kolej pasażerowie samorząd

ŁKA ma nowego prezesa. Maciej Sobieraj transportowe doświadczenie zdobywał w ZDiT i UMŁ

fot. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego

Marszałkini województwa łódzkiego w rozmowie ze mną na początku sierpnia powiedziała, że nazwisko nowego prezesa ŁKA poznamy do końca wakacji. Przyznam szczerze, że kiedy pod koniec ubiegłego tygodnia Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego nie przysłał informacji o tym fakcie. Szykowałem się już z tematem do Transportowego Komentarza Tygodnia. Nie byłoby może w tym nic dziwnego, bo politykom przecież często rozjeżdżają się deklaracje.

W tym przypadku jednak możemy powiedzieć, że było to tylko opóźnienie – jak to czasem bywa na kolei. Okazało się, że 3 września Rada Nadzorcza Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej powołała na stanowisko prezesa zarządu Macieja Sobieraja. Nie jest to ktoś związany z koleją. Jest to urzędnik, wcześniej społecznik, który część swojej kariery zawodowej miał do czynienia z tematyką transportu publicznego.

fot. Daniel Siwak

Jak czytamy w biogramie, nowy prezes ŁKA jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku administracja. Zawodową karierę rozpoczynał blisko dwie dekady temu w mBanku, gdzie zajmował się procesami obsługi klienta i sprzedażą, a następnie rozwojem produktów kredytowych. W połowie 2017 roku objął stanowisko zastępcy dyrektora ds. transportu w Zarządzie Dróg i Transportu w Łodzi. W tym czasie współpracował również z Łódzką Koleją Aglomeracyjną w zakresie tworzenia wspólnych taryf i zasad honorowania biletów, uruchamiania nowych połączeń na terenie miasta oraz linii autobusowych, dowożących pasażerów do kolei.

Od wicedyrektora ZDiT do pełnomocnika prezydent Zdanowskiej

W połowie 2023 roku Maciej Sobieraj został z kolei pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Łodzi ds. strategii rozwoju transportu miejskiego. Jego głównym zadaniem było koordynowanie prac zespołu przygotowującego programy funkcjonalno-użytkowe i wnioski o dofinansowanie unijne modernizacji łódzkich torowisk. Ponadto współpracował z ramienia miasta ze spółkami PKP Polskie Linie kolejowe i Centralny Port Komunikacyjny – w zakresie przygotowania oraz realizacji tuneli i tras kolejowych na terenie Łodzi.

fot. Daniel Siwak

Kilka słów przypomnienia. Łódzka Kolej Aglomeracyjna – kolejowa spółka przewozowa samorządu województwa łódzkiego – istnieje od 2010 roku. Jednak działalność stricte przewozowa rozpoczęła się dopiero w czerwcu 2014 roku. Pierwsze pociągi Flirt3 pojechały wówczas w relacji Łódź Kaliska – Sieradz przez Łódź Lublinek i Pabianice, a ŁKA dzieliła się trasą z Przewozami Regionalnymi (dzisiaj Polregio). 1 września tego samego roku spółka zaczęła kursować na trasie Łódź Kaliska – Zgierz przez Łódź Żabieniec i Łódź Radogoszcz Zachód. Kolejne miesiące, to kolejne połączenia.

Jeżeli chodzi o tabor, to ŁKA ma teraz 34 elektryczne zespoły trakcyjne – 10 dwuczłonowych Flitów 3 (Stadler) oraz 24 trójczłonowe Flirty 3 (Stadler) i Impulsy 2 (Newag) oraz 5 hybrydowych zespołów trakcyjnych – trójczłonowych Impulsów 2 (Newag). W ciągu najbliższych lat spółka będzie miała do dyspozycji kolejne nowe pociągi. Do grudnia 2025 roku przyjadą 4 trójczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne Elf 3 (Pesa), a do czerwca kolejnego roku 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 3 (Pesa) – z zamówienia opcjonalnego.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY