autobusy organizacja komunikacji pasażerowie

Podróż krążownikiem “87”. Minuty płyną a pasażerowie MPK dwa razy podziwiają park Staromiejski

fot. Daniel Siwak

W związku z zakończeniem prac inwestycyjnych na skrzyżowaniu Legionów – Zachodnia, na podstawie decyzji Zarządu Dróg i Transportu, od dnia 6 maja 2024 roku zmianie ulegną trasy autobusów linii 87A i 87B“. To fragment komunikatu nr 78/24, który MPK Łódź opublikowało na swojej stronie internetowej jeszcze przed końcem tegorocznej majówki. Ktoś może powiedzieć, że informacja jak każda inna. I w sumie to prawda, bo praktycznie co kilka/kilkanaście dni pasażerowie mają okazje je widzieć. Jedni te informacje czytają, inni ignorują, żeby potem mieć niespodziankę w czasie podróży.

Organizacja komunikacji miejskiej w Łodzi, to nie jest w ogóle łatwy kawałek chleba. Wie to każdy, kto pracuje w Zarządzie Dróg i Transportu, a w konsekwencji też sami pasażerowie. Sięgając pamięcią wstecz próbowałem poszukać nietypowych sposobów poprowadzenia tras autobusów czy tramwajów. Od razu przypomniała mi się linia ZOO – wożąca powietrze i okrążająca południową część parku Zdrowie oraz tramwajowa linia zastępcza Z5, która pętlę uliczną miała przez pół Bałut. Od ubiegłego poniedziałku do tego grona dołączają także linie 87A i 87B.

Dwa razy obok parku Staromiejskiego a pasażerowie zdezorientowani

O co chodzi z liniami 87A i 87B? Przede wszystkim o przejazd w kierunku krańcówek Doły Smutna i Telefoniczna Zajezdnia. Autobusy ulicą Ogrodową dojeżdżają do Nowomiejskiej. Potem przez plac Wolności i Legionów dojeżdżają do ulicy Zachodniej. Z niej z kolei znów skręcają w ulicę Ogrodową i już prosto kierują się ulicą Północną. Ten, kto zauważył dwukrotny przejazd wzdłuż parku Staromiejskiego, nie pomylił się. To dziwne krążenie jest absurdem nowej trasy. W stronę Żubardzia sprawa jest zdecydowanie prostsza. Z ulicy Północnej autobusy skręcają w ulicę Nowomiejską. Potem przez plac Wolności i Legionów dojeżdżają do ulicy Zachodniej i dalej prosto do ulicy Drewnowskiej. Z ciekawości zrobiłem sobie dwie przejażdżki krążownikiem “87”.

Przejazd pierwszy, godz. 13:05. W środku kilku pasażerów, słyszę komunikat, że następny przystanek to plac Wolności. Do skrzyżowania Ogrodowa i Nowomiejska autobus dojeżdża po dwóch minutach i praktycznie 3/4 pasażerów chce opuścić pojazd MPK Łódź w tym miejscu. Oczywiście to się nie udaje, bo przy tym podjeździe przystanku nie ma. Dopiero po kolejnych czterech minutach, czyli po przejechaniu placu Wolności oraz zatrzymaniu się na przystanku Legionów – Zachodnia, znów wylądowałem przy skrzyżowaniu ulic Ogrodowej i Nowomiejskiej. Drzwi się tym razem otwierają. To krążenie zajęło nieco ponad 6 minut.

Przejazd drugi, godz. 17:25. We wnętrzu pięciu pasażerów, znów słyszę komunikat, że następny przystanek to plac Wolności. Znów też do skrzyżowania Ogrodowa i Nowomiejska autobus dojeżdża po dwóch minutach. Tym razem przy ulicy Nowomiejskiej chce wysiąść jedna osoba. Na przystanku natomiast siedziała kobieta z wózkiem dziecięcym (przy powrocie już jej nie było). Na placu Wolności starsza kobieta zapytała mnie, czy dojedzie tym autobusem bliżej Manufaktury. Wyjaśniłem, że minutę wcześniej odjechało 87A w kierunku Żubardzia. Zmyliły ją autobusy tej samej linii, ale jadące w innych kierunkach. I tym razem czas krążenia wyniósł również nieco ponad 6 minut.

Kiedy koniec krążownika “87”? Sytuacja do naprawiania w pół minuty

Zapewne po przeczytaniu dzisiejszego tekstu – bez względu na to czy jesteście mieszkańcami Łodzi, czy też nie – zadajecie sobie pytanie: jak można naprawić ten absurd? Otóż bardzo prosto, bo wystarczałoby pół minuty na przystawienie drabiny i odklejenie paska, który zakrywa tabliczkę “Nie dotyczy MPK”. Ta z kolei znajduje się pod znakiem B-21, czyli “Zakaz skrętu w lewo”, zamontowanym tuż przez skrzyżowaniem z ulicą Legionów. Możecie to zobaczyć na zdjęciu poniżej. Zresztą tak też organizacja ruchu (tylko bez wspomnianej tabliczki) wygląda dwa, trzy czy cztery lata temu. Wyjątek właśnie stanowiły pojazdy miejskiego przewoźnika.

No właśnie. Bo przez wspomnianą ulicę Legionów, przed kwietniem 2022 roku, na plac Wolności wjeżdżały autobusy linii 59, 73 czy 78. Miały tutaj swoją krańcówkę, ale jeszcze w czasie kiedy pomnik Kościuszki można było objechać dookoła. Krótką historię tego miejsca i archiwalne zdjęcia znajdziecie na stronie ŁódzkaKomunikacja.eu. O ile linie 59 i 73 tworzą komunikację zastępczą na ulicach Kilińskiego i Srebrzyńskiej. To linia 78 mogłaby wrócić w rejon placu Wolności. Możliwości są przynajmniej dwie: wjazd od skrzyżowania Zachodnia – Legionów i wyjazd przez Ogrodową lub wjazd od skrzyżowania Zachodnia – Ogrodowa i wyjazd przez ulicę Legionów.

Przy zmianie trasy linii 87A i 87B mamy też do czynienia z pewnym problemem. Ten uwidocznił się dość mocno przy dwutygodniowych pracach na skrzyżowaniu ulic Zachodniej i Legionów i dotyczył mojego ulubionego tematu – informacji pasażerskiej. Otóż jeden jedyny przystanek, który na nowej trasie wymagał uzupełnienia kafelka z numerem linii, nadal tego kafelka nie ma. Konkretnie chodzi o wiatę przystankową po zachodniej stronie placu Wolności. Kluczowy jej fragment macie na zdjęciu wyżej.

I tutaj duże zdziwienie, bo parę tygodni wcześniej uzupełniano kafelki we wiatach przystankowych wzdłuż ulic Ogrodowej i Północnej. Tam właśnie kursują wspomniane linie. Czyżby w magazynie MPK Łódź nie ma żadnej nadwyżki kafelków? Moim zdaniem dodatkowego oznaczenia co do kierunku jazdy wymagają także rozkłady jazdy umieszczone w gablocie na placu Wolności i w kasecie na przystanku Legionów – Zachodnia. Podwójne przejazdy wspomnianych linii mogą dezorientować pasażerów.


PODOBAJĄ CI SIĘ PORUSZANE TEMATY?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY