Chyba znów będę musiał napisać, że wieści z budowy tunelu średnicowego w Łodzi stały się jednym z ważniejszych tematów czerwca. W zapowiadanym kilka miesięcy wcześniej terminie – po przestoju – ruszyła tarcza TBM Katarzyna. To urządzenie, które od przystanku Łódź Polesie drążyć będzie duży dwutorowy tunel w kierunku stacji Łódź Fabryczna. To tak naprawdę kluczowy element podziemnej linii kolejowej budowanej na terenie naszego miasta.
Powody do radości powinni mieć także mieszkańcy Konstantynowa Łódzkiego. Z gotowej od kilku miesięcy infrastruktury na terenie tego miasta wreszcie skorzystają tramwaje w pasażerami. Pierwsze wagony mają ruszyć krótko po godzinie 3 nad ranem ju 1 lipca, czyli jutro. Patrząc po testowych jazdach zobaczymy tam dwukierunkowe wagony NF6D., M8CN i GT6M-ZR. Tyle w skrócie. Zapraszam na “Transportowy flesz miesiąca” czerwca 2024.
Udało się wybrać wykonawców Śmigłego-Rydza i Franciszkańskiej
Kwestię przetargów na przebudowę tych dwóch ulic poruszałem już w jednym z czerwcowych Transportowych Komentarzy Tygodnia. Nie przypominam sobie, żeby w ostatnim czasie zdarzyła się taka kumulacja pecha związanego z brakiem rozstrzygnięcia postępowań. W przypadku inwestycji na ulicy Śmigłego-Rydza najpierw wybrany został Strabag, a potem Trakcja. Obie decyzje zostały unieważnione przez Zarząd Inwestycji Miejskich. Podobnie było z ulicą Franciszkańską, gdzie zwycięzcą ogłoszono Balzolę, ale potem unieważniono ten wybór.
21 czerwca dla tych przetargów był przełomem. ZIM ponownie poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty. Po trzech miesiącach poślizgu dowiedzieliśmy się, że ulicę Franciszkańską i krańcówkę Północna wykona Balzola, a ostatni odcinek alei Śmigłego-Rydza przebuduje Trakcja. Po nieco ponad tygodniu nadal jeszcze nie wiadomo, kiedy nastąpi podpisanie umów z wykonawcami. Z kolei na temat terminów rozpoczęcia prac, to już na pewno trudno się wypowiadać.
Decyzja rządu Tuska. Co dalej z KDP przez Łódź?
Wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i tzw. komponentu kolejowego w ostatnim czasie było dość głośno. Głównie za sprawą rozliczenia przez Koalicję 15 października poprzedników, czyli polityków Prawa i Sprawiedliwości. Miało to się odbyć m.in. poprzez audyt działań, ale same przetargi w ostatnim czasie to pasmo niepowodzeń rządowej spółki. I tutaj pozostaje otwarte pytanie: jaka przyszłość czeka audyty i czy ostatecznie w ogóle będą przeprowadzone.
Bez względu na to rząd Donalda Tuska był winień obywatelom informacje: co dalej z megalotniksiem w gminie Baranów, co z kolejowymi szprychami na terenie kraju oraz co z projektem Kolei Dużych Prędkości. Ten ostatni nadal będzie realizowany, ale są nowe terminy. Do 2032 roku ma być gotowy odcinek pomiędzy Łodzią a Warszawą a do 2035 roku jego dalsza część, czyli z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Pociągi KDP mają poruszać się z prędkością 300-320 km/h. Co w najbliższym czasie będzie działo się w Łodzi? To przede wszystkim budowa drugiego tunelu średnicowego, na który przetarg ma zostać wkrótce ogłoszony.
- Transportowy flesz miesiąca. #sierpień 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #lipiec 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #czerwiec 2024
- Transportowy flesz miesiąca. #maj 2024
Tramwaj do Konstantynowa Łódź jest pewny
Jeżeli sięgniemy pamięcią, to trasa tramwajowa z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego miała być gotowa do sierpnia 2023 roku. Nie była i nie udało się jej zakończyć do magicznym, a wręcz kultowym pod względem inwestycyjnym terminie – do 31 grudnia 2023 roku. Nową datą graniczną miał być 30 czerwca 2024 roku. I choć jeszcze wiosną tego roku można było mieć wątpliwości, czy uda się dotrzymać ostatniego terminy, już wiemy, że konsorcjum KEMY i MPK Łódź sobie poradziło. Jutro, czyli 1 lipca – po pięciu latach zamknięcia – mieszkańcy tej podłódzkiej miejscowości będą mogli ponownie skorzystać z tramwajów do Łodzi.
Co prawda za daleko nie zajadą, bo jedynie do skrzyżowania Legionów i Włókniarzy. To akurat jest związanie z niewyremontowanym odcinkiem ulicy Legionów w kierunku ulicy Żeligowskiego oraz zamkniętą ulicą Zieloną. Na razie praktycznie nie ma perspektyw na wznowienie tam ruchu, chociaż na tymczasowe. Miasto natomiast ma plan, żeby przeprowadzić bardziej kompleksowy remont ciągu Zielona – Legionów – Konstantynowska. Jednak to perspektywa przynajmniej do 2027 roku. Warto wspomnieć, że mieszkańcy Konstantynowa oraz Lutomierska zyskają nową możliwość podróżowania. Chodzi o przedłużenie linii 94, która będzie kursować na trasie Retkinia (Łódź) – Plac Jana Pawła II (Lutomiersk)
Czerwiec miesiącem tunelu średnicowego
Trzeba przyznać, że czerwiec był miesiącem zdecydowanie pod znakiem budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Najpierw zaczęło się od dużej tarczy TBM, czyli Katarzyny. Urządzenie, które przez kilkanaście miesięcy stało kawałek za ulicą Mielczarskiego, 21 czerwca wreszcie ruszyło. Magiczny guzik, i to dosłownie, nacisnął minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Na placu budowy pojawiła się także po raz kolejny prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Tym samym rozpoczyna się etap drążenia podziemnej trasy kolejowej pomiędzy Łodzią Polesiem a Łodzią Śródmieściem.
Praktycznie tydzień później mieliśmy kolejną dobrą wiadomość z placu budowy. Mniejsza tarcza, czyli Faustyna przebiła zachodnią ścianę podziemnego przystanku Łódź Koziny. Miało to miejsce szybciej niż zakładał harmonogram, który przewidywał zakończenie drążenia trzeciego tunelu łącznikowego kilka tygodni później – w lipcu. Co ciekawe, nawet nie trzeba było zmieniać organizacji ruchu na alei Włókniarzy jak to miało miejsce w ubiegłym roku. A skoro Faustyna ma za sobą już trzy tunele, to wiadomo, że pozostał jej ten ostatni w kierunku stacji Łódź Kaliska.
Dodaj komentarz