Myślę, że nie będzie to nieprawdą, jak napiszę, że na tę chwilę czekało wielu pasażerów z Teofilowa i Starych Bałut. Chodzi o przywrócenie ruchu tramwajów na ulicach Aleksandrowskiej i Limanowskiego. Od 11 sierpnia, zamiast mniej lub bardziej pojemnych autobusów, wracają tramwaje. Jednak wielkim zaskoczeniem dla wielu była równoczesna informacja, że jedna z tras na południu miasta będzie zamknięta na przynajmniej miesiąc. Chodzi o tytułową ulicę Rzgowską, a konkretnie jej odcinek od skrzyżowania ulic Paderewskiego i Broniewskiego do ulicy Kurczaki.
To nie pierwszy raz, kiedy jest o nim głośno. Pozwólcie, że znów odwołam się do tekstów, które pisałem w “Wyborczej”. Już w maju 2023 roku sygnalizowałem, że stan torowiska – szczególnie pomiędzy ulicami Bankową i Chóralną – jest bardzo zły. Co prawda MPK Łódź regularnie prowadzi tam prace naprawcze, ale szczególnie fragment pod wiaduktem kolejowym nie nadaje się już na takie działania. Podtapianie torowiska powoduje, że podbudowa pod płytami jest regularnie wymywana, a torowisko osiada. Swoje zrobiło wysyłanie także cięższych niż Konstale wagonów.
Pokłosiem złego stanu torowiska było dwudniowe zamknięcie tej trasy pod koniec listopada 2023 roku, które ostatecznie trwało blisko półtora tygodnia. Nawet samo MPK Łódź przyznało wtedy, że uszkodzenia torowiska okazały się większe, niż początkowo zakładano. To był kolejny sygnał o tym, że wizja zamknięcia trasy w 2024 roku, może stać się realna. Ratunkiem miałaby być kompleksowa przebudowa, ale ta może się rozpocząć nie wcześniej niż na przełomie 2025 i 2026 roku. Mogę się oczywiście mylić, ale z ulicą Rzgowską to raczej sytuacja mocno awaryjna niż wcześniej planowana. Kiedy rozpoczęły się pozostałe bieżące remonty utrzymaniowe, miasto nie komunikowało potrzeby tak długiego zamykania opisywanego dzisiaj odcinka ulicy Rzgowskiej.
Rzgowska awaryjnie bez tramwajów MPK Łódź
Planowane prace remontowe oznaczają, że od 11 sierpnia przynajmniej do połowy września zawieszone zostanie kursowanie linii 3, 6, 15 i 16 po ulicach Rzgowskiej i Paderewskiego – łącznie to ok. 4,3 km trasy. W związku z tym tramwaje nie dojadą w pobliże szpitala im. Kopernika (od strony ulicy Paderewskiego), dworca Łódź Chojny oraz do krańcówki Chojny Kurczaki.
Linie 3 i 6: od skrzyżowania Rzgowska – Dąbrowskiego zostaną tymczasowo przekierowane ulicą Dąbrowskiego do krańcówki Dworzec Łódź Dąbrowa.
Linie 15 i 16: od ronda Lotników Lwowskich zostaną tymczasowo przekierowane ulicą Pabianicką do krańcówki Chocianowice IKEA.
W zamian za niekursujące tramwaje pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwie zastępcze linie: Z6 i Z15. Obydwie będą podjeżdżać na przystanki z częstotliwością co koło 5 minut. Chodzi tutaj o wspólny odcinek ulicy Rzgowskiej pomiędzy ulicami Kurczaki a Broniewskiego. Pierwsza z nich ma wypełnić lukę po trzech liniach tramwajowych na ulicy Rzgowskiej. Druga będzie zastępować również tramwaje na wspomnianej ulicy oraz jedną linię na ulicy Paderewskiego. Za ulicą Broniewskiego “Z6” kursuje w dni robocze co 7,5/10 minut, a “Z15” co 15 minut.
Linia Z6: CHOJNY KURCZAKI – Rzgowska, Broniewskiego, rondo Insurekcji Kościuszkowskiej, Broniewskiego, Rzgowska – PLAC NIEPODLEGŁOŚCI
PLAC NIEPODLEGŁOŚCI – Piotrkowska, pl. Niepodległości, Rzgowska Chóralna, Rzgowska (wewnętrzna) – CHOJNY KURCZAKI
Linia Z15: RONDO LOTNIKÓW LWOWSKICH – al. Politechniki, Cieszyńska, Pabianicka, Paderewskiego, Rzgowska, Kurczaki – KOMORNIKI
KOMORNIKI – Kurczaki, Rzgowska, Paderewskiego, Zaolziańska, Karpacka, Pabianicka – RONDO LOTNIKÓW LWOWSKICH
Przesiadki pomiędzy autobusową linią Z6, a tramwajowymi liniami 3 i 6 najlepiej realizować w zespole przystankowym Piotrkowska – plac Niepodległości (wspólne perony autobusowo-tramwajowe). Bardziej skomplikowaną sprawą są przesiadki pomiędzy autobusową linią Z15, a tramwajowymi liniami 11, 15, 16 czy 41. W kierunku Centrum należy wybrać przystanek Pabianicka – rondo Lotników Lwowskich (w rejonie pizzerii). Natomiast w stronę Kurczaków najlepszym będzie przystanek Pabianicka – rondo Lotników Lwowskich (po stronie parku Słowackiego). Chodzi o to, że “Z15” z ulicy Pabianickiej przejeżdża przez rondo do alei Politechniki, a dopiero potem przez ulicę Cieszyńską zawraca w kierunku krańcówki Komorniki.
Dodaj komentarz