autobusy elektromobilność komunikacja miejska

Pierwszy z siedemnastu dla MPK Łódź. Na ostatnie testy przyjechało Volvo 7900 Electric

fot. Łódź.pl

Mija blisko półtora roku od momentu kiedy przedstawiciele Volvo Polska oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego podpisali umowę na dostawę 17 nowych autobusów elektrycznych dla Łodzi. Zanim pojazdy zaczną wozić mieszkańców naszego miasta, pierwszy z nich trafił na testy. Ich producent, przed oficjalnym przekazaniem, chce sprawdzić m.in. kompatybilność systemu w autobusie oraz tego w w zajezdni.

Volvo 7900 Electric mają standardową długość, czyli 12 metrów. Pomieszczą 75 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. Zostały wyposażone w klimatyzację dla kierującego i pasażerów, wewnętrzny oraz zewnętrzny monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej z tablicami LED i ekranami LCD oraz – nowość w Łodzi – ładowarki USB w przestrzeni pasażerskiej.

Autobusy elektryczne dla Łodzi są całkowicie niskopodłogowe i przystosowane do przewozu podróżnych z niepełnosprawnością. Zamontowana została rampa wjazdowa oraz wydzielona została specjalna przestrzeń m.in. dla pasażerów na wózkach. Ta sama przestrzeń będzie służyła do przejazdu osób z rowerami, gdyby zaszła taka konieczność.

fot. Łódź.pl

Na uwagę zwracają poniekąd wyświetlacze przednie, których typ szerokim echem odbiły przy okazji pozyskania 51 Solarisów Urbino 12 i 18 czwartej generacji. Co prawda po zdjęciach trudno jednoznacznie określić wymiary urządzeń w Volvo. Tym nie mniej ich mocne podobieństwo pewnie na nowo otworzy dyskusję na ten temat. Kontrowersje wzbudza również schemat malowania, któremu trudno przyznać jednoznaczną logikę. Niespójności pojawiają się nie tylko z tyłu (szerszy czerwony pas w okolicy drzwi), ale także na lewej burcie (żółty pas nie łączy się z czerwonym zderzakiem).

fot. Łódź.pl

Z początkiem grudnia 2021 roku rozpoczęło się montowanie ładowarek w zajezdni autobusowej przy ul. Limanowskiego, gdzie będą garażować. Na razie 17 stanowisk zostało wyposażonych we wspomniane urządzenia, przy których nocą będą “dokarmiane” Volva 7900 Electric. Jednak wiata, która powstała w czasie modernizacji obiektu może pomieścić docelowo 76 pojazdów. Oznacza to, że wszystkie elektryki kupowane w przyszłości, będą trafiały do bałuckiego obiektu.

Drugim sposobem będzie ładowanie “na mieście”, czyli na przystankach końcowych, za pomocą tzw. odwróconego pantografu. Do tego celu wyznaczono następujące krańcówki: plac Mikulskiego, Cmentarz Szczecińska, Retkinia, Retkinia Kusocińskiego, Dworzec Łódź Fabryczna oraz Janów. W tej ostatniej lokalizacji trwa już montaż całego stanowiska dla autobusów elektrycznych. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie pasażerowie zobaczą elektrobusy na liniach 80 (Retkinia – Janów), 83 (Plac Mikulskiego – Cmentarz Szczecińska) oraz 86 (Dworzec Łódź Fabryczna – Retkinia Kusocińskiego). Zastąpią one niektóre brygady obsługiwane taborem przegubowym z silnikiem spalinowym.

ARCHIWUM

TRANSPORTOWY FLESZ MIESIĄCA

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY