Pierwsza, po przeniesieniu z Płocka, edycja festiwalu muzycznego Audioriver już za miesiąc (12-14 lipiec). Organizatorzy szacują, że w tym wydarzeniu weźmie udział 16 tys. uczestników. To tak, jakby w jednym momencie pojawili się od razu mieszkańcy Łasku czy Rawy Mazowieckiej. Żeby mieć porównanie, to przez cztery dni majówki w 2022 roku Orientarium, które zostało wtedy otwarte, odwiedziło aż 50 tys. gości. Wspólny mianownik obydwu lokalizacji to park Zdrowie i jego bliskie okolice.
Wszedłem dzisiaj na stronę imprezy, ale tam nie ma jeszcze żadnych informacji organizacyjnych o dojeździe komunikacją miejską, koleją czy potencjalnych parkingach. Nie ma też mapy terenu Audiorivera na łódzkich Błoniach. Ta była wtedy, kiedy wydarzenie miało być organizowane w oprotestowanym przez mieszkańców parku Zdrowie. Żadnych informacji nie ma też na stronie Łódzkiego Centrum Wydarzeń, które jest partnerem festiwalu. Zapewne poznamy je wkrótce. Jednak na podstawie dostępnych już informacji mogę co nieco Wam napisać.
Tramwajem na Audioriver? Na pewno pojadą autobusy
Nie mam co do tego wątpliwości, że ciężar dowiezienia uczestników festiwalu spocznie na komunikacji miejskiej, a nie na własnych samochodach. Trzeba będzie mieć to na uwadze przy planowaniu dojazdu. Pod względem kursowania autobusów czy tramwajów lokalizacja łódzkich Błoni prezentuje się gorzej niż wywołujący sprzeciw mieszkańców park Zdrowie. Do dzisiejszego tekstu przyjmuję, że tramwaj linii 43A będzie kursował z częstotliwością co 20 minut. Jest to częstotliwość mniejsza o 5 minut od tej na linii 45 do Zgierza, ale z kolei o 4 minuty większa niż na linii 41 do Pabianic. Trasę będą obsługiwać wagony dwukierunkowe. Wiemy, że linia będzie kursować na trasie Konstantynów Łódzki (Park Miejski) – Łódź (Legionów – Włókniarzy).
Jeżeli chodzi o autobusy, to wiadomo, że po ulicy Konstantynowskiej w miejscu, gdzie ma odbywać się festiwal Audioriver, nie kursuje żadna linia autobusowa. Te kursują albo po ulicy Krzemienieckiej (linie 67, 76, 6MUK, Z13) albo po ulicy Kusocińskiego (linie 55A, 55B, 76, 80A, 99) czyli od strony osiedla. Dodatkowo wspomniana ulica Konstantynowska potrafi korkować się na wcześniejszym odcinku, czyli pomiędzy ulicą Krzemieniecką a aleją Unii Lubelskiej. Kiedyś Piotr Kurzawa, który szefuje Łódzkiemu Centrum Wydarzeń powiedział, że komunikacja będzie oparta też o dodatkowe linie, wzorem obchodów 600-lecia Łodzi. Miasto nie przekazując żadnych podstawowych informacji daje mieszkańcom ogromne pole do domysłów, jak będzie wyglądała ich codzienność pomiędzy 12 a 14 lipca.
Jeżeli transport zbiorowy, to nie możemy zapomnieć o kolei. I tutaj niemalże pewne jest to, że głównym dworcem festiwalowym zostanie Łódź Kaliska. Prócz bezpośrednich pociągów dalekobieżnych z Trójmiasta, Bydgoszczy, Torunia, Płocka czy Szczecina pojawią się tutaj pasażerowie z przesiadek na dworcach Łódź Chojny czy Łódź Widzew. Szczególnie na ten ostatni dojeżdżają składy z Lublina, Białegostoku, Wrocławia, Poznania, Katowic, Krakowa czy Warszawy. Ze wspomnianej stacji na Widzewie do Łodzi Kaliskiej dojeżdża kilka pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz niektóre Polregio. Póki nie ma informacji, czy PKP Intercity planuje uruchomić jakieś dodatkowe połączenia na Audioriver. Wiemy, że udało się to na poznański Pyrkon (14-16 czerwca), gdyński Open’er (3-6 lipca) czy Pol’and’Rock Festival (1-3 sierpnia).
Czy trzeba będzie wyłączyć ulicę Konstantynowską z ruchu?
Wszelkie poruszanie się w okolicy na pewno utrudni w jakimś stopniu prowadzona przebudowa ulicy Krakowskiej. Odcinek pomiędzy ulicami Minerską a Barską jest teraz jednokierunkowy. Mam nadzieję, że wszelkie barierki i maszyny znikną z wymienianej już ulicy Konstantynowskiej, gdzie kończy się opóźniona przebudowa trasy tramwajowej. Myślę, że żeby zapewnić jakąś alternatywę w poruszaniu się – przede wszystkim autobusom MPK – trzeba zamknąć ruch w okolicy łódzkich Błoni na ulicach Konstantynowskiej, Juszczakiewicza i Kusocińskiego. Np. w ramach pętli ulicznej po dwóch pierwszych można byłoby wyznaczyć trasę linii specjalnej. Tym samym ruch samochodowy z i do Konstantynowa Łódzkiego trzeba byłoby przekierować przez Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną na Nowym Józefowie.
Parkowanie samochodu ze spacerem na Audioriver
W kwestii parkowania w okolicy miejsca organizacji Audioriver 2024, to obecnie mogę jedynie opierać się o ogólne dostępne informacje. Można się przede wszystkim inspirować tymi danymi, które podawano przy otwarciu Orientarium w ZOO w 2022 roku. Pierwsze miejsca postojowe znajdziemy ponad 1,5 km od miejsca festiwalu. Mam tutaj na myśli starą ulicę Krakowską – w pobliżu skrzyżowania z ulicą Minerską (158 miejsc) oraz przy wejściu do Ogrodu Botanicznego w Łodzi (48 miejsc). Przy czym te ostatnie są płatne 4,00 zł/h i przeznaczone głównie dla gości tej instytucji.
Kolejnych 360 bezpłatnych miejsc znaleźć będzie można na alei Unii Lubelskiej – zarówno po jej północnej stronie (w stronę ulicy Srebrzyńskiej), jak i południowej stronie (w stronę dworca Łódź Kaliska). To około 2,7 km od miejsca festiwalu. Po tej drugiej stronie zlokalizowany jest parking przy Aquaparku Fala (180 miejsc) za 4,00 zł/h oraz przy Atlas Arenie (560 miejsc) za 5,00 zł/h. I na tym lista w miarę pewnych parkingów się kończy.
Teoretycznie są jeszcze parkingi przy markecie Carrefour na alei Bandurskiego (odległość ok. 3,5 km) oraz przy centrum handlowym „Pasaż Łódzki” i sklepie Castorama (odległość ok. 5 km). Praktycznie nie wiadomo, jak zarządcy tych miejsc podejdą do sprawy, bo sklepy będą zamykane zdecydowanie szybciej niż kończyć się będzie dzień festiwalowy.