fot. Daniel Siwak
podsumowanie roku

Komunikacjazbiorowa.pl. Które teksty były najchętniej czytane w 2021 roku?

Dzisiaj kończymy 2021 rok, jutro zaś powitamy nowy rok – 2022. Jak zawsze to dobry czas, aby robić różnego rodzaju podsumowania. Co roku przygotowuję zestawienie najpopularniejszych tekstów, które interesowały czytelników bloga Komunikacjazbiorowa.pl przez ostatnich dwanaście miesięcy. Śmiało mogę napisać, że tym razem w czołówce znalazł się typowy temat osiedlowy. Czyżby skupiamy się bardziej na naszych małych ojczyznach?

W mijającym roku największym Waszym zainteresowaniem cieszył się temat organizacji komunikacji na łódzkim Teofilowie. Przyznam się, że trochę mnie to zaskoczyło. W styczniu opisałem jakie mogą być rezultaty przebudowy ulicy Traktorowej (pomiędzy ul. Aleksandrowską a ul. Rojną). Choć Zarząd Dróg i Transportu nic jeszcze nie ogłosił, to wszystko wskazuje na to, że po czterech dekadach na ulicę Łanową wrócą autobusy. Śledziliście także teksty związane z podwyżką cen biletów oraz powstającym tunelem średnicowym pod miastem.

Zbliżając się do końca dzisiejszego wpisu, chciałbym życzyć Wam dużo zdrowia, bo ono w dzisiejszych czasach, w których żyjemy obok koronawirusa, jest ważne. Poza tym spokojnej zabawy sylwestrowej w kameralnym gronie oraz wciągającej noworocznej lektury. Ze mną spotkacie się tutaj za rok. To znaczy już w nowym transportowym 2022 roku. Tymczasem oto 10 najczęściej czytanych tekstów na blogu transportowym Komunikacjazbiorowa.pl w 2021 roku.


fot. Daniel Siwak

Starsi mieszkańcy pewnie przypominają sobie autobusy kursujące w rejonie ulicy Bielicowej i Łanowej. Początek komunikacji w tej części Teofilowa to rok 1967 i linia B. Koniec autobusów nastąpił w roku 1983. Po wybudowaniu ronda na skrzyżowaniu ulicy Traktorowej z ulicą Łanową powstanie tam całkowicie nowy przystanek, który praktycznie zwiastuje wielki powrót autobusów po czterech dekadach. Wszystko na to wskazuje, że ulicami Łanową i Bielicową pojedzie dzienna linia 81. Niemal pewne jest to, że pojawią się tutaj również nocne linie N1A i N1B.


fot. Daniel Siwak

Pierwsze przystanki, które pojawiły się na ul. Zachodniej przy Manufakturze, przeznaczone były tylko dla tramwajów. W kolejnych latach pojawił się przystanek autobusowy po stronie zachodniej, a wiosną 2021 roku także po stronie Parku Staromiejskiego. Zatrzymują się tam tylko linie N1A, N1B, N2, N5A, N5B jadące w kierunku krańcówek Teofilów Rojna, Aleksandrów Łódzki Targowa, Radogoszcz Wschód i Radogoszcz Zachód. Zarząd Dróg i Transportu wytłumaczył, że linie dziennie będą mogły tam stawać jak zostaną wybudowane… zatoki przystankowe.


fot. Daniel Siwak

To był jeszcze ten czas, kiedy wiadomo było, że skrzyżowanie ulic Zielonej i Zachodniej zostanie zajęte pod budowę podziemnego przystanku kolejowego Łódź Śródmieście. Niewiadomą było kiedy to się stanie oraz jak duże będą zmiany w komunikacji miejskiej. W związku z tym postanowiłem przedstawić swoje propozycje. Jak się potem okazało w jakimś stopniu niektóre trasy się pokrywały. Zresztą zbyt wielu możliwości objazdów nie było. Ostatecznie barierki pojawiły się w tym rejonie dopiero ponad rok później – w kwietniu 2021 roku.


fot. Urząd Miasta Łodzi

W Polsce funkcjonują już między innymi Karta Warszawiaka, Gdańska Karta Mieszkańca czy Karta Krakowska. Łódź, ze swoją Kartą Łodzianina, dołączyła do grona tych metropolii, które doceniają opłacanie podatków osób zamieszkujących dane miasto. Zainteresowało mnie co z tego kawałka plastiku będą mieli mieszkańcy, którzy podróżują autobusami i tramwajami, parkują swoje samochody czy korzystają z Łódzkiego Roweru Publicznego. Posiadacze Karty Łodzianina mogą liczyć na tańsze bilety okresowe, ale z rabatów na parkowanie i systemowe rowery, przynajmniej na razie, nic z tego.


fot. Daniel Siwak

Dla jednych podwyżka, dla innych jej brak. Tak wygląda nowa taryfa biletowa za podróż łódzkimi tramwajami i autobusami, która obowiązuje od wiosny 2021 roku. Po nieco ponad roku zmieniły się ceny biletów okresowych, jednorazowe na razie pozostały bez zmian. Wszystko tak naprawdę podporządkowane było uruchomionej Karcie Łodzianina, której posiadacze mogą liczyć na tańsze bilety okresowe. Niektóre bilety, jak Bilet Seniora czy Bilet Juniora, dostępne są już tylko dla posiadaczy Karty. W parze z ciągłym wzrostem cen biletów nie idzie niestety polepszenie oferty komunikacji miejskiej.


fot. Daniel Siwak

Dla sprawnego funkcjonowania transportu publicznego niezwykle istotny jest tabor. W ciągu najbliższych miesięcy pozyskamy 51 autobusów Solarisa IV generacji – 29 pojazdów dwunastometrowych i 22 pojazdów osiemnastometrowych. Z kolei w przyszłym roku pojawi się 17 elektrobusów z serii Volvo 7900 Electric o standardowej długości 12 metrów. W taborze szynowym czekamy jeszcze na 30 nowych wagonów Moderus Gamma LF 01 AC w ramach projektu “Tramwaj dla Łodzi“. Jednak będą opóźnienia i pierwsze wagony przyjadą do Łodzi nie do marca 2022 roku, a dopiero w listopadzie. To i tak nie zmienia kiepskiej sytuacji z taborem tramwajowym, którą konserwujemy przez lata!


fot. Daniel Siwak

Mieszańcy nie będą mieli za wiele czasu, żeby nacieszyć się wprowadzoną w maju tego roku taryfą biletową. Wiosenna zmiana była potrzebna z uwagi na wprowadzenie Karty Łodzianina uprawiającej jej posiadaczy między innymi do zakupu tańszych biletów okresowych. Łódzki magistrat zaplanował jednak wprowadzenie od początku roku kolejnej podwyżki. Wszystkie rodzaje biletów jednorazowych i okresowych miały podrożeć nawet o 30 procent. Aby to się stało na jednej z grudniowych sesji Rady Miejskiej należało przegłosować odpowiednią uchwałę. Tego ostatecznie nie udało się zrobić. W związku z tym Łodzianie zmiany taryfy mogą spodziewać się najwcześniej w lutym lub w marcu 2022 roku.


fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

W mijającym roku do grona wszystkich lokalizacji związanych z budową tunelu średnicowego dołączyła także ulica Ogrodowa. Jest to tak naprawdę pierwszy z trzech podziemnych przystanków, przy którym rozpoczęły się konkretne prace budowlane. Podejrzewam, że w z uwagi na to ten tekst znalazł się w dzisiejszym zestawieniu. Rozpoczęcie inwestycji w rejonie skrzyżowania z ul. Karskiego spowodowało utrudnienia dla wszystkich – pieszych, kierowców czy pasażerów łódzkiej komunikacji miejskiej. Autobusy linii 78, 87A i 87B zmieniły trasy, a ulica Ogrodowa została częściowo zamknięta. Następy w kolejności był przystanek Łódź Śródmieście, tam też zaszło wiele zmian, do których musieli przyzwyczaić się Łodzianie.


fot. Daniel Siwak

Remonty są potrzebne i nikt nie ma chyba wątpliwości co do tego. Ulica Sienkiewicza to arteria umożliwiająca przejazd z północy na południe przez same centrum naszego miasta. jej remont rozpoczął się w maju 2019 roku, a skończył latem 2021 roku. Idąc od strony ulicy autora słynnej “Lokomotywy” mieliśmy utwardzone przejście o szerokości kilku centymetrów (krawężnik i kostki granitowe). Reszta to tłuczeń z podbudowy oraz fragment starego wjazdu (poniżej nowego chodnika). Zapewne to najwęższy chodnik w Łodzi. Ale żarty żartami, bo przecież takie sytuacje można było wykluczyć na etapie projektu. W tym przypadku tak się nie stało, a korekta chodnika w rejonie posesji nr 47 trwała kolejne tygodnie.


fot. Youtube, Piotr Papiernik

Pomiędzy ulicami Gandhiego, Kasprzaka, Drewnowską i aleją Włókniarzy budowana jest tzw. komora odgałęźna. Trzecim przystankiem w tunelu średnicowym będzie budowany w tym miejscu przystanek Łodzi Koziny. W sierpniu w miejscu dawnych ogródków działkowych trwały prace przygotowawcze. Zniknęła również popularna zimą górka saneczkowa. W wykopach powstały już pierwsze fragmenty ścian szczelinowych, które są i w tym przypadku podstawą podziemnej konstrukcji. Najnowszy tunelowy przystanek będzie trzypoziomowy (dwie kondygnacje z peronami kolejowymi oraz część handlowo-usługowa). Miasto też na ten fragment plany, chociaż nieco mgliste. Miałaby tutaj powstać krańcówka tramwajowa, zapewne w zamian za zlikwidowaną na Kozinach.


Komunikacjazbiorowa.pl to nie tylko sam blog. Do Waszej dyspozycji jest także profil na Facebooku oraz profil na Twitterze. Jeśli ma ktoś jeszcze GG, to zapraszam także do kontaktu pod numerem: 17689209.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

#EUYearofrail