autobusy organizacja komunikacji pasażerowie

Wiosenne zmiany w MPK Łódź. To nowa linia przez trasę W-Z i powrót autobusów na Wojska Polskiego

fot. Daniel Siwak

Ponownie wracam do omówienia większych zmian w komunikacji miejskiej w Łodzi. Tym razem mamy tak zwaną zbiorówkę. Przede wszystkim chodzi o ulicę Wojska Polskiego, gdzie na cały odcinek od ulicy Franciszkańskiej do alei Palki wracają autobusy linii 57, 64A, 64B, 70, 81 i N6. Tramwaje linii 1 i 6 kursują tutaj już od 16 marca. W tym samym czasie swoja trasę zmieni także linia Z54, a od końca maja mieszkańcy skorzystają z nowej linii autobusowej 67.

Wracają autobusy. Wojska Polskiego w całości dla MPK Łódź

Największą zmianą związaną z udostępnieniem ulicy Wojska Polskiego, jest zmiana trasy linii 57 [Marysin Stadion – Piastów Kurak]. Z początkiem czerwca nie dojedziemy nią już do cmentarza Doły od strony alei Palki. Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi zdecydował, że od skrzyżowania ulic Północnej, Wierzbowej i Źródłowej autobusy pojadą ulicami Źródłową i Wojska Polskiego do ulicy Spornej. Przesiadając się w rejonie przystanków Źródłowa – Wojska Polskiego lub Wojska Polskiego – Głowackiego pasażerowie zyskają (prócz linii 1) dodatkowe połączenie z dworcem Łódź Fabryczna.

fot. Daniel Siwak

Na swoje stałe trasy wrócą linie 70 ([Instytut CZMP – Rondo Powstańców 1863 roku] i 81 [Cmentarz Szczecińska – Sikawa Centrum Handlowe]. Oznacza to, że zamiast objazdem przez ulice Inflancką i Strykowską, będą kursować przez ulice Zagajnikową, Sporną i Wojska Polskiego. Ewentualnych przesiadek na tramwaje linii 1 i 6 można dokonywać w obrębie przystanku Wojska Polskiego – Sporna i Sporna Wojska Polskiego. Z kolei nocą będziemy mogli podróżować Wojska Polskiego pomiędzy ulicami Franciszkańską a Sporną linią N6 [Dworzec Łódź Dąbrowa – Rondo Powstańców 1863 roku]. Jak bardzo zmieni się rozkład jazdy? Nie wiadomo. Do chwili ukończenia tego tekstu nie był on jeszcze opublikowany.

Po pierwszych komentarzach w internecie pojawia się wiele pytań, dlaczego linie 64A [Zachodnia Limanowskiego – Cmentarz Zarzew] i 64B [Zachodnia Limanowskiego – Widzew Czajkowskiego] nie pojadą ulicami Boya-Żeleńskiego i Obrońców Westerplatte, tylko prosto ulicą Wojska Polskiego. Odpowiedź jest bardzo prosta. ZDiT planuje w najbliższym czasie kolejną naprawę Boya-Żeleńskiego pomiędzy ulicami Staszica a Sporną. Puszczanie tam autobusów na kilka tygodni, a potem ich przetrasowanie, nie miałoby sensu. Ale oczywiście brakuje jasnego wytłumaczenia mieszkańcom tej sytuacji.

Zmiany na trasie W-Z. Nowa linia pojedzie do parku Zdrowie

Dość ciekawe jest uruchomienie od 30 maja nowej linii 67 [Dworzec Łódź Fabryczna – ZOO Orientarium]. Dlaczego? Po pierwsze, jest to puszczenie dziennej linii autobusowej wzdłuż śródmiejskiego odcinka tramwajowej trasy W-Z. Po drugie, jest to ponowne przywrócenie do użytku, wybudowanych ponad dekadę temu za 300 tys. złotych przystanków Mickiewicza – Łąkowa. Przez ostatnie lata kursowały tutaj linie 50, 65B, 88A, 88B, 98 czy N2.

A jeżeli chodzi właśnie o przystanki, to byłem ciekaw jak to ZDiT rozwiąże. Pomiędzy ulicami Wólczańską a Kilińskiego kursują jedynie autobusy nocne, które mają dość ograniczoną liczbę zatrzymań. W kierunku zachodnim mamy na tym odcinku przystanki jedynie na alei Piłsudskiego przy Kilińskiego. W drugą stronę na alei Mickiewicza przy Wólczańskiej. I na nich właśnie linia 67 się zatrzyma. Dodatkowo będą to też przystanki: Mickiewicza – Kościuszki i Mickiewicza Żeromskiego. Wszystko na to wskazuje, że nie będzie zatrzymania na wysokości przystanku Piotrkowska Centrum. Jak można było się spodziewać będzie, to linia kursująca jedynie w soboty, niedziele i święta – w godz. 10-20.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że uruchomienie wspomnianej linii odbędzie się kosztem częściowo linii 80B i 80C. Tej ostatniej już nie zobaczymy, a ta druga pojedzie na zmienionej trasie Janów – Retkinia przez ulicę Krzemieniecką. Póki co zagadką pozostaje rozkład jazdy oraz jej status. Mam tutaj na myśli czy nowa „sześćdziesiątka siódemka” będzie jedynie linią sezonową, czy kursującą przez cały rok.

fot. Daniel Siwak
Linia zastępcza na Stoki – nie po Piłsudskiego, a przez Śmigłego-Rydza

Na koniec jeszcze jedna zmiana. W tym przypadku od 1 czerwca inaczej pojedzie zastępcza linia Z54 [Plac Mikulskiego – Stoki Skalna], która częściowo zastępuje skrócone do Janowa linie 54A i 54B. Trwający od miesięcy remont ulicy Pomorskiej w Mileszkach nadal się nie zakończył i stąd to zastępstwo. We wspomnianym przypadku „zetka” kursuje po normalnej trasie m.in. przez aleję Piłsudskiego do ulicy Niciarnianej.

ZDiT nową trasę wyznaczył przez aleję Śmigłego-Rydza oraz ulice Przybyszewskiego i Niciarnianą (odcinek Przybyszewskiego – Piłsudskiego). Trudno jest wywnioskować czym spowodowane jest wzmocnienie komunikacji na tych dwóch ostatnich ulicach. Póki co żadnych zmian w kursowaniu linii 75A, 75B, 96 czy Z7 nie ma. Niestety, nie wiadomo też jak bardzo zmieni się rozkład jazdy. I w tym przypadku do chwili ukończenia tego tekstu nie był on jeszcze opublikowany. Do tej pory linia Z54 kursowała co 30-40 min. w dni robocze oraz co godzinę w weekendy.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY