bilety i taryfy komunikacja miejska pasażerowie

Masz bilet w aplikacji? Od 1 października będzie nowy sposób kasowania w Łodzi

fot. Urząd Miasta Łodzi

W ostatnich miesiącach w łódzkiej komunikacji dość często przewijał się temat kontroli biletów zakupionych przez aplikacje. Media lokalne, w tym najczęściej Gazeta Wyborcza, opisywały przypadki rożnych pasażerów. Najczęściej chodziło o to, że pasażer bilet miał, ale za późno go kupił przez komórkę, a kontrola już trwała. Podróżnym, nawet tym z niepełnosprawnością, wystawiane było wezwanie do zapłaty jak za brak biletu. Natomiast odwołania do MPK Łódź pozostawały najczęściej nieskuteczne.

Powstała nawet facebookowa grupa pn. „Poszkodowani przez MPK Łódź”. W sprawę zaangażował się przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi Bartosz Domaszewicz, a prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski zapowiedział, że będą zmiany. Przez wakacyjne miesiące urzędnicy zastanawiali się nad wyborem najlepszego sposobu „skasowania” biletu z aplikacji. Dla przykładu: we Wrocławiu przy zakupie trzeba podać numer boczny pojazdu, w Krakowie numer linii, a w Warszawie zeskanować kod QR. I to właśnie tą ostatnią metodę wybrało nasze miasto.

Te wszystkie nieprzyjemne dla pasażerów sytuacje, miały miejsce po wprowadzeniu jesienią 2023 roku nowego zapisu w przepisach taryfowych. Brzmi on tak: „Pierwszą czynnością, jaką pasażer jest zobowiązany dokonać bezpośrednio po wejściu do pojazdu jest skasowanie biletu za przejazd (….) W przypadku wnoszenia opłat za pomocą systemu płatności mobilnych, pasażer jest zobowiązany nabyć i aktywować bilet przed rozpoczęciem podróży, jednak najpóźniej po wejściu do pojazdu.

Nabyć i aktywować najpóźniej po wejściu do pojazdu

Najwięcej zastrzeżeń budziło to ostatnie stwierdzenie, bo co w praktyce oznacza wejście do pojazdu? Czy chodzi o stanięcie obydwiema nogami na podłodze tramwaju czy może wejście do autobusu i np. zajęcie miejsca, ale z rozpoczętym procesem zakupu? Każdy, kto korzysta z płatności w aplikacjach wie, że cały proces transakcji może trwać nawet kilkadziesiąt sekund. Zupełnie inna sprawa, to kwestia, że pewną wyrocznią dla spornej sytuacji jest bilet kontrolny, skasowany przez kontrolera.

Tak jak Państwu mówiliśmy przed wakacjami, chcieliśmy poczekać z tą informacją, aż będziemy gotowi, aż będzie wszystko przygotowane i dzisiaj meldujemy, że taka gotowość do wprowadzenia tego systemu od 1 października jest – zakomunikował dzisiaj Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi.

Bilet z aplikacji ważny dopiero po skasowaniu

Dzisiaj już wiemy, że żeby od przyszłego wtorku, 1 października skorzystać z biletów w aplikacjach, nie wystarczy sam zakup biletu. Tak, jak w przypadku biletów papierowych trzeba będzie go skasować. Do tego właśnie będzie potrzebny umieszczany we wnętrzu kod QR. Ten ma znajdować się przy drzwiach wejściowych. W praktyce każdy bilet zakupiony w aplikacjach: zbiletem.pl, jakdojadę.pl, moBILET, mPay czy SkayCash trafi do wirtualnej portmonetki. Jeżeli będziemy chcieli go wykorzystać, to będzie trzeba go otworzyć i skierować na naklejkę z kodem.

Szef MPK Łódź chciałby, żeby nowe rozwiązanie pomogło osobom do tej pory zagubionym w przepisach. – Poprzedni system rzeczywiście nie był może dla wszystkich jednoznaczny. Tutaj mamy tak naprawdę tą samą czynność, jak przy bilecie papierowym, czyli mamy miejsce, w którym kasujemy bilet. Mam nadzieję, że to przynajmniej rozwiąże nam większość skarg, które były spowodowane z tym terminem, kiedy powinien być skasowany bilet – wyjaśnił Zbigniew Papierski.

„Kasowniki” w postaci naklejki z kodem QR, znajdą się od 1 października w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio. Dlaczego? Bo pasażer także może rozpocząć podróż z czasowym biletem elektronicznym Lokalnego Transportu Zbiorowego w Łodzi w pociągu, i też musi mieć możliwość jego skasowania nowej formie.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY