Nie wiem czy nie dokonam pewnego słownego nadużycia, jeżeli napiszę, że pasażerowie na ten moment czekali? Zarówno w przypadku przebudowy ulicy Cmentarnej (i Legionów), jak i budowy wiaduktów na ulicy Przybyszewskiego, mamy do czynienia z gigantycznymi opóźnieniami w zakończeniu inwestycji. W przypadku tej pierwszej – do terminu otwarcia – to 7 miesięcy po terminie, w przypadku drugiej aż 16 miesięcy! O mitycznym końcu grudnia 2023 roku tylko wspomnę. To co podróżnych w ramach październikowych powrotów MPK Łódź?
Zacznijmy może od zmian w okolicy cmentarzy przy ulicy Ogrodowej. Zakład Torów i Sieci MPK Łódź zakończył w ostatnich dniach budowę tymczasowego rozjazdu torowego za skrzyżowaniem z ulicą Cmentarną. Zresztą przez najbliższe dwa, a może nawet trzy lata będzie to jedyny tramwajowy dojazd do nekropolii, które się tutaj znajdują. Ten fragment ulicy Srebrzyńskiej ma być całkowicie przebudowany w latach 2025-2026, ale realniejszy wydaje się okres 2026-2027.
Więcej tramwajów na ulicy Legionów
Podstawowa zmiana dla pasażerów będzie taka, że na kolejny odcinek ulicy Legionów (od Cmentarnej do Gdańskiej) wróci tramwaj. Linia 7, o której mowa pojedzie od krańca Cmentarz Ogrodowa aż do skrzyżowania z ulicą Zachodnią i dalej: Zachodnią, al. Kościuszki, al. Mickiewicza, al. Piłsudskiego, al. Śmigłego-Rydza, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińską i do krańcówki Widzew Augustów. Kiedy zostanie ukończony odcinek ulicy Przybyszewskiego – od Kilińskiego w stronę al. Śmigłego-Rydza, to trasa zmieni się od al. Mickiewicza: Piotrkowską, pl. Reymonta i Przybyszewskiego. Według ostatnich informacji ma to nastąpić nawet w lutym 2025 roku.
Aktualnie wiadomo, że dopiero za kilka tygodni w ten rejon wróci autobusowa linia 73. Nadal będzie częściowo pełnić rolę komunikacji zastępczej, bo na ulicy Legionów pomiędzy Cmentarną a Włókniarzy jeszcze długo nie pojadą tramwaje. Z dostępnych informacji wynika, że autobusy w stronę Kozin pojadą ulicami Legionów, Włókniarzy do Srebrzyńskiej. Natomiast powrót ma być od ulicy Srebrzyńskiej, Cmentarną do Legionów i dalej Zachodnią na Radgoszcz. Chociaż słyszałem też wersję o przejeździe do ulicy Legionów przez Ogrodową, Nowomiejską i plac Wolności. Tak czy inaczej do tematu linii 73 wrócę w najbliższym czasie na blogu.
Sporo zmian czeka jednak pasażerów na Zarzewie i Widzewie Wschodzie. Ma to głównie związek z udostępnieniem południowego wiaduktu drogowego oraz środkowego wiaduktu tramwajowo-autobusowego na ulicy Przybyszewskiego. Największą zmianą jest tutaj powrót tramwajów. Linia 7, o której znów mowa pojedzie od al. Śmigłego-Rydza, Przybyszewskiego, Puszkina, Rokicińską i do krańcówki Widzew Augustów. W ten sposób tworzy się alternatywa w dojeździe do ciągu Kościuszki-Zachodnia. Wcześniej, żeby to zrobić trzeba było przesiąść się z linii 8, 10A czy 10B na przystanku Piotrkowska Centrum.
Dużo zmian wokół PAT na Przybyszewskiego
Na całej długości pasa autobusowo-tramwajowego (PAT) na pewno pojedziemy liniami 7, 96, N5A i N5B. To odcinek pomiędzy ulicami Śmigłego-Rydza a Lodową wraz z punktem przesiadkowym nad przystankiem kolejowym Łódź Zarzew. Linia Z7 kursuje od al. Śmigłego-Rydza do przystanku Przybyszewskiego – Dw. Łódź Zarzew. Linie 75A, 75B i Z54 z kolei pojadą jedynie na odcinku od al. Śmigłego-Rydza do przystanku Przybyszewskiego – Nurta-Kaszyńskiego i dalej ulicą Niciarnianą pod wiaduktem – w kierunku dworca Łódź Widzew/Juhasowej albo łącznikiem na wiadukt – w kierunku Chocianowic IKEA/Placu Mikulskiego.
Niestety, prawdopodobnie z powodu konfiguracji sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ulicą Tatrzańską, autobusy linii 75 A i B kursują poza PAT – jezdnią. Zatrzymując się na przystankach niezintegrowanych Przybyszewskiego – Nurta-Kaszyńskiego i Przybyszewskiego – Zapadła. Bardzo fatalne rozwiązanie pod kątem pasażerskim, które podróżowania nie ułatwia. Warto też zwrócić uwagę na przystanek Przybyszewskiego – Lodowa – w stronę ronda Sybiraków. Na nim od poniedziałku zatrzymają się zarówno tramwaje linii 7 i 8, jak i autobusy linii 64B, 69A, 69B (poza zakończeniu prac na ulicy Lodowej), 96, N5A i N5B.
Tutaj po ponad dekadzie naprawiono błąd, który popełniono w latach 2012-2013. Wówczas trwała przebudowa ul. Przybyszewskiego na odcinku od al. Śmigłego-Rydza do ul. Nurta-Kaszyńskiego. Konkretnie chodzi o wybudowanie brakującego wyjazdu dla autobusów ze wspólnego przystanku w ulicę Przybyszewskiego. Od czasu ponownego otwarcia ruchu w drugiej połowie 2013 roku, tramwaje zatrzymywały się na przystankach w stronę Śródmieścia oraz w stronę Janowa, ale autobusy już tylko w tym w tym pierwszym kierunku. ZIM deklarował, że stanie się to w wakacje ubiegłego roku, ale udało się dopiero to zrobić latem tego roku. Rok opóźnienia dla takiej pierdoły!
Dodaj komentarz