transportowy flesz

Transportowy flesz miesiąca. #sierpień 2024

fot. Daniel Siwak

Zauważyłem, że tematem ostatnich tygodni – prócz tunelu średnicowego w Łodzi – były także działania związane z mostem nad rzeką Bałutką przy ulicy Siewnej. U mnie dla odmiany tego w podsumowaniu nie będzie, ale o największej podziemnej inwestycji kolejowej już wspomnę. Wreszcie dowiedzieliśmy się, że nie ma problemów z tą inwestycją, przynajmniej na kolejnych metrach drążenia tunelu.

Kolejny raz za to w podsumowaniu znajdzie się ulica Przybyszewskiego, którą określiłem mianem inwestycyjnej “neverending story”. Podzielona na trzy odcinki inwestycja powinna być ukończona pomiędzy majem a sierpniem 2023 roiku. Tej daty nie udało się dotrzymać, za to mamy kolejne terminy, które żyją własnym życiem. Zapraszam na “Transportowy flesz miesiąca” sierpnia 2024.

Awaryjny remont torowiska na ulicy Rzgowskiej

Sierpień obfitował w ważne prace remontowe torowisk tramwajowych. Po ponad miesiącu przerwy linie 2, 5, 8 i 16 powróciły na ulice: Włókniarzy, Aleksandrowską i Limanowskiego. Wstrzymanie ruchu w tym rejonie wymusiła wymiana zwrotnic przed krańcówkami Dworzec Łódź Żabieniec oraz Teofilów. Stało się to 11 sierpnia, ale niespodziewanie ruch wagonów MPK Łódź wstrzymany został w innej części miasta. Ulica Rzgowska, bo o niej mowa, będzie zamknięta na przynajmniej do połowy września. Chodzi o odcinek od skrzyżowania ulic Paderewskiego i Broniewskiego do ulicy Kurczaki, gdzie tramwaje nie mogą tędy kursować.

Zresztą o tym, że torowisko na tym odcinku jest w stanie więcej niż fatalnym, wiadomo nie od dzisiaj. Pokłosiem tego było dwudniowe zamknięcie tej trasy pod koniec listopada 2023 roku, które ostatecznie trwało blisko półtora tygodnia. Nawet samo MPK Łódź przyznało wtedy, że uszkodzenia torowiska okazały się większe, niż początkowo zakładano. Przebudowa trasy była już konsultowana z mieszkańcami i jest wpisana na listę ważnych inwestycji transportowych. Teraz czas na przetarg na wykonawcę, który powinien zostać rozpisany do końca września 2024 roku. W takim przypadku prace budowlane będą mogły ruszyć nie wcześniej niż na przełomie 2025 i 2026 roku.

Tarcza TBM Katarzyna przyspieszyła

W poprzednim Fleszu pisałem o problemach mieszkańców budynków na trasie tunelu średnicowego. Wszyscy pamiętamy, że jak tarcza Katarzyna zaczęła drążyć, to po kilku dniach musiała się zatrzymać. Inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe przekazał wtedy, że maszyna TBM ma “postój interwencyjny“. W rozrachunku zamiast dwóch tygodni, mieszkańcy Legionów 55 i 57 w hotelach musieli spędzić aż cztery. Przy takim obrocie sprawy mieszkańcy kolejnych budynków mogli być sceptyczni.

Tymczasem wykonawca zakładał, że 21 sierpnia duża tarcza na około 2,5 tygodnia znów stanie celem dokonania przeglądu technicznego. Po analizie sytuacji podjęto jednak decyzję o kontynuowaniu drążenia bez zatrzymania i zamykania ulicy Żeromskiego. Mieszkańcy Wiemy jedno. W drodze do przystanku Łódź Śródmieście czasowe wykwaterowanie do hotelów obejmie lokatorów/użytkowników z budynków: ul. Próchnika 44, 45, 46, ul. 1 Maja 14, 19, 21, 23, ul. Więckowskiego 36, 38, ul. Gdańskiej 40, 42, 44, 45, ul. Wólczańskiej 15, 17, 19, 21, 23.

Znów opóźnienie na Przybyszewskiego

Przebudowa ulicy Przybyszewskiego, to przykład inwestycyjnej “neverending story” w Łodzi. Pewnego kolorytu dodaje fakt, że prace budowlane zrealizowane są na trzech odcinkach o łącznej długości blisko 2,5 kilometra: plac Reymonta – ulica Grabowa, ulica Grabowa – aleja Śmigłego-Rydza oraz Piwnika “Ponurego” – Mechaniczna (nad linią tzw. kolei obwodowej). Z 10-miesięcznym opóźnieniem latem otwarto ten pierwszy fragment, ale nie jest on tak ważny, jak samo skrzyżowanie z ulicą Kilińskiego.

Oczywiście, gdy zapytacie o powrót tramwajów, to nie nastąpi on prędko – ani na ulicę Przybyszewskiego, ani na ulicę Kilińskiego. Kolejny ostatni termin, czyli 30 września 2024 roku jest już niewykonalny. Tym razem uprzejmość miastu zrobił jeden z konsorcjantów, a dokładnie przedstawiciel firmy Mosty Łódź. Z rozmowy w łódzkiej “Wyborczej” dowiedzieliśmy się bowiem, że zgodnie z przedłożonym harmonogramem robot zakończenie inwestycji to grudzień 2024. Natomiast po Nowym Roku ruszy dopiero proces odbiorów.

Umowa na kolejny odcinek “Tramwaju dla Łodzi”

W swoistym pechu, który towarzyszył wyborze wykonawców przebudowy ulicy Franciszkańskiej wraz z krańcówką Północna oraz przebudowy alei Śmigłego-Rydza i Niższej wraz z krańcówką Niższa, wreszcie dobra wiadomość! Ten drugi z przetargów, po długich perturbacjach z odwołaniami, wreszcie doczekał się podpisania umowy. Chociaż o tym fakcie dowiedzieliśmy się bez przysłowiowych fleszów i obiektywów kamer. 21 sierpnia firma Trakcja poinformowała, że w tym samym dniu podpisała z Zarządem Inwestycji Miejskich w Łodzi umowę na realizację inwestycji.

Biorąc pod uwagę, że umowa mówi o 17 miesiącach na realizację inwestycji, ta powinna zostać ukończona do 21 stycznia 2026 roku. Ja nawet bym dał termin końca stycznia 2026 roku, ale byleby nie było już żadnych opóźnień, które trapią niemal każdą ostatnio realizowaną inwestycję. Bardziej zastanawia mnie przysłowiowa cisza w eterze ze strony ZIM czy UMŁ. Nie wydaje mi się, żebym przegapił tak ważną informację, a przecież to już półtora tygodnia bez oficjalnego potwierdzenia. Pewnie w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy ruszą prace budowlane.


PODOBAJĄ CI SIĘ PORUSZANE TEMATY?
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY