fot. Daniel Siwak
transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #styczeń 2022

Za nami styczeń 2022 roku, co ciekawego działo się w minionym miesiącu? Miasto zrezygnowało z likwidacji ronda tramwajowego na placu Wolności. Taką wiadomość na podstawie informacji z Zarządu Inwestycji Miejskich przekazał vortal Transport-publiczny.pl. Dzień później okazało się to nieprawdą. Inwestycyjny urząd mocno namieszał, bo chodziło, że „nie będzie likwidacji ronda na krańcówce”. Krańcówce przy ul. Północnej, która żadnego ronda nie ma.

W mijającym miesiącu kolejne autobusy wynajęte w podpoznańskim Bolechowie zaczęły także wozić pierwszych pasażerów. Tym razem były to 12-metrowe Solarisy Urbino 12 IV mild hybrid. Miejski przewoźnik po raz pierwszy zakupił autobusy z takim napędem. MPK Łódź z końcem 2021 roku wprowadziło do ruchu także dwadzieścia dwa Solarisy Urbino 18 IV. Tyle w skrócie. Zapraszam na “Transportowy flesz miesiąca” stycznia 2022.

Drożej za bilety PKP Intercity

W połowie stycznia PKP Intercity podwyższyło ceny biletów jednorazowych i okresowych – tygodniowych, miesięcznych i kwartalnych. Państwowy przewoźnik tłumaczył to rosnącymi kosztami energii elektrycznej, modernizacji taboru czy przebudowy zapleczy technicznych dla pociągów. W taryfie 2022 wprowadzono pięć progów cenowych, z czego trzy przewidziano dla tzw. kategorii ekonomicznych – TLK i IC. To cena bazowa z upustem 15, 30 lub 45%. Ostatnie dwa progi obowiązują wyłącznie w pociągach kategorii EIC i EIP i są stałe. Cena bazowa po zmianach wynosi 169,00 zł (EIP), 149,00 zł (EIC) i 69,00 zł (TLK, IC).

Patrząc przez pryzmat lokalny tak naprawdę wzrastają ceny biletów na wszystkie połączenia z Łodzi. Bilet jednorazowy na odcinku Łódź Fabryczna – Warszawa Centralna określono na kwotę 41,00 zł (2KL) oraz 53,00 zł (1KL). Przejazd do stacji Wrocław Główny to koszt 49,00 zł (2KL) i 81,00 zł (1KL), do stacji Poznań Główny 62,00 zł (2KL) i 81,00 zł (1KL), a do stacji Kraków Główny 64,00 zł (2KL) i 85,00 zł (1KL). Najdrożej zapłacimy za podróż do Olsztyna Głównego 73,00 zł (2KL) i 96,00 zł (1KL) oraz do Gdańska Głównego 75.00 zł (2KL) i 97,00 zł (1KL).

“Miękkie” hybrydy na ulicach Łodzi

Latem ubiegłego roku MPK Łódź podpisało z firmą Solaris umowę na dostawę 51 autobusów. Zamówiono wówczas 22 przegubowe pojazdy Solaris Urbino 18 IV i 29 krótszych pojazdów Urbino 12 IV mild hybrid. Dzięki nowym autobusom wycofane zostałyby najstarsze Jelcze, Volvo czy Mercedesy. Kontrakt polsko-hiszpańskim Solarisem zakłada wynajem pojazdów na dziesięć lat wraz z ich serwisowaniem, a koszt netto tej usługi to ok. 113 mln złotych. Dzięki temu miejski przewoźnik będzie dysponował prawie pół tysiącem niskopodłogowych pojazdów, z których najstarsze pochodzą z 2008 roku.

Pierwsze autobusy pojawiły się w ruchu liniowym w grudniu 2021 roku. Były to Solarisy przegubowe. Z kolei w pierwszym miesiącu nowego roku pasażerowie mieli do dyspozycji krótkie Solarisy w wersji “mild” hybryd. Podczas hamowania generowana energia jest magazynowana, a podczas przyspieszania autobusu wspomagana jest w ten sposób praca silnika spalinowego. Poza tym autobusy spod Poznania posiadają już dobrze znane Łodzianom wyposażenie – monitoring, biletomaty i klimatyzację. Od początku pewne kontrowersje budzą wyświetlacze, które są zdecydowanie mniejsze od tych zastosowanych z Solarisach z 2015 czy 2019 roku.

Fatalna pomyłka z placem Wolności, która wywołała euforię

Przebudowa placu Wolności, która miała ruszyć wkrótce po remoncie reprezentacyjnej ulicy Łodzi – ul. Piotrkowskiej, do tej pory się nie rozpoczęła. Jednak w 2022 roku mamy szansę zobaczyć na tym terenie pierwsze ekipy budowlane. Wykonawca został już wybrany. Plac z pomnikiem Kościuszki zostanie wyłożony płytami granitowymi, które nawiązywać będą do Pietryny. Pojawią się też nowe meble miejskie – ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, ledowe oświetlenie oraz dużo zieleni. Zniknie natomiast torowisko tramwajowe po południowej stronie.

W połowie stycznia jako uzupełnienie vortal Transport-publiczny.pl podał, że miasto zrezygnowało z planów likwidacji ronda tramwajowego na placu Wolności. Informację taką miał podać Zarząd Inwestycji Miejskich. Bowiem dodatkowa relacja skrętna w kierunku wschodnim z ul. Nowomiejskiej w ul. Północną, miała być dodatkowym elementem na łódzkiej sieci. Kiedy wiele osób odetchnęło z ulgą dzień później okazało się, że ZIM miał na myśli, że nie będzie likwidacji ronda na krańcówce”’. Na krańcówce przy ul. Północnej, która takiego czegoś jak rondo, nie ma.

Wielkie zimowe łatanie ulic

“Noworoczna odwilż przyniosła wiele dziur w łódzkich ulicach”. To krótki fragment zajawki na miejskim portalu “dla kochających Łódź”. Generalnie bardzo odkrywcza sprawa, bo kto by się spodziewał, że epizody zimowe mogą tak bardzo wpływać na łódzkie drugi. Prawda? W związku z tym urzędnicy przez kilkanaście dni prowadzili przegląd ulic, które wymagają pilnej interwencji. Częste ostatnimi dniami powroty zimowej aury także nie pomagały w ich utrzymaniu. Nie ma się co dziwić, że w mediach społecznościowych kierowcy nie wypisują laurek dotyczących bieżącego stanu nawierzchni.

Przechodząc do konkretów. 132 lokalizacje i 216 tony masy bitumicznej – tak z informacji Urzędu Miasta Łodzi wygląda ostatnia odsłona wielkiego zimowego łatania ulic. Ekipy drogowców pojawiły się między innymi na ul. Aleksandrowskiej, Szczecińskiej, Śląskiej, Wróblewskiego, Matek Polskich, Zielonej, Żeromskiego, Kamińskiego, Czerwonej, Uniwersyteckiej, Telefonicznej, Hetmańskiej, Pomorskiej czy Giewont. Wiadomo, że prace prowadzone z wykorzystaniem metody “na zimno” lub “na gorąco” są czysto doraźnie. Chodzi o to, aby zapobiegać większym uszkodzeniom samochodów. Zarząd Dróg i Transportu w razie uszkodzenia auta zachęca do składania wniosków o odszkodowanie.

Koronawirus komplikuje przejazdy

Od kilku tygodni – z różnym nasileniem – u naszych południowych sąsiadów występują problemy z funkcjonowaniem transportu zbiorowego. Sytuacja w Czechach była inspiracją do zadnia ważnego pytania, czy wkrótce kwarantanna zatrzyma pociągi czy komunikację miejską w naszym regionie a może i w kraju? Okazało się, że nasi przewoźnicy kolejowi oraz miejscy dobrze znają problem absencji z powodu kwarantanny czy zwolnień. Na razie (przynajmniej oficjalnie) nie ma podstaw do drastycznych cięć. Tym niemniej sprawa jest jak najbardziej rozwojowa.

W tym samym dniu, w którym ukazał się tekst “Blisko 83 tys. w Łódzkiem, a prawie 1,1 mln w skali kraju. Kwarantanna zatrzyma pociągi i autobusy?“, Łódzka Kolej Aglomeracyjna opublikowała informację o odwołaniu lub skróceniu sześciu kursów w relacjach: Łódź Fabryczna – Skierniewice, Łódź Widzew – Łęczyca czy Łódź Fabryczna – Drzewica. Powodem, jak podaje przewoźnik, jest piąta fala epidemii oraz absencja pracowników odpowiedzialnych za organizację i kursowanie pociągów. Zmiany obowiązują do najbliższej korekty, czyli do 12 marca 2022 roku. Nie wykluczone, że nie będą jednymi.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY