komunikacja miejska organizacja komunikacji pasażerowie

Październikowe powroty MPK Łódź. Co pojedzie po ulicach Cmentarnej i Przybyszewskiego?

fot. Daniel Siwak

Nie wiem czy nie dokonam pewnego słownego nadużycia, jeżeli napiszę, że pasażerowie na ten moment czekali? Zarówno w przypadku przebudowy ulicy Cmentarnej (i Legionów), jak i budowy wiaduktów na ulicy Przybyszewskiego, mamy do czynienia z gigantycznymi opóźnieniami w zakończeniu inwestycji. W przypadku tej pierwszej – do terminu otwarcia – to 7 miesięcy po terminie, w przypadku drugiej aż 16 miesięcy! O mitycznym końcu grudnia 2023 roku tylko wspomnę. To co podróżnych w ramach październikowych powrotów MPK Łódź?

Zacznijmy może od zmian w okolicy cmentarzy przy ulicy Ogrodowej. Zakład Torów i Sieci MPK Łódź zakończył w ostatnich dniach budowę tymczasowego rozjazdu torowego za skrzyżowaniem z ulicą Cmentarną. Zresztą przez najbliższe dwa, a może nawet trzy lata będzie to jedyny tramwajowy dojazd do nekropolii, które się tutaj znajdują. Ten fragment ulicy Srebrzyńskiej ma być całkowicie przebudowany w latach 2025-2026, ale realniejszy wydaje się okres 2026-2027.

Więcej tramwajów na ulicy Legionów

Podstawowa zmiana dla pasażerów będzie taka, że na kolejny odcinek ulicy Legionów (od Cmentarnej do Gdańskiej) wróci tramwaj. Linia 7, o której mowa pojedzie od krańca Cmentarz Ogrodowa aż do skrzyżowania z ulicą Zachodnią i dalej: Zachodnią, al. Kościuszki, al. Mickiewicza, al. Piłsudskiego, al. Śmigłego-Rydza, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińską i do krańcówki Widzew Augustów. Kiedy zostanie ukończony odcinek ulicy Przybyszewskiego – od Kilińskiego w stronę al. Śmigłego-Rydza, to trasa zmieni się od al. Mickiewicza: Piotrkowską, pl. Reymonta i Przybyszewskiego. Według ostatnich informacji ma to nastąpić nawet w lutym 2025 roku.

Aktualnie wiadomo, że dopiero za kilka tygodni w ten rejon wróci autobusowa linia 73. Nadal będzie częściowo pełnić rolę komunikacji zastępczej, bo na ulicy Legionów pomiędzy Cmentarną a Włókniarzy jeszcze długo nie pojadą tramwaje. Z dostępnych informacji wynika, że autobusy w stronę Kozin pojadą ulicami Legionów, Włókniarzy do Srebrzyńskiej. Natomiast powrót ma być od ulicy Srebrzyńskiej, Cmentarną do Legionów i dalej Zachodnią na Radgoszcz. Chociaż słyszałem też wersję o przejeździe do ulicy Legionów przez Ogrodową, Nowomiejską i plac Wolności. Tak czy inaczej do tematu linii 73 wrócę w najbliższym czasie na blogu.

Sporo zmian czeka jednak pasażerów na Zarzewie i Widzewie Wschodzie. Ma to głównie związek z udostępnieniem południowego wiaduktu drogowego oraz środkowego wiaduktu tramwajowo-autobusowego na ulicy Przybyszewskiego. Największą zmianą jest tutaj powrót tramwajów. Linia 7, o której znów mowa pojedzie od al. Śmigłego-Rydza, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińską i do krańcówki Widzew Augustów. W ten sposób tworzy się alternatywa w dojeździe do ciągu Kościuszki-Zachodnia. Wcześniej, żeby to zrobić trzeba było przesiąść się z linii 8, 10A czy 10B na przystanku Piotrkowska Centrum.

Dużo zmian wokół PAT na Przybyszewskiego

Na całej długości pasa autobusowo-tramwajowego (PAT) na pewno pojedziemy liniami 7, 96, N5A i N5B. To odcinek pomiędzy ulicami Śmigłego-Rydza a Lodową wraz z punktem przesiadkowym nad przystankiem kolejowym Łódź Zarzew. Linia Z7 kursuje od al. Śmigłego-Rydza do przystanku Przybyszewskiego – Dw. Łódź Zarzew. Linie 75A, 75B i Z54 z kolei pojadą jedynie na odcinku od al. Śmigłego-Rydza do przystanku Przybyszewskiego – Nurta-Kaszyńskiego i dalej ulicą Niciarnianą pod wiaduktem – w kierunku dworca Łódź Widzew/Juhasowej albo łącznikiem na wiadukt – w kierunku Chocianowic IKEA/Placu Mikulskiego.

Niestety, prawdopodobnie z powodu konfiguracji sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ulicą Tatrzańską, autobusy linii 75 A i B kursują poza PAT – jezdnią. Zatrzymując się na przystankach niezintegrowanych Przybyszewskiego – Nurta-Kaszyńskiego i Przybyszewskiego – Zapadła. Bardzo fatalne rozwiązanie pod kątem pasażerskim, które podróżowania nie ułatwia. Warto też zwrócić uwagę na przystanek Przybyszewskiego – Lodowa – w stronę ronda Sybiraków. Na nim od poniedziałku zatrzymają się zarówno tramwaje linii 7 i 8, jak i autobusy linii 64B, 69A, 69B (poza zakończeniu prac na ulicy Lodowej), 96, N5A i N5B.

Tutaj po ponad dekadzie naprawiono błąd, który popełniono w latach 2012-2013. Wówczas trwała przebudowa ul. Przybyszewskiego na odcinku od al. Śmigłego-Rydza do ul. Nurta-Kaszyńskiego. Konkretnie chodzi o wybudowanie brakującego wyjazdu dla autobusów ze wspólnego przystanku w ulicę Przybyszewskiego. Od czasu ponownego otwarcia ruchu w drugiej połowie 2013 roku, tramwaje zatrzymywały się na przystankach w stronę Śródmieścia oraz w stronę Janowa, ale autobusy już tylko w tym w tym pierwszym kierunku. ZIM deklarował, że stanie się to w wakacje ubiegłego roku, ale udało się dopiero to zrobić latem tego roku. Rok opóźnienia dla takiej pierdoły!

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj, aby dodać komentarz

ARCHIWUM

STREFA SPOŁECZNOŚCIOWA

DOCENIASZ MOJĄ PASJĘ?

Postaw mi kawę na buycoffee.to

INFORMATOR KOMUNIKACYJNY