pod tym tekstem.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail