Zapraszam na kolejną odsłonę Transportowego Komentarza Tygodnia. Tym razem zainteresowała mnie sytuacja dotycząca przetargów na łódzkie inwestycje transportowe. O temat zahaczyłem nawet w majowym Transportowym flesz miesiąca, do którego także zapraszam. Inwestycje rozpoczęte po 2022 w tym roku – z dużym opóźnieniem – powinny zakończyć się maksymalnie do września tego roku. Za miesiąc gotowa powinna być trasa tramwajowa do Konstantynowa Łódzkiego a na jesieni ulica Przybyszewskiego na odcinku od placu Reymonta do alei Śmigłego-Rydza wraz z wiaduktami nad linią kolejową.
Od przełomu 2023 i 2024 roku Zarządowi Inwestycji Miejskich udało ogłosić się kilka ważnych przetargów, a konkretnie mam na myśli trzy. Pierwszy: przebudowa alei Śmigłego-Rydza i ulicy Niższej – na odcinku od Dąbrowskiego do Śląskiej wraz z przebudową krańcówki Dąbrowa Niższa. Drugi: przebudowa ulicy Franciszkańskiej – na odcinku od posesji nr 24 do ul. Północnej wraz z krańcówką tramwajową Północna. Trzeci: opracowanie dokumentacji na budowę Trasy Wojska Polskiego na Teofilowie oraz przebudowę ulicy Traktorowej – na odcinku od ulicy Snopowej do ulicy Słonecznikowej.
Unieważnienia ofert w Zarządzie Inwestycji Miejskich niemal taśmowo
Spójrzmy na to wszystko przez pryzmat kalendarza. Najciekawszy jest trzeci przetarg, czyli opracowanie dokumentacji na budowę Trasy Wojska Polskiego na Teofilowie oraz przebudowę ulicy Traktorowej. Zaledwie po jednym dniu od ogłoszenia, całe postępowanie zostało unieważnione. Jako uzasadnienie podano art. 256 ustawy Prawo zamówień publicznych. Brzmi on tak: Zamawiający może unieważnić postępowanie (…) odpowiednio przed upływem terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed upływem terminu składania ofert, jeżeli wystąpiły okoliczności powodujące, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione. Czyli mieszkaniec wie, że nic nie wie.
Jako drugi mamy przetarg na przebudowę ulicy Franciszkańskiej (potrzebny projekt) wraz z krańcówką tramwajową w parku Staromiejskim (posiada projekt). Od momentu jego ogłoszenia 24 listopada 2023 roku do dzisiaj, minęło 191 dni, czyli nieco ponad pół roku. 27 marca 2024 roku ZIM zdecydował o unieważnieniu wyboru firmy Balzola, czyli najbardziej zmotywowanego wykonawcy w Łodzi. Mimo, że minęły już dwa miesiące nadal nie znamy decyzji co do nowego wykonawcy. To oznacza, że nie ma podpisanej umowy i nie ma pracujących ekip.
- Transportowy flesz miesiąca. #sierpień 2024
- Plac Wolności bez tramwajów i autobusów? Naprawa betonem to nie jedyny problem tej metamorfozy
- Jesienią więcej linii na ulicy Legionów. Tramwaje dojadą tylko do cmentarza Ogrodowa
No i na przysłowiowy deser trzeci przetarg. To przebudowa alei Śmigłego-Rydza i ulicy Niższej wraz z przebudową krańcówki Dąbrowa Niższa. W tym przypadku ogłoszenie przetargu mieliśmy 13 października 2023 roku, co do dzisiaj daje nam okres 233 dni. Jednak w drugim tygodniu marca poznaliśmy wykonawcę, to miała być firma Strabag. To ta sama, która remontowała ulicę 6 Sierpnia czy przebudowuje ulicę Krakowską. Gdy spodziewaliśmy się już tylko podpisania umowy, Zarząd Inwestycji Miejskich… unieważnił 3 kwietnia wybór tej oferty ze względu na odwołania Trakcji i Balzoli. Jednocześnie 10 maja 2024 roku ponownie nastąpił wybór wykonawcy – tym razem firmy Trakcja. Ale ta sytuacja nie trwała długo, bo 17 dni później ZIM po raz drugi unieważnił ten przetarg.
To nie jest dobra wróżba. Przed nami kolejne duże inwestycje transportowe
Opóźnienia, które mogą sięgnąć przynajmniej kwartału nie są dobrym prognostykiem na przyszłość. Pamiętajmy, że przed ZIM ogłoszenie jeszcze dwóch inwestycji w ramach opóźnionego “Tramwaju dla Łodzi”: budowy trasy tramwajowej na ulicy Broniewskiego oraz budowy trasy tramwajowej w Nowym Centrum Łodzi wraz z przebudową ulicy Kopcińskiego. W kolejce czekają także pierwsze inwestycje, które omawiane były w ramach Wielkich Konsultacji Tramwajowych, czyli: przebudowa ciągu ulic Zielona-Legionów-Konstantynowska wraz z krańcówką Zdrowie, przebudowa trasy na ulicy Warszawskiej, przebudowa trasy na ulicy Aleksandrowskiej czy przebudowa trasy na ulicy Rzgowskiej (za Broniewskiego) wraz z krańcówką Chojny Kurczaki. Co będzie, jeżeli i je będą trapić takie problemy?
Dodaj komentarz